به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر عبدالله غریب زاده چهارشنبه در جلسه بررسی علل مرگ و میر کودکان 1 تا 59 ماهه هرمزگان، بیان داشت: طبق گزارش های واحد سلامت کودک معاونت درمان، بیشترین علت مرگ در این گروه سنی، حوادث و سوانح می باشد که حوادث ترافیکی بیشترین سهم را در این مقوله دارد.
وی بیان داشت: حفاظت کودکان چهار تا هفت ساله ای که از صندلی حمایتی استفاده می کنند، 54 درصد بیشتر از کودکانی است که از صندلی معمولی استفاده می کنند.
این مقام مسئول ادامه داد: صندلی مخصوص کودک در تصادف ها، مرگ کودک پایین تر از یک سال را تا 70 درصد و مرگ کودک یک تا چهار سال را تا 54 درصد کاهش می دهد.
دکتر غریب زاده تصریح کرد: 80 درصد مرگ و میر، ناشی از دوچرخه سواری به علت ضربه به سر و آسیب های مغزی اتفاق می افتد و استفاده از کلاه ایمنی، تا 85 درصد از ضربه به سر و تا 88 درصد از آسیب های مغزی پیشگیری می کند.
وی اظهار کرد: نوزادان و کودکان نوپا تا دو سالگی یا پس از آن، تا وقتی که با صندلی تناسب داشته باشند،(تا وزن حدود 10 کیلوگرم) باید در صندلی مخصوص کودک قرار بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: کودکان بزرگتر از دو سال، تا زمانی که به حداکثر وزن و قدی که سازنده صندلی تعیین کرده است برسند، (تا چهار، پنج سالگی، وزن حدود 18 کیلوگرم و قد یک متر)، باید از صندلی های کودک رو به جلو استفاده، کنند.
این مقام مسئول اضافه کرد: کودکان تا زمانی که کمربندهای ماشین با بدن آن ها تناسب داشته باشند (قد 145 سانتی متر)، باید از بست های مخصوص استفاده کنند.
دکتر غریب زاده در این نشست خواهان تشکیل جلسات مشترک و اجرای برنامه های آموزشی در صدا و سیما و فعال کردن بیلبوردها جهت آموزش به مردم شد.
رییس پلیس راهور هرمزگان نیز در این خصوص به رعایت بیشتر و مراقبت بیشتر والدین در هنگام استفاده از وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت و اتومبیل تأکید کرد.
سرهنگ محمدباقر سلیمی از علل افزایش حوادث ترافیکی را استاندارد نبودن پیاده روها که باعث تردد بیشتر از خیابان می شود، قرار دادن اطفال در آغوش والدین در صندلی جلو خودرو و سوار کردن کودکان بدون کلاه ایمنی توسط راکبین موتور سیکلت ها عنوان کرد.
وی تأکید کرد: به هیچ عنوان اطفال زیر 12سال در صندلی جلوی خوردو قرار نگیرند و حتما از صندلی مخصوص کودک در ماشین استفاده شود و استفاده همگانی از کلاه ایمنی برای تمام راکبین موتور سیکلت الزامی است.
سرهنگ سلیمی تصریح کرد: استاندارد سازی خیابان ها و پیاده روها، ایجاد کمیسیونی در استانداری با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری و آموزش و پرورش، صدا و سیما، راهنمایی و رانندگی به منظور تبادل اطلاعات و اتخاذ راهکارهای موثر، می تواند گام مهمی در کاهش مرگ و میر کودکان باشد.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.