به گزارش خبرنگار ایرنا، «حسن شاهرخی» امروز (سه شنبه) در حاشیه آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در محل این سازمان اعلام کرد: منطقه ویژه پارسیان در مجموع برای جذب واحدهای پتروشیمی به ظرفیت 18 میلیون تن پیش بینی شده است.
به گفته وی، منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در منتهی الیه غربی استان هرمزگان واقع شده و نزدیک ترین محل به عسلویه- پایتخت گازی کشور- در حاشیه خلیج فارس است و نزدیک به 10 هزار هکتار مساحت دارد.
شاهرخی گفت: قرار است در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، افزون بر پتروشیمی، واحدهای فولادسازی و آلومینیوم سازی نیز فعال شوند که در توسعه اقتصادی کشور و رونق اشتغال سهم خواهند داشت.
وی اعلام کرد تا پایان دوره فعالیت دولت یازدهم، ایجاد واحدهای جدید پتروشیمی در پارسیان کلید زده می شود که سرآغازی برای فعالیت در این بخش است.
به گفته وی، پس از اجرای توافق برجام، شرکت های بزرگ اروپایی مانند توتال و شل برای سرمایه گذاری در پارسیان مذاکراتی داشته اند اما وارد مرحله اجرایی نشده اند.
وی اضافه کرد: در 20 روز آینده عملیات پترو ساحل در مرحله نخست برای ساخت چهار پست اسکله با بهره گیری از مشارکت یک شرکت چینی با سرمایه گذاری 170 میلیون یورو آغاز می شود که مدت آن سه سال پیش بینی شده است.
به گزارش ایرنا، بر اساس سیاست های برنامه چهارم توسعه از سال 1384 مطالعات مکانیابی استقرار صنایع «انرژی بر» برای جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی و فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی و افزایش صادرات غیرنفتی آغاز شد.
سهم انرژی مصرفی در هزینه های تمام شده محصول نهایی این صنایع، نسبت به دیگر عوامل تولید در مقایسه با صنایع دیگر بالاست و نقش تعیین کننده ای در قیمت نهایی محصول آنها از قبیل صنایع پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم دارد.
منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان در محدوده ای افزون بر 10هزارهکتار در شهرستان پارسیان هرمزگان واقع شده و تحت نظارت و مدیریت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران 'ایمیدرو' اداره می شود.
کمک به صادرات غیرنفتی محصولات صنعتی تولید شده ، تامین نیازهای داخلی در زمینه صنایع اصلی مادر ، استفاده از منابع گازی موجود در پارس جنوبی و شمالی ، اشتغال زایی و رفع محرومیت از منطقه و کاهش هزینه های تولید به منظور تسهیل ورود کشور به بازارهای رقابتی جهانی از اهداف مرتبط بر ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی می باشد.
این منطقه در سال 89 تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در سال 90 ابلاغ شد و طبق برنامه و طرح جامعی که مورد تدوین قرارگرفته در سال 1414 در زمینه استقرار صنایع مورد بهره برداری قرار می گیرد.
شهرستان پارسیان در فاصله 500 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.