مسعود گرگیج سه شنبه درمصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دراین بازدید وضعیت موجود گلخانه ها، نوع سازه های بکار رفته درآنها و دیگر مسایل فنی مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت .
این مقام مسئول درسازمان جهادکشاورزی هرمزگان از بررسی وضعیت موجود گلخانه ها وارائه سازه های گلخانه ای گرمسیری تحت عنوان' تروپیک' از دیگر اهداف مهم بازدید کارشناس اسپانیایی نام برد.
با توجه به موقعیت جغرافیایی وآب و هوای مناسب هرمزگان از بهار سال گذشته تا بهار امسال این برای دومین بار است که کارشناسان اسپانیایی سازنده سازه های پیشرفته گلخانه ای ضمن بازدید از گلخانه ها با گلخانه داران و مدیران ارشد سازمان جهادکشاورزی این استان نشست برگزار می کنند.
' پاسکال سانس' اردیبهشت ماه سال قبل و 'گونزالزهیپولیتو' نیز دوم خرداد ماه سال جاری از کارشناسان خبره اسپانیایی ساخت سازه های نوین گلخانه ای از گلخانه های این استان بازدید و آمادگی خودرا برای همکاری با سازمان جهادکشاورزی هرمزگان برای ایجاد مجتمع های گلخانه ای پیشرفته و مجهز تولید کننده محصولات سبزی و صیفی اعلام کرده اند.
دراطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت گلخانه های فعال این استان 161هکتار با تولید سالانه 31 هزارتن محصول گوجه فرنگی، خیار،توت فرنگی و فلفل عنوان شده که بیشترین سطح آن به شهرستان رودان اختصاص دارد.
سابقه کشت گلخانه ای در هرمزگان بطور رسمی به حدود12 تا14سال قبل بازمی گردد که عملیات احداث یکی از گلخانه های پیشرفته و مجهز آن در12کیلومتری شمال بندرعباس توسط یک شرکت اسپانیایی انجام شد.
طی این سالها با وجود آّب هوای مناسب و همچنین اعلام پشتیبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از علاقمندان به احداث گلخانه، متاسفانه پیشرفت چشمگیری صورت نگرفته درحالیکه هرسال شاهد افزایش سطح گلخانه ها در استانهای سردسیری کشورهستیم که نگهداری آنها هزینه های چند برابری نسبت به هرمزگان دارد.
از هرهکتار گلخانه مجهزو استاندارد البته با کشت معمولی ( کشت بذردرخاک طبیعی) سالانه می توان افزون بر 300تا 450تن انواع محصول ازجمله گوجه فرنگی و خیاربرداشت کرد که این 10برابر میزان تولید کشت سنتی و غرقابی این محصولات از هرهکتار است.
ازدیگر مزایای کشت گلخانه ای می توان از صرفه جویی در مصرف آّب و دیگر نهاده های کشاورزی از قبیل کود و سم اشاره کرد.
این درحالی است که با احداث هرهکتار گلخانه برای 12نفر بطور مستقیم شغل مستمر ایجاد می شود.
کارشناسان سازمان جهادکشاورزی هرمزگان شهرستانهای رودان، بندرعباس و حاجی آباد را بعنوان مناطق مستعد کشت گلخانه ای و داربستی دراین استان معرفی کرده اند.
6149 /6048
خبرنگار: رضا گیلانی ** انتشار دهنده : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.