جاسم جادری یکشنبه در گفت وگوبا ایرنا با اشاره به فعالیت پالایشگاه نفت 320هزار بشکه ای بندرعباس و بهره برداری ازمرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس وهمچنین پالایشگاه 200هزار بشکه ای هرمز در مجاورت این دو بیان داشت: با تدبیر دولت یازدهم بندرعباس درحال تبدیل شدن به مرکز پالایشگاهی کشور و حتی جهان است.
وی تاکید کرد: درهیچ کجای جهان شهری وجود ندارد که سه پالایشگاه درکنارهم به ظرفیت 800 هزار بشکه بعنوان قطب پالایشگاهی کشور فعالیت داشته باشند.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بعنوان یکی از مهم ترین ذی نفعان برجام نام برد و تصریح کرد: برجام موتور توسعه این پالایشگاه را روشن کرد.
عباس کاظمی می گوید: بااجرایی شدن برجام مهرماه سال گذشته کمپرسورها و تجهیزات اصلی این طرح وارد و نصب شد طوریکه هم اکنون فاز نخست آن آماده بهره برداری رسمی است.
بابهره برداری از فاز نخست این پالایشگاه روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ٤ تولید می شود.
با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥ ، تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده و ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد.
دو مرحله باقی مانده پالایشگاه 360هزاربشکه ای میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز به ترتیب به فاصله هر ٦ ماه وارد مدار تولید می‌شود و در صورت تأمین مالی و رفع مشکلات، شاهد بهره برداری از کل این طرح تا پایان سال ٩٦ خواهیم بود .
همچنین مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس گفت : هم زمان با سفر رئیس جمهوری به بندرعباس و بهره برداری رسمی ازمرحله نخست کارخانه صبا فولاد خلیج فارس میزان ظرفیت تولید فولاد کشور به بیش از 20 میلیون تن افزایش می یابد.
مرتضی یزد خواستی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مرحله نخست این کارخانه را شامل یک واحد مگامدول آهن اسفنجی با ظرفیت سالانه یک میلیون و 500 هزارتن بریکت گرم آهن اسفنجی(HBIعنوان کرد.
وی یادآورشد: با افتتاح رسمی این کارخانه ظرفیت تولید فولاد خام در هرمزگان با محوریت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نیز به حدود پنج میلیون تن درسال افزایش می یابد.
وی سرمایه گذاری انجام شده برای ساخت این کارخانه را پنج هزارو 780 میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: با ایجاد این مرحله نخست آن 350شغل پایدارو چهار هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده که با افتتاح مرحله های دوم و سوم این رقم به بیش از دو هزارنفرافزایش می یابد.
مدیر پروژه صبا فولاد خلیج فارس نیز در مصاحبه اختصاصی با ایرنا از تولید بریکت گرم به شکل ' اچ بی آی ' بسته بندی فشرده قالبی قابل حمل و نقل با کیفیت بالا بعنوان یکی از مهم ترین ویژگی های مرحله نخست این شرکت نام برد.
امین شالبافان از این کارخانه بعنوان اولین تولید کننده آهن سفنجی خشتی به روش گرم در کشور، سومین در خاورمیانه و هشتمین در سطح دنیا نام برد.
وی از هرمزگان بعنوان یکی از قطب های تولید فولاد کشور نام برد و خواستار همکاری هر چه بیشتر مجتمع های فولادی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس (درغرب بندرعباس) شد.
شالبافان بهره مندی از مزایای قانون حاکم برمناطق ویژه اقتصادی، دسترسی به راههای چهارگانه (آبی، جاده ای، هوایی و ریلی)، منابع عظیم انرژی نفت و گاز پالایشگاه هشتم نفت، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس وهمچنین اسکله اختصاصی صادرات و واردات مواد معدنی فله وتولیدات فولادی (با ظرفیت 12میلیون تن مجهز به نوار نقاله 32کیلومتری) به همراه تخفیف و بخشودگی های گمرکی و مجتمع بندری شهید رجایی تنها بعنوان بخشی از مزایای صنایع فولادی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس نام برد.
6048
انتشار دهنده : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.