امیر سلکی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اصناف و فعالان اقتصادی مستقر در منطقه آزاد باید توجه کنند که مجوزهای اقتصادی صادر شده از سوی سایر سازمان ها و نهادها به جز منطقه آزاد مشمول معافیت مالیاتی نیست و فعالانی که از مجموعه های همچون شهرداری مجوز دارند، مکلف به پرداخت مالیات هستند.
وی افزود: بر اساس ابلاغ هیات وزیران معافیت های مالیاتی تنها برای مجوزهای صادرشده از سوی سازمان های مناطق آزاد تجاری- صنعتی باید اعمال شود و برای اجرای آن نیز شرایط شکلی و محتوایی مجوز فعالیت و تاریخ بهره برداری تنها توسط این سازمان ها اعلام می شود.
مدیر بازرگانی و اصناف و نماینده مالیاتی سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: اصناف و فعالان اقتصادی باید پیش از ارایه اظهارنامه مالیاتی برای دریافت یا تمدید مجوز فعالیت اقتصادی بر اساس این ابلاغیه به این سازمان مراجعه کنند.
او اضافه کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی که شرکت خود را در محدوده مناطق آزاد ثبت کرده و بخشی از کار آنان در خارج از این محدوده قرار دارد نیز باید مالیات فعالیت اقتصادی خارج از محدوده منطقه آزاد را بپردازند.
سلکی عنوان کرد: فعالان اقتصادی براساس ماده 13 قانون نحوه اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی باید پس از اتمام مدت زمان معافیت تابع قوانین خاصی می شوند که با پیشنهاد هیات وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد و هرگونه تطبیق و تفسیر قوانین مالیاتی در محدوده مناطق آزاد با قانون مالیات مستقیم، با روح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی منافات دارد.
او ادامه داد: با توجه به اتمام معافیت مالیاتی در سال 92 پیش نویس مقررات خاص مالیاتی فعالان در 62 ماده و باهدف شفاف سازی حقوق و وظایف سازمان های مناطق آزاد و فعالان اقتصادی تدوین و به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد فرستاده شده است.
مدیر بازرگانی و اصناف و نماینده مالیاتی سازمان منطقه آزاد قشم همچنین گفت: پیش نویس لایحه تمدید معافیت مالیاتی 20 سال به بالا در مناطق آزاد نیز به هیات دولت تقدیم شده و در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.
وی در ادامه به تدوین آیین نامه نحوه ارایه اظهارنامه مالیاتی در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: این آیین نامه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تدوین و به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرستاده شده که پیش بینی می شود تا مهرماه امسال به تصویب برسد.
سلکی از همه فعالان اقتصادی که از سال های 90 تا 94 اظهارنامه مالیاتی ارایه نداده یا مجوز از سازمان منطقه آزاد دریافت نکردند خواست تا مجوزهای خود را به روز کنند.
بر اساس ماده 13 قانون نحوه اداره مناطق آزاد و قانون اصلاح ماده 13 این قانون، اشخاص حقیقی و حقوقی که در محدوده این مناطق به انواع فعالیت های اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به نوع فعالیت از‌تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز به مدت 20 سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات های مستقیم معاف خواهند بود و پس از‌انقضای این مدت، تابع مقررات مالیاتی می شوند که با پیشنهاد هیات وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
انتشاردهنده: محمد ملاحمزه زاده
8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.