به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر سید حسین داودی یکشنبه شب در مراسم تجلیل از ماماهای نمونه هرمزگان اظهار داشت: هم اکنون بیش از 170 ماما در حوزه درمان و 380 ماما در حوزه بهداشت هرمزگان مشغول به فعالیت و ارائه خدمت مامایی هستند.
وی افزود: هم اکنون پیگیر راه اندازی مرکز جامع آموزشی شهرستان میناب با کسب مجوز از وزارت بهداشت هستیم.
دکتر داودی تصریح کرد: با توجه به فعالیت های انجام شده در سال 95 و 96 شاهد افزایش سلامت مادران که سکان دار خانواده می باشند، هستیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این مراسم با اشاره به نقش و جایگاه اجتماعی حرفه مامایی افزود: برخی از شغل ها با توجه به اینکه با جان انسانها ارتباط نزدیکی دارند، از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار هستند که مامایی از جمله این شغل ها است.
دکتر عبدالله غریب زاده اظهار کرد: ماما وظیفه مهمی در مشاوره و آموزش بهداشت، نه فقط برای زنان بلکه برای خانواده و جامعه دارد و ضامن سلامت خانواده ها است.
وی با بیان اینکه از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی پنجم ماه (May) مصادف با 15 اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده است، افزود: قدمت رشته مامایی در ایران به شکل آموزش عالی به 80 سال قبل برمی گردد.
وی اظهار کرد: اولین آموزشگاه مامایی به نام مدرسه قابلگی با 10 نفر شاگرد در سال 1298 در بیمارستان بانوان تهران تاسیس و پس از گذشت 10 سال، اولین آموزشگاه عالی مامایی در سال 1308 آغاز به کار کرد.
به گفته وی در دنیا روزانه هزار و 600 زن در اثر عوارض بارداری و زایمان جان خود را ازدست می دهند و بیش از 99 درصد این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه است که علت مرگ و میر مادران خونریزی، زایمان سخت، فشار خون بالا، عفونت و عوارض سقط های غیر بهداشتی است درحالی که بسیاری از این مرگ ها قابل پیشگیری است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.