به گزارش ایرنا ؛ علمای شیعه واهل سنت به عنوان خبرگان جامعه براین باورند که نباید هیچ اختلافی باعث خدشه دار شدن وحدت وهمدلی دربین جامعه مسلمان صورت گیرد واجازه ندهیم دشمنان از این موقعیت بهره ببرند.
برادری، برابری وهمفکری و وحدت از رازهای موفق جامعه شیعه واهل سنت دراین استان است وبه عقیده بسیاری از شخصیت های سیاسی ومذهبی وحدت بین شیعه و اهل سنت هرمزگان در کشور مثال زدنی است.
برادران وخواهران شیعه واهل سنت سالها دراین استان در کنار هم ضمن ازدواج ونسبت های فامیلی ، زندگی سالم ،مسالم آمیز وبی دغدغه سپری کرده وهمواره در همه مناسبت های ملی ومذهبی ازجمله انتخابات ها، راه پیمایی ها ، آیین های مذهبی اعم ازمراسم گرامیداشت سالروزمذهبی بویژه شهادت تا مولودی با هم برگزار می کنند.
در دولت تدبیر وامید هم با توجه به خواست ونیاز استان مسئولیت های بیشتری به برادران وخواهران اهل سنت واگذار شده که پست معاون استاندار تا فرماندار، بخشدار ومدیرکل دستگاههای اجرایی دراختیار دارند.
از نمونه های دیگر همدلی وهمراهی ، محکومیت در حادثه ترور ناجوانمردانه گروه تکفیری داعش اخیر در تهران بودکه بسیاری از علمای اهل سنت در کنار علمای شیعه این حادثه را به شدت محکوم وبا بازماندگان همدردی کردند.
یکی دیگر از خدمات مشارکتی شیعه واهل سنت درامورعام المنفعه ازجمله ساخت وساز مدارس ، بیمارستان ،کمک به بیماران ونیازمندان ، خرید تجهیزات بهداشتی و کمک به خیریه هاست که سالهای سال این عمل خدا پسندانه در استان دایر است.
استاندارهرمزگان با قدردانی از همراهی وهمکاری های بسیار خوب اهل سنت ، گفت: اهل سنت استان به نظام جمهوری اسلامی و اهل بیت (ع) اعتقاد دارند و ما نیز از ظرفیت انان در مدیریت هرمزگان استفاده کرده ایم.
جاسم جادری درگفت وگوبا یرنا با تاکید بر اینکه همه ما باید عامل وحدت باشیم، عنوان کرد: ما مسلمانان با حفظ عقاید قطعی و مسلم خود باید در مقابل دشمن مشترک اتحاد داشته باشیم.
وی یاد آور شد: این استان منادی وحدت است واخوت و برادری بی بدیلی میان اهل سنت وشیعه دراین منطقه وجود دارد لذا باید قدر وحدت و یکپارچگی موجود در هرمزگان را بدانیم که این امر مایه مباهات نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا روز به روز شاهد توسعه استان هرمزگان درسایه این وحدت وبرادری باشیم و هرمزگان ازعلمای فرهیخته و پیرو پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) و منادی وحدت برخوردار است که موجب شده وحدت شیعه و سنی در این استان مثال زدنی باشد.
استاندارهرمزگان خاطرنشان کرد: افرادی می خواستند میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کنند اما با هوشیاری علمای بزرگ و تدبیر مقام معظم رهبری هیچ کدام از ترفندهای دشمنان نتوانست در میان ملت ما نفوذ کند.
جادری اضافه کرد: دولت تدبیر و امید نیز نماد ایجاد وحدت با بهره مندی از ظرفیت های تمامی اقوام و مذاهب در کشور است که این امر موجب شده همه متحد و یکدل به سوی اهداف تعیین شده تلاش کنند.
رئیس شورای روحانیت اهل سنت بندرلنگه نیز با بیان اینکه دشمن همیشه درصدد تفرقه‌ افکنی در بین مسلمانان است ، گفت: با وجود وحدت شیعه و سنی در ایران ، بیداری اسلامی در جهان گسترش پیدا کرده است.
شیخ محمد صدیق بهجت در گفت وگوبا ایرنا افزود: دشمنانی که به دنبال تفرقه در بین مسلمانان هستند ، همه ایام سال بویژه هفته وحدت باعث شده این همبستگی قوت بگیرد و مکر دشمنان به خودشان برگردد.
وی اظهارکرد: دشمن به دنبال افراد تندرو است که به ‌وسیله آن در بین مذاهب اختلاف‌ افکنی کنند و در اینجا نیاز است علمای هوشیار و بصیرت داشته باشند و زمانی کشورهای اسلامی به وحدت می‌رسند که در بین آن‌ها افراط ‌و تفریط نباشد.
نماینده ولی فقیه درهرمزگان وامام جمعه بندرعباس گفت: دشمنان همواره ازوحدت شیعه وسنی هراسان‌ بوده‌اند وبارها دیده‌ایم که چگونه میان کشورهای اسلامی دست به توطئه و حیله می‌زنند تا کشورهای اسلامی را به جنگ میان یکدیگر بکشانند.
ایت الله غلامعلی نعیم آبادی خطاب به علمای شیعه و سنی اظهارکرد: باید در جامعه یکدیگر را بشناسیم و تا زمانی که همدیگر را نشناسیم ، وحدت شکل نمی گیرد.
وی اضافه کرد: ریشه اختلافات این است تا گناه از جامعه از بین نرود ، اختلاف است همان گونه که تهمت های بسیاری به چهره های تاریخی زده اند .
بنا به اظهار وی هم اکنون چهار هزار طلبه اهل سنت در این استان مشغول به تحصیل و200 هزار کارمند اهل سنت مشغول بکار هستند و این بدان معناست که هیچ تفاوتی بین شیعه و اهل سنت نیست.
وی با اشاره به زیارت قبور در جامعه گفت: زیارت چه برای اهل سنت و شیعه به طور کامل جا افتاده است و نیازی به بحث ندارد اما این وهابیت فاسد و داعش گمراه این موضوع را برای خودشان هویت قرار داده اند و خیانت های مانند قتل و کشتار جمعی را برای نابودی مسلمانان قرار داده اند.
امام جمعه اهل سنت جاسک هم گفت: خوشبختانه دراین شهرستان برادران اهل تشیع و اهل سنت با هم و در کنار هم با تفاهم و وحدت زندگی می کنند و همه ساله از هفته وحدت در نزدیک کردن قلوب خود با یکدیگر نهایت استفاده را می برند .
شیخ محمد عقیل شیهک زهی در گفت گو با ایرنا ، افزود: وحدتی که امروز شیعه و اهل سنت دارند مصداق روشنی از حرکت ارزشی اسلام و انقلاب اسلامی است که دشمنان را در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام گذاشته است.
وی اظهار داشت:اتحاد وهمبستگی برادران و خواهران اهل تسنن و تشیع در شهرستان جاسک بی نظیر است و کوچکترین کدورت، کینه و نگرانی وجود ندارد وهمه مردم چه شیعه وسنی با یکدیگر قوم و خویش شده اند طوری که در این شهرستان خانواده ای داریم که مادر سنی مذهب و پدر شیعه مذهب است و در بین فرزندانشان نیز شیعه و اهل سنت دارند و با احترام به عقاید و مقدسات یکدیگر زندگی می کنند.
وی یاد آور شد:امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام اسلامی وحدت را سرمنشا پیروزی مسلمانان برکفر جهانی می‌دانست و ملت ایران و تمام مسلمانان جهان را به اتحاد و یکپارچگی دعوت کرد.
امام جمعه اهل سنت بندرعباس با قدردانی از تلاش های دولت تدبیر و امید در بخش های مختلف گفت: در دولت یازدهم یکپارچگی میان شیعه و سنی تقویت شده و دل پیروان دو مذهب اسلامی به هم نزدیک تر شد.
سیدعبدالباعث قتالی اظهار کرد: دولت یازدهم توانست با تدبیر و امید موانع بسیاری را که سالها در مسیر پیشرفت کشور قرار داشت، برطرف کرده و امروز همه شاهد آثار مثبت تلاش های دولت برای به سرانجام رساندن برجام هستند.
وی با بیان اینکه در طول دهه‌های اخیر کشورمان مورد حملات تروریستی قرار گرفته و مردم دل خونی از تروریست‌ها دارند گفت: اینگونه اقدامات هرگز از اراده و وحدت مردم ایران کم نخواهد کرد.
امام جمعه اهل سنت بندرعباس با بیان اینکه ایرانیان از هر قوم و مذهبی با هم متحد و یکپارچه هستند گفت: چنین حوادثی نمی‌تواند بین مردم ایجاد اختلاف کند و دشمن در اشتباه بزرگی است.
شیخ قتالی با بیان اینکه باید به اقدامات دستگاه‌های انتظامی و امنیتی اعتماد کنیم گفت: نباید اجازه داد این وقایع دردناک سبب ایجاد شکاف و اختلاف در جامعه شود.
رئیس شورای روحانیت بندرخمیر ضمن تاکید بر تلاش هرچه بیشتر برای تقویت وحدت درمیان مسلمانان، گفت: خوشبختانه شاهد همدلی و وحدت بسیار خوبی در استان هرمزگان هستیم.
شیخ عبدالجلیل قتالی اظهار کرد: همه افراد جامعه بویژه روحانیان باید در مساله وحدت شیعه و سنی فعال و تاثیر گذار ظاهر شوند واقدامات انجام شده برای تقویت وفاق در بین مسلمانان لازم بوده اما کافی نیست .
وی تصریح کرد: دشمن مبالغ هنگفتی را برای ایجاد تفرقه و دودستگی خرج می‌کند اما در مقابل ما به آن مقداری که باید باشد وحدت را تبلیغ نمی‌کنیم.
عضو شورای روحانیت شهرستان سیریک و نویسنده اهل سنت هرمزگان با محکوم کردن حوادث تروریستی اخیرتهران، گفت: نفوذ کلام مقام معظم رهبری و اقتدار مسئولان دشمنان را آشفته کرده است.
شیخ علی ماهیگراظهار داشت: دشمنان ایران اسلامی که از عزت روزافزون آن خشمگین هستند با استفاده از مزدوران خود اقدام به حملات کور کرده اند تا به زعم خویش امنیت بی بدیل موجود در کشور را به چالش بکشانند.
وی بیان داشت: برگزاری انتخاباتی شکوهمند و بزرگ دشمنان ما را به شدت آشفته کرده و آنها از اقتدار و عزت ایران اسلامی خشمگین هستند و از همین رو با انجام حرکات های تروریستی قصد ضربه زدن به این اقتدار را دارند.
وی تصریح کرد: ایران به عنوان امن ترین کشور منطقه در سال های اخیر هم به لحاظ بیداری و هوشیاری مردمش و هم به لحاظ آمادگی و از جان گذشتی نیروهای جان برکف امنیتی اش مجال هرگونه حرکت های کور تروریستی را از دشمنان قسم خورده خواهد گرفت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه هرمزگان هم گفت: عملکرد چهارساله دولت تدبیر و امید در تقویت همبستگی اجتماعی با میدان دادن به گروه ها و قومیت های مختلف آرمانی بوده است.
صالح دریانورد که از برادران اهل سنت هرمزگان است، افزود: دولت توانسته با نقش دادن به این جریان ها و گروه ها از ظرفیت های آنان برای تقویت سرمایه های اجتماعی نظام جمهوری اسلامی به خوبی بهره گیرد که از موفقیت های دولت یازدهم به شمار می رود.
وی اشاره کرد: هرمزگان یکی از استان هایی است که در طول تاریخ بین اهل تسنن و شیعه در آن یک نوع وحدت وهمبستگی اجتماعی وجود داشته و به نوعی نماد وحدت کشور به شمار می رود.
6048
گزارشگرو انتشار دهنده : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.