یکی از مهمترین عوامل در پیشگیری از ناراحتی های دوران سالمندی مقوله تغذیه است چرا که در این دوران بدن دچار کهولت شده و هرگونه سو تغذیه و بی توجهی به نوع تغذیه منجر به کم اشتهایی و در نهایت سبب انواع کسالت ها و بیماری ها در سالمند می شود.
اضافه وزن، پوکی استخوان، فشار خون بالا، چربی خون بالا و قند خون از مشکلات شایع سالمندان به شمار می رود که با تغذیه درست می توان آنها را کنترل کرد.
درصورت کنترل نکردن این مشکلات، احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند سکته قلبی و مغزی و سرطان ها افزایش می یابد.
کارشناسان تغذیه می گویند : برنامه ریزی غذایی برای سالمندان با توجه به شرایط خاص این دوره، تفاوت هایی با سایر گروه ها دارد بطور مثال سالمندان باید مواد غذایی مانند نمک، قند و شکر، شیرینی، چربی و ترشی ها را کمتر از دیگر افراد، مصرف کنند.
تغذیه مناسب یکی از نکات ضروری برای داشتن زندگی سالم و بانشاط است و در دوران سالمندی لازم است از تمامی گروه های غذایی به مقدار توصیه شده استفاده شود.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مجتمع درمانی آموزشی پژوهشی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس در خصوص اهمیت تغذیه در دوران سالمندی به خبرنگار ایرنا گفت: بحث مدیریت و مراقبت تغذیه در سالمندی فقط مدیریت بیماری و یا تغذیه درمانی پزشکی نیست، بلکه تمرکز قوی تری بر روی شیوه زندگی سالم و پیشگیری از بروز بیماری در حال گسترش است.
رضا سهرابی معتقد است: اگر بتوان با یک برنامه ریزی درست و حساب شده، تمامی عوامل خطر ایجاد مشکلات و معضلات دوره سالمندی را در دوران های قبلی زندگی مدیرت کرد و از ایجاد عارضه جلوگیری کنیم، بسیار حالت مطلوب تری را تجربه خواهیم کرد تا زمانی که پس از وقوع حادثه به دنبال علاج کار باشیم.
وی با بیان اینکه بدن در دوران سالمندی دچار تغییراتی در ترکیبات خود می شود، افزود: با توجه تحلیل بافت عضلانی بدن و جایگزنی آن با بافت چربی، نیاز سالمندان به دریافت انرژی کاهش می یابد و از همین رو سالمندان باید انرژی مورد نیاز روزانه خود را به گونه ای مدیریت کنند که از افزایش وزن بیش از حد آنها جلوگیری شود.
وی ادامه داد: مطالعات علمی انجام شده حاکی از آن است که سالمندان با گنجاندن فعالیت بدنی مناسب در برنامه هفتگی و همچنین با مصرف گروه های غذایی حاوی منیزیم از جمله آجیل، لوبیا سفید، دانه های کامل غلات، ذرت، اسفناج و نخود سبز می توانند تا حدی باعث کند شدن روند جایگزینی بافت عضلانی با بافت چربی بشوند.
این کارشناس تغذیه تغییر در حس چشایی و بویایی را نیز به عنوان یکی دیگر از تغییرات در دوران سالمندی عنوان کرد و گفت: با ورود به دوره سالمندی، حد آستانه چشایی فرد افزایش می یابد و فرد برای درک مزه ها، مجبور به استفاده از مقدار بیشتری ادویه در غذا می شود.
وی ادامه داد: این مساله در بحث استفاده نمک باید حتما مورد توجه قرار گیرد زیرا استفاده از نمک زیاد در غذا برای درک مزه آن می تواند فرد را به سمت فشارخون سوق دهد که سالمندان باید نسبت به این مورد حساس باشند.
وی بیان داشت: براساس تحقیقات انجام شده عنصر روی نقش مهمی در حس چشایی دارد و کمبود آن موجب کاهش این حس می شود و از همین رو سالمند می توانند با مصرف به اندازه غذاهایی مانند گوشت، شیر، حبوبات و گندم در رژیم غذایی روزانه، و تأمین مقدار مورد نیاز روی بدن تا حد زیادی از کاهش حس چشایی پیشگیری کنند.
این کارشناس تغذیه تصریح کرد: همزمان با افزایش سن و ورود به دوران سالمندی، مقداری از فعالیت دستگاه گوارش کاهش می یابد که می تواند در صورت عدم برنامه ریزی صحیح جهت مدیریت آن مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد.
وی ادامه داد: کاهش ترشح اسید معده و فاکتور داخلی معده از جمله تغییرات معمولی هستند که می توانند در فرآیند هضم و جذب غذا و ریز مغذی های بدن نقش مهمی را داشته باشند و از جمله ویتامین های مهم بدن که با کاهش سطح ترشح اسید معده جذب آن به شدت کاهش می یابد، ویتامین B12 می باشد.
این کارشناس تغذیه عنوان کرد: میزان ذخائر کبدی ویتامین B12 تا مدتی از بروز علائم کمبود این ویتامین جلوگیری می کند ولی در طولانی مدت، این کمبود ممکن است باعث ظاهر شدن علائمی مانند خستگی زیاد، گیجی، فراموشی، سوزش و ضعف دست و پاها شود که در برخی موارد ممکن است با علائم آلزایمر اشتباه گرفته شود و موجبات نگرانی و اضطراب خانواده ها را فراهم سازد.
سهرابی اظهار کرد: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B12 مانند گوشت قرمز دوبار در هفته، ماهی، شیر و تخم مرغ در برنامه غذایی روزانه می تواند تا حد زیادی از کمبود این ریزمغذی مهم در بدن جلوگیری نماید.
وی با اشاره به کاهش حرکات روده ای و ابتلا به یبوست در دوران سالمندی که ناشی از تغییرات دستگاه گوارش است، گفت: سالمندان جهت مقابله با این عارضه، باید برنامه کنترل یبوست را که شامل سه قسمت مهم و به هم پیوسته مصرف فیبر غذایی، تحرک بدنی و مایعات مناسب می باشد را انجام دهند.
سهرابی تاکید کرد: برنامه ریزی صحیح جهت مصرف مایعات در فواصل زمانی منظم در طول روز، می تواند تا حد زیادی در جلوگیری از کمبود مایعات و همچنین در پیشگیری و درمان یبوست کمک نماید.
وی با اشاره به وجود اختلالات شنوایی در دوران سالمندی، گفت: برخی تحقیقات علمی حاکی از آن است که کمبود ویتامین های B12 و ویتامین D می تواند از قدرت شنوایی فرد کاسته و در کیفیت زندگی او تأثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: استفاده از منابع غنی کلسیم مانند شیر و لبنیات و منابع ویتامین B12 می تواند تا حدی از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری نماید.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه برخی ها به اشتباه تصور بر بروز بی قید و شریط بعضی بیماری های قلبی و عروقی و حتی انواع سرطان ها در دوران سالمندی دارند، گفت:در صورتی ک با داشتن سبک زندگی سالم در دوران های قبلی زندگی و همچنین استفاده از تمامی مواد مورد نیاز تغذیه ای در دوره سالمندی تا حد زیادی می توان از بروز این دسته از مشکلات نیز جلوگیری کرد.
سهرابی بیان داشت:نگهداری وزن در محدوده نرمال، نگهداری شاخص های چربی خون در محدوده نرمال، پرهیز از استعمال دخانیات و داشتن برنامه هفتگی فعالیت بدنی، می تواند در جلوگیری از بروز این بیماری ها کمک کننده باشد.
بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی جمعیت بالای سن 60 سالگی جزو جمعیت سالمند محسوب می شوند که برابر این تعریف، افراد 60 تا 75 سال، سالمند جوان، 75 تا 85 سال، سالمند میانسال و بالای 85 سال، سالخورده یا پیر تلقی می شوند.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.