کیانوش عارفی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: می توان با رعایت دمای آسایش در هنگام ساخت و سازهای ساختمان ها و همچنین شهرسازی ها از میزان هزینه زندگی مردم کاست.
وی ادامه داد: شرایط آسایش حرارتی، محدودهای از دما و رطوبت است که در آن ساز و کـار تنظـیم حـرارت بـدن در حـداقل فعالیت باشد.'
وی ادامه داد: چنانچه از ابتدای و قبل از ساخت ساختمان دمای آسایش در اجرای طرح مد نظر قرار گرفته و در ساخت به آن توجه شود انرژی کمتری برای حفظ دمای آسایش مصرف شده و مردم هزینه کمتری بابت انرژی پرداخت خواهند کرد.
کارشناس ارشد آب و هواشناسی در برنامه ریزی محیطی ابراز داشت: دمای آسایش برای مناطق مختلف و گروه های مختلف با همدیگر متفاوت بوده و بدست آوردن آن نیازمند تحقیق های میدانی است.
عارفی خاطر نشان کرد: میانگین دمای آسایش در جهان 28 درجه سانتی گراد و در ایران 18 درجه سانتی گراد است که این 2 اختلاف 10 درجه ای با هم دارند.
وی خاطر نشان کرد: این دو درجه نشان از مصرف متفاوت انرژی در ایران و جهان برای حفظ دمای آسایش دارد، به عبارتی دیگر برای حفظ دمای آسایش در ایران انرژی بیشتری مصرف می شود که این نشان از هزینه بالاتر خانوارها برای رسیدن به دمای آسایش است.
وی اشاره کرد: به عنوان مثال می توان با فرهنگ سازی و رساندن دمای آسایش از 18 به 25 درجه سانتیگراد به میزان هفت درجه سانتی گراد هزینه خانوارها را برای حفظ دمای آسایش کاهش داد.
عارفی مجدد تاکید کرد: نکته ضروری تر رعایت اصول در ساخت و سازها برای رسیدن به دمای آسایش ساکنان در منطقه است.
کارشناس ارشد آب و هواشناسی در برنامه ریزی محیطی بیان کرد: در تعریف دمای آسایش باید گفت دمایی است که بدن در ان احساس راحتی کرده و آسیبی متوجه انسان نشود.
وی ابراز داشت: مولفه های مختلف و متفاوتی بر روی دمای آسایش تاثیر گذار هستند که می توان از دما و رطوبت هوا به عنوان 2 مورد از آنها نام برد.
به گفته عارفی، دمای دخلی بدن انسان در حالت طبیعی 37 درجه و دمای بدن انسان بر روی پوست 32 درجه سانتیگراد بوده و فرد برای حفظ این دما با محیط تبادل دمایی دارد.
وی اشاره کرد: در زمانی که هوا گرم است بدن سعی می کند گرمای خود را به محیط داده و در هواس سرد گرما را از محیط جذب می کند تا به حالت تعادل برسد.
وی یادآور شد: رطوبت هم به عنوان عاملی است که در احساس گرما و سرما برای بدن انسان نقش موثری دارد و هرچه رطوبت بالاتر باشد بدن احساس گرمای بیشتری می کند.
کارشناس ارشد آب و هواشناسی در برنامه ریزی محیطی بیان کرد: رطوبت اجازه نمی دهد بدن تبادل دمایی داشته باشد و موجب احساس گرمای بیشتر می شود.
'عوامل اقلیمی دما، رطوبت، سرعت جریان هوا (باد)، تابش خورشید، نوع انسان فعالیت، پوشش، سن و جنس افراد در تعیین دمای آسایش موثر اند.'
'در دمای بیش از ٢٥ درجه سانتیگراد تاثیر رطوبت هوا بر انسان به مرور افزایش می یابد بویژه تاثیر آن بر رطوبت و دمای پوست و در درجه حرارت های بالاتر بر میزان تعریق و تغییر آن ، هوای گرم و مرطوب ) شرجی ( به دلیل اینکه از تعریق و تبخیر بر روی پوست جلوگیری می کند باعث ناراحتی می شود، هوای گرم و خشک نیز باعث خشکی لب ها و مخاط تنفسی شده ، ایجاد ناراحتی می کند.'
'در منطقه آسایش ، تغییرات رطوبت هوا بیشتر از تغییرات دمای آن برای انسان قابل تحمل است به همین دلیل، دمای هوای فضاهای داخلی ساختمان باید کنترل شود.'
استان هرمزگان هرمزگان از جمله مناطق گرم وخشک ورطوب بالا بوده که ساختمانهای آن براساس سبک ومعمای بومی ساخته نشده و مردم همواره از نوع ساخت وپیش بینی نکردن دمای آسایش رنج می برند.
3219/6048
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.