به گزارش ایرنا، جاسم جادری سه شنبه در نشست شورای حفاظت ازمنابع آب استان افزود: ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت منابع آب در این زمینه ضروری است و باید ساختار سازمانی لازم برای مدیریت منابع آب ایجاد شود تا بتوان سیاست ها و قوانین را در این حوزه اجرایی کرد.
وی بیان داشت: برای مقابله با بحران کم آبی باید تصمیم مناسب گرفته شود و استفاده از فناوری های جدید می تواند در این عرصه راهگشا باشد.
استاندار هرمزگان اظهارکرد: برای مدیریت مصرف آب باید از مشارکت عمومی بهره ببریم و نیاز است توانایی مردم را به کار بگیریم و همچنین مردم را در این عرصه توانمند کنیم.
جادری بر لزوم جلوگیری از برداشت بی رویه منابع آب زیرزمینی در هرمزگان تاکید کرد و بیان داشت: باید به سمت جلوگیری از هدررفت آب به خصوص در بخش کشاورزی برویم و استفاده از سیستم های نوین آبیاری در کشاورزی به طور جدی پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه باید از منابع آب موجود در هرمزگان استفاده هوشمندانه شود، خاطرنشان کرد: منابع آبی مهم ترین و راهبردی ترین منابع هر کشور محسوب می شود و کیفیت آب مصرفی در هر بخش نیازمند مدیریت است.
18 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365 حلقه چاه آب آشامیدنی ، 18 دهنه چشمه و قنات،100 حلقه چاه آب و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده و همچنین از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای عملکرد منفی هستند و 38 دشت ممنوعه بوده و آب مابقی دشت های این استان نیز شور اعلام شده است.
شرایط اقلیمی و جغرافیایی هرمزگان از لحاظ کم آبی و تجربه خشکسالی بیش از 17 سال این واقعیت را نشان می دهد که این استان سال های سختی پیش رو دارد و برای کاهش مصرف آب و رونق کشاورزی باید به سامانه آبیاری نوین مجهز شود.
کم آبی و خشکسالی از تهدیدهای جدی در بخش کشاورزی هرمزگان هستند که برای مقابله با این تهدید ها باید از راهکارهایی همچون استفاده از سامانه آبیاری نوین، گیاهان سازگار با شرایط اقلیمی و بهینه سازی منابع آب بهره گرفت.
وسعت زمین های کشاورزی این استان 160 هزار هکتار(51درصد زراعی و 49درصد باغی) با تولید سالانه افزون بر 2 میلیون و 80 هزار تن محصول می باشد که براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، اولویت اجرای سامانه های آبیاری نوین در این استان با محصولات استراتژیکی همچون گندم، کلزا، کنجد، گیاهان دارویی، جو و دانه های روغنی است.
تاکنون بیش از 91 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی هرمزگان به شبکه آبیاری نوین مجهز شده است.
7195/6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.