به گزارش ایرنا، دبیر این جشنواره در مراسم پایانی پنجمین جشنواره 'شکرگزاری انبه و یاسمین گُل میناب' هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی هرچه بهتر ظرفیت های محصولات کشاورزی گرمسیری انبه، تقدیر از فرهیختگان و برگزاری کارگاه گیاه شناسی عنوان کرد.
وحید مکی زاده، برگزاری بازی ‌های بومی محلی، برگزاری شب آیین میناب و شعرخوانی و ضرب‌المثل‌ خوانی بومی از دیگر برنامه‌ های پنجمین جشنواره شکرگزاری انبه و یاسمین گل به مدت 2 روز در میناب یاد کرد.
مدیر اجرایی جشنواره از کشت بیش از 1000 اصله نهال انبه همزمان با برگزاری جشنواره زمستانه انبه در باغات این شهرستان خبر داد و گفت: توسعه اقتصادی و اشتغال از اهداف اصلی جشنواره است.
کیوان احمدی افزود: از اهداف دیگر این جشنواره کارکردهای اقتصادی، اشتغال، صنعت و فرهنگی بود که توسط گروه‌های مردمی و حمایت نهادهایی نظیر شورای شهر، شهرداری و مراکز گردشگری اقامتی شهرستان پیگیری می ‌شود.
وی بیان داشت: طبق توافق انجام شده و با همکاری و همت مردم بیش از یکهزار هسته میوه انبه جمع ‌آوری شده تا در جشنواره زمستانه انبه میناب در باغات شهرستان کاشته شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان هم اظهار داشت: یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی، احیا و حفظ سنت و بومی و محلی است و با توجه به سابقه شهر میناب، بسیاری از موارد را توانستیم در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.
محسن ضیایی افزود: پنجشنبه بازار، برقع میناب، آئین‌های علم ‌گردانی و سینه ‌زنی نشسته از جمله این آئین‌ ها بوده است.
وی عنوان داشت: صنایع دستی شهرستان میناب زبانزد است و در عرصه‌ های ملی و بین ‌المللی شناخته شده است و برگزاری چنین برنامه‌هایی نوید بخش روزهای خوبی برای میناب خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان تصریح کرد: در سال‌های گذشته فضای بسیار خوبی برای بزرگداشت و برگزاری اینگونه مراسم در کشور فراهم شده و در صدد هستیم در سالجاری آئین‌ها و سنت های فراموش شده هرمزگان را به طور مجدد احیا کنیم و فضای مناسبی جهت معرفی این آئین‌ها در استان و حتی در برنامه‌های ملی به اجرا برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: ما در صدد هستیم با توجه به علاقه مردم در پاسداشت آئین‌ها و همچنین برگزاری آنها به‌ طور سنتی بتوانیم پرونده جشنواره انبه و گل یاسمین میناب در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از برگزار کنندگان این همایش قدردانی کرد و گفت: امیدوارم از طریق چنین مراسمی بتوانیم صدای میناب را به گوش مردم برسانیم و باید در سطح استان و کشور مظلومیت میناب را فریاد بزنیم.
ضیایی تصریح کرد: برگزاری این‌ چنین برنامه‌ ها نوید بخش آینده ‌ای بهتر برای منطقه است و باید آئین‌ های مناطقی همچون میناب را حفظ و از یک شکل شدن مردم جلوگیری کنیم.
این مراسم با اجرای برنامه موسیقی توسط گروه آنامیس وتجلیل ازپیشکسوتان عرصه فرهنگی ، کارآفرین برترفرآوری انبه و خبرنگاران رسانه پایان یافت.
میناب یکی از قطب های مهم کشاورزی بویژه در زمینه انبه است که هم اکنون فصل برداشت آن آغاز شده، به صورت کال و تازه خوری وارد بازار مصرف می شود.
شهرستان میناب در 90 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد.
7194/6048
خبرنگار: علی نجفی ** انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.