جمشید عیدانی یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دلیل افزایش 30 درصدی برداشت از منابع زیرزمینی آب استان و برداشت بی رویه، عمده دشت های هرمزگان ممنوعه هستند.
وی ادامه داد: هم اکنون وضعیت منابع آبی کشور چندان مناسب نمی باشد و خشکسالی های طولانی مدت بر استان هرمزگان تاثیرات سوئی داشته است.
وی بیان داشت: میانگین بارش طی سال های متمادی و در بهترین حالت در این استان 196 میلی متر با بیلان مثبت یک میلیارد متر مکعب است و از مجموع 20 میلیارد متر مکعب بارش، 14 میلیارد متر مکعب تبخیر شده و تنها 2 و نیم میلیارد آن قابل نفوذ در هرمزگان است و از این میزان یک و نیم میلیارد در سفره های آب­شیرین نفوذ کرده و مابقی در سفره های آب شور تزریق می گردد.
وی خاطرنشان کرد: میزان روان آبهای سطحی استان 2 و نیم میلیارد متر مکعب در سال بوده که از این میزان یک میلیارد و دویست و سی میلیون متر مکعب روان آب شیرین و مابقی را روان آب شور تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به شرایط سد استقلال میناب، آب شهرهای بندرعباس و بندرخمیر ازآب های زیرزمینی دشت های میناب تامین می شود، گفت: البته این دشت ها نیز وضعیت چندان مناسبی ندارند که بتوانند به عنوان یک منبع پایدار به آنها اتکا کرد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای هرمزگان خاطرنشان کرد: سال گذشته میزان بارندگی در هرمزگان 17 درصد کاهش داشته که باعث کاهش نفوذ آب به آبهای زیر زمینی شده است.
عیدانی تصریح کرد: در همین راستا طرحهای تغذیه مصنوعی در حال مطالعه و پیگیری میباشد که نزولات کم نیز به سفره های آب زیر زمینی تزریق گردد.
وی رفع بحران کم آبی را نیازمند مشارکت همه احاد مردم دانست وبه مدیریت و برداشت قانونی از منابع ابهای زیر زمینی تاکید کرد‌ وگفت: سیستم های مدرن آبیاری برای کاهش مصرف آبی در بخش کشاورزی کمک شایانی به بحران کم آبی استان می کند.
هرمزگان بیش از 17 سال است که با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و با آنکه تابستان امسال را بدون تنش خاص آبی سپری کرده، اما انگار با گذشت زمان ، توان منابع آبی استان برای مقابله با این پدیده به تحلیل رفته و این روزها حال و روز خوشی ندارد.
نزدیک به دو دهه خشکسالی و کم آبی درهرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های باران ‌سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران، در میان کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور، استان هرمزگان با 4 میلی‌متر بارندگی در رتبه دوم قرار دارد.
از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه و مابقی دشت ها نیز شور است.
استان هرمزگان پارسال به ویژه در فصل بهار و تابستان نیز با بحران جدی کم آبی مواجه بود و مردم این استان برای روزها و ساعت های طولانی در گرم ترین ماه های سال شاهد قطع آب آشامیدنی بودند.
براساس اعلام سازمان هواشناسی میزان بارندگی های هرمزگان در نیمه نخست پارسال درمقایسه با سال قبل تر حدود 70 درصد کاهش داشته که به طور یقین جبران این کاهش نیازمند بارندگی های بسیار است.
شدت بحران در هرمزگان در ابتدای پارسال به حدی بود که حمیدرضا جانباز معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درمصاحبه ای با خبرنگار ایرنا گفته بود که شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان به همراه دو شهر بزرگ دیگر در کشور از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند.
این روزها نیز خبرهای خوشی از وضعیت منابع آب هرمزگان به گوش نمی رسد؛ از جمله آنها سد استقلال میناب است که این روزها روزگار خوشی ندارد و طبق گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان حجم مفید آن به اتمام رسیده است.
این سد بیش از 40 سال پیش با ظرفیت 250میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب وبندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سالهای اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.
با پررنگ شدن این بحران ، از 6 سال پیش سد های شمیل ونیان به کمک این سد آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب، و آب سد استقلال برای مصرف شرب به شهرهای بندرعباس ، بندر خمیر اختصاص یافت.
اما با این حال به دلیل کاهش میزان بارندگی و افزایش شدت خشکسالی در هرمزگان، سد استقلال میناب هم اکنون با چالش های بسیاری برای تامین آب مناطق مذکور روبه رو است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.