تفاوتی نمی کند که از میدان پلیس راه قدیم و تقاطع خروجی زاهدان و شیراز وارد بندرعباس شوید یا از سمت اسکله باهنر و مسیر بوشهر،در هر صورت صفی از گدایان پاکستانی یا به شما خوشامد می گویند و یا برایتان دعای سفر می خوانند.
متکدیان پاکستانی با دست های دراز و گردن های کج، به امید تَرَحم برای دریافت پول بی زحمت و مشقت انتظار می کشند اولین منظر شهری این دروازه و قطب تجاری کشور است.
از ساعت های اولیه صبح تا پاسی از شب، بی تعطیلی و خستگی مشغول تکدی گری اند حتی در ساعت های طولانی برای غذا خوردن دست از تلاش برای روزیِ بی تلاش بر نمی دارند و همزمان با گدایی از میوه و بیسکویت و لقمه نانی که به همراه دارند تناول می کنند.
حتی نوزادانشان را در خیابان ها و سر چهارراه ها و بازار شیر می دهند و در همین حال از تکدی گری دست بر نمی دارند، ترسی از شهرداری و نیروی انتظامی ندارند، گویی در برابرشان مصون شده اند.
متکدیان پاکستانی فارسی را متوجه می شوند و برخی به خوبی با لهجه بندری و سِماجَت از مردم تقاضای پول می کنند.
چند بار که آنان را رصد کنی متوجه می شوی تکدی گری را منطقه بندی کرده اند و مناطقی مانند بازار ، چهار راه ها و پیاده روهای شهر هرکدام متکدی خاص خود را دارد.
مرد متکدی پاکستانی در گوشه ای دست پسر کودکی را گرفته و به چراغ روشنایی در کنار ورودی بازار بندرعباس تکیه داده ، کودکی دیگر در حد فاصل تقاطع بلوکی و برق در بافت مرکزی شهر مانند افراد معلول روی زمین نشسته و به پاهای عابران می چسبد، کودکی دیگر در منطقه میوه فروش های بازار بندرعباس در حال تکدی گری است، زنی پاکستانی در قسمت بازار ماهی فروش های بندرعباس و عده ای دیگر در چهار راه ها مشغول گدایی هستند.
هر از چندگاهی جابه جا می شوند ولی از محدوده خود دور نمی شوند، 'کمک کن ، کمک کن' بیشترین واژه ای است که از زبانشان خارج می شود، به کودکانشان آموخته اند پاهای رهگذران را گرفته و تا زمانی که مبلغی نستانده اند رها نکنند.
برای جلب تَرَحم بیشتر، کودکانشان را شبیه افراد معلول در پیاده رو می گذارند و خود در گوشه ای دیگر به تکدی می پردازند و بعد از گذشت یک تا 2 ساعت برای بردن پول های جمع شده به سراغشان می آیند.
در بین اسکناس هایی که از این کودکان جمع شده و به کیسه بزرگترهایشان می رود، چندین اسکناس 5 و 10 هزار تومانی له و مچاله شده به چشم می خورد.
همان کودک متکدی پاکستانی که صبح چهار اسفند مانند افراد معلول توی پیاده رو نشسته بود و خود را روی زمین می کشید، عصر همان روز پیاده و با پاهای سالم در بازار تکدی گری خود را ادامه می داد و فردایش مقابل پاساژ طلافروشان در مرکز شهر از مردم پول می خواست.
زنان پاکستانی متکدی که در بازار بندرعباس پرسه می زدند در لحظه خرید مردم سر می رسیدند ، در گوشه ای دیگر یکی از اینان که به نظر می رسد تازه وارد است از دست فروشی می پرسد این اسکناس چند تومانی است.
جالب اینجاست که برای تامین مایحتاج ضروری نیز دست به کیسه گدایی نمی زنند و برنج ، روغن ، نمک و دیگر لوازم تهیه وعده غذایی را هم از مردم گدایی می کنند.
برای اجرا کردن این بخش، تکدی گری را از سطح بازار ، چهار راه ها و پیاده رو خیابان های اصلی به محله ها و کوچه ها کشانده و منزل به منزل گدایی را از محله اسلام آباد در غرب بندرعباس تا شهرک طلاییه در قسمت شرقی شهر پی می گیرند.
عده ای نیز قبض کمک به احداث مسجد را در دست داشته و از مردم می خواستند کمک شان کنند، روی قبض ها کلماتی به زبان اردو نوشته شده بود ولی هیچکدام از قبض ها جدا نشده بود.
وقتی از زن و مرد جوان پاکستانی که این قبض ها را در دست داشتند پرسیدم، این رسید چیست و اینجا چه کار می کنید، گفتند در حال جمع آوری کمک برای احداث مسجد در کشور خود هستیم.
معاون سیاسی امنیتی اسبق هرمزگان حدود 10سال پیش گفته بود بندرعباس بهشت گدایان است و از آن زمان تا کنون این شهر همچنان حکم همان بهشت را دارد که متکدیان پاکستانی به روش های مختلف خود را به آن می رسانند.
وجود متکدیان چهره بندرعباس را زشت کرده و تلاش چندین ساله متولیان شهری و استانی برای زیباسازی آن نتیجه بخش نبوده است.
مسئولان هرمزگان در سال های گذشته بارها و بارها بخش هایی از این دُمَل را از چهره بندرعباس برداشته اند ولی هربار مجدد این پدیده رشد کرده و به بندرعباس بازگشته است.
این حضور تقریبا دائمی و گسترده متکدیان فرصت های فراوانی را از مسئولان برای پرداختن به بسیاری امور دیگر گرفته و تبدیل به دغدغه ای شده که هم مردم و هم مسئولان استان را کلافه کرده و به ستوه آورده است.
علاوه بر گفته های متولیان شهری بندرعباس، مشاهده های میدانی حکایت از آن دارد که متکدیان این شهر درآمد بالایی دارند به گونه ای که کمترین درآمد روزانه هر متکدی بیش از 100 هزار تومان است.
زن پاکستانی متکدی در یک مرحله جمع آوری پول هایی که دخترک خردسال همکارش کسب کرده بود، حداقل 4 اسکناس 10 هزار تومانی و 6 اسکناس 5 هزار تومانی لابه لای سکه ها و اسکناس ها به کیسه ای که حکم کیف پولش را داشت ریخت.
اگر همان درآمد 100 هزار تومانی گفته شده توسط مسئولان را در نظر گیریم، متکدیان ماهانه سه میلیون و سالانه به 36 میلیون تومان درآمد دارند که از حقوق کارمندان دولت با درآمد ماهانه یک میلیون و 600 هزار تومان افزون تر و از خط فقری که کارشناسان اقتصادی اعلام می کنند و حداقل هزینه های زندگی در بندرعباس بالاتر است.
به عبارتی در حالی که کارمندان با حقوق کمتر از 2 میلیون تومانی خود به سختی گذارن زندگی می کنند متکدیان در هرمزگان درآمدی دارند که نه تنها هزینه های زندگی شان را پوشش می دهد، بلکه امکان پس انداز را نیز برای شان فراهم کرده است.
بسیاری از ما که خود با هزار زحمت و مشقت یک ماه را به پایان می رسانیم، با کمک های خارج از مسیر درست و اصولی به این متکدیان، زمینه را برای ادامه حضور آنان فراهم کرده ایم.
مسئولان هرمزگان با آگاهی از این نوع رفتارها در بندرعباس معتقدند تا زمانی که فرهنگ کمک رسانی در استان اینگونه است هر روز باید شاهد این وضعیت باشیم و چرخه باطل جمع آوری و طرد آنها و بازگشتشان ادامه می یابد.
این عده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار می دارند : مردم هرمزگان به راحتی به هر شخصی که تقاضا و اعلام نیاز کند کمک می کنند در صورتی که شرایط فرهنگی سایر نقاط کشور بدین گونه نیست.
آنان معتقدند: شرایط آب و هوای بهاری هرمزگان در فصل پاییز و زمستان عاملی است که بر جذابیت این استان نسبت به سایر مناطق کشور افزوده و به متکدیان و متعادان اجازه می دهد شب و روز را در کنار خیابان ها سپری کنند.
به گفته این مسئولان، دستگاه های متولی در حال جمع آوری این افراد از سطح بندرعباس هستند و از سوی دیگر، متکدیان جدید نیز وارد مرکز هرمزگان می شوند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان در گفت و گو با ایرنا می گوید: مردم هرمزگان به راحتی کمک های خود را به دیگران ارائه می کنند در صورتی که این کمک ها باید در مسیر درست انجام شود.
بهروز اکرمی ادامه می دهد: آب و هوای مطبوع و مناسب هرمزگان در شش ماه دوم سال نسبت به سایر نقاط کشور اجازه می دهد متکدیان و معتادان در سردترین فصل سال، شب را بدون مشکل سرما در کنار خیابان ها بگذرانند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان ابراز داشت : وجود حتی یک متکدی برای استان ناپسند است و متکدیان پاکستانی از سطح خیابان ها جمع آوری و به کمپ ها منتقل و سپس کشورشان بازگردانده می شوند.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری هرمزگان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا می گوید: شرایط استان به لحاظ اقتصادی ، عطوفت مردم و آب و هوای مطلوب، دست به دست هم می دهد تا متکدیان از اقصی نقاط کشور و حتی کشور پاکستان وارد هرمزگان شوند.
منصور نبی زاده می افزاید: مدیریت اتباع و مهاجرین استانداری وظیفه رسیدگی به اتباع و مهاجران کشورهای همسایه را بر عهده دارد و متکدیان و مهاجران غیر قانونی خارجی را پس از تحویل از نهادهای مسئول به کشورهایشان عودت می دهد.
فرماندار بندرعباس که ریاست شورای تامین شهرستان را برعهده دارد در این خصوص به خبرنگار ایرنا می گوید: معضل حضور متکدیان پاکستانی تا زمانی که راحت از مرز وارد کشور می شوند در بندرعباس ادامه خواهد داشت.
پویافر گفته، پاکستان باید با اعمال کنترل مناسب بر روی مرزهایش؛ مانع از ورود متکدیان پاکستانی به ایران شود.
انتظار می رود مسئولان هرمزگان با هم رده های خود در استان سیستان و بلوچستان همکاری های بین استانی برای جلوگیری از ورود متکدیان پاکستانی به این استان داشته باشند.
جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان در این خصوص می گوید: کنترل ها در مرز و مسیرهای منتهی به هرمزگان و بندرعباس انجام می شود ولی بسیاری از اتباع غیر مجاز پاکستانی از بی راهه ها و با صرف وقت فراوان خود را به بندرعباس می رسانند.
وی ادامه می دهد: بسیار از این افراد در مسیر حرکت به سمت بندرعباس دستگیر می شوند ولی باز هم عده ای موفق می شوند خود را به بندرعباس برسانند.
این گفته جانشین فرمانده انتظامی را می توان هشداری فراتر از ورود متکدیان دانست و در حقیقت باید خدا را شاکر باشیم که افرادی خطرناک تر از متکدیان،این مسیرهای باز و بی در و پیکر را نمی شناسند وگرنه معلوم نبود به جای مواجهه با متکدیان، با چه پدیده های دیگری روبرو می شدیم.
معاون سیاسی فرماندار بندرعباس با بیان اینکه شورای تامین شهرستان چندین نشست در سال جاری برای حل معضل متکدیان پاکستانی برگزار کرده ، می گوید: تصمیم هایی در این نشست ها برای رفع این معضل گرفته شد و دستگاه های متولی شبانه روز برای جمع آوری متکدیان پاکستانی از سطح شهر بندرعباس تلاش می کنند و پای کار هستند.
علی نیکویی بیان می کند: بر اساس آزمایش های صورت گرفته توسط مرکز بهداشت هرمزگان متکدیان پاکستانی دارای انواع بیماری ها بوده و حضورشان برای شهروندان خطرناک است.
مسئول بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: متکدیان پاکستانی پس از شناسایی واکسیناسیون سرخک، سرخجه ، هپاتیت و سایر بیماری ها برای پیشگیری از بروز بیماری در جامعه بر روی آنها انجام می شود.
رضا صفری اشاره کرد: بیماری هایی نظیر مالاریا، وبا ، سرخک و سل ظرف مدت زمانی 8 سال گذشته بین متکدیان پاکستانی مشاهده شده که نسبت به بستری و درمان آنها اقدام شده است.
وی یکی از مشکل های مرکز بهداشت هرمزگان در شناسایی متکدیان پاکستانی را نداشتن مکان و جمعیت ثابت دانست که بر مشکل شناسایی بیماری های شایع در بین آنان افزوده است.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی هرمزگان در این خصوص اظهار می دارد: این نهاد مسئولیتی در برابر متکدیان خارجی که به صورت غیر قانونی وارد هرمزگان می شوند نداشته و آنان را تحویل نمی گیرد.
زهرا دارابی ادامه می دهد: سازمان بهزیستی تنها متکدیان داخلی و از متکدیان خارجی، آنانی را تحویل می گیرد که از مسیرهای قانونی وارد کشور شده باشند.
این سخن معاون اجتماعی بهزیستی درحالی مطرح می شود که ماده 2 آیین نامه ساماندهی متکدیان که در سال 1387 به تصویب شورای عالی اداری رسیده متکدیان را تفکیک نکرده است.
مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری بندرعباس می گوید: یک هزار و 640 معتاد و متکدی در 10 ماه گذشته از سطح این شهر جمع آوری شده که به علت نبود همکاری و همراهی برخی دستگاه های متولی یک هزار و 279 نفر آنان رها شدند.
حبیب بهادری ادامه می دهد: حدود 558 نفر از این عده متکدیان خارجی بوده که شامل 315 کودک ، 208 زن و 35 مرد می شود که در 10 ماهه سال جاری جمع آوری شدند.
وی ادامه می دهد : 196 زن ، 30 مرد و 294 نفر از این متکدیان خارجی جمع آوری شده به دلایل مختلف همچون محدودیت های قانونی در نگهداری و نبود همکاری سایر دستگاه ها رها شدند.
به گفته بهادری، متکدیان پاکستانی روزانه افزون بر 100 هزار تومان درآمد داشته و مردم با کمک های خود آنان را تایید می کنند.
3219 /2094 /1484
خبرنگار : عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده : هومن محمدکرمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.