پیارم هرمزگان به امارات، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، استرالیا، روسیه، ارمنستان، تاجکستان و آسیای‌مرکزی صادر می‌شود.

به گزارش ایلنا، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: صادارت از ابتدای فصل برداشت ، از مهر ماه پارسال تاکنون آغاز شده است.

مسعود گرگیج افزود: بازاریابی مناسب و کیفیت بسته‌بندی علت افزایش صادرات خرمای پیارم است . این میزان ده درصد از کل محصول برداشت شده است.

هرمزگان دو هزار هکتار نخلستان پیارم ، با تولید سالانه هشت هزار تن محصول دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: خرمای پیارم که به استان‌های دیگر کشور فرستاده می‌شود نیز ، علاوه بر مصرف داخلی، بسته‌بندی و به خارج از کشور صادر می‌شود. شهرستان حاجی‌آباد در شمال هرمزگان با داشتن آب و هوای گرم و خشک ، تنها منطقه کشت پیارم در ایران و هرمزگان است .

خرمای پیارم که به خرمای شکلاتی معروف است به علت خشک بودن و قابلیت نگهداری طولانی ، مرغوب‌ترین خرمای جهان است که طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد .

این خرما دارای ویتامین ب یک، ب دو ، مواد معدنی ، فسفات ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم است و هر صد گرم آن دارای پنج میلی گرم آهن است . هر کیلو خرمای درجه یک پیارم در بازار بین بیست تا بیست و پنج هزار تومان به فروش می‌رسد .

در هرمزگان پنجاه رقم خرما تولید می‌شود که ده نوع مُرداسنگ، زرد، مُضافتی، کَریته، خَنیزی، آل مهتری، زَرک، خاصویی، هَلیلی و پیارم آن صادراتی است . این استان با تولید سالانه صد و پنجاه هزار تن خرما از سی و هشت هزار هکتار، مقام چهارم تولید و مقام سوم سطح زیر کشت را دارد .

برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از اول خرداد آغاز می‌شود و با برداشت پیارم در آبانماه پایان می‌یابد . سرانه مصرف خرما در کشور دوازده کیلوگرم ، در هرمزگان چهارده و در جهان ده کیلوگرم است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.