به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالحمید حمزه پور دوشنبه درجمع خبرنگاران اظهارداشت: این آب شیرین کن ها روستای بمانی با ظرفیت سه هزار مترمکعب در شهرستان سیریک، روستای نانگ با ظرفیت دو هزار مترمکعب در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس ، گابریک با ظرفیت 300 مترمکعب در شهرستان جاسک و کو خرد با ظرفیت 750 مترمکعب در شهرستان بستک احداث می شوند.
وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود طی یک سال آینده با بهره‌برداری از این چهار سایت آب شیرین کن با ظرفیت بیش از شش هزار مترمکعب آب شیرین در شبانه‌ روز مشکل اساسی تأمین آب آشامیدنی تعداد 45روستا با جمعیتی بیش از32 هزار نفر برطرف شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار بخش خصوصی جهت احداث این سایت آبشیرینکن ها افزون ‌بر 195 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
حمزه پور با بیان اینکه تأمین آب روستاها بصورت اساسی با اختصاص اعتبارات ملی و توسعه آب شیرین کن ها امکان پذیر است، افزود:در حال حاضر 70 درصد از روستاهای استان هرمزگان از تأسیسات و شبکه‌های آب‌رسانی برخوردارند .
وی با بیان اینکه در حال حاضر 18 سایت آب شیرین کن در استان وجود دارد ، خاطرنشان کرد: با توسعه و بهره برداری ازاین 18 سایت آب شیرین کن در سالهای اخیر، تعداد روستاهایی که به صورت سیار آبرسانی می شدند، از 400 روستا به کمتر از 150 روستا رسیده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: آبشیرین کن های موجود 12 درصد از آب روستایی استان راتامین می‌کند و مابقی از طریق چاه‌ها و آب‌های سطحی تأمین می‌شود.
خشکسالی های پی درپی در هرمزگان موجب کم آبی شدید و حتی خشک شدن و تغییر کیفیت بسیاری ازمنابع تامین آب این استان شامل چاه های عمیق و نیمه عمیق ، چشمه ها ، قنات ها و حتی رودخانه ها و در نتیجه کم آبی مخازن سدهای بزرگ و کوچک شده و بحران آب رفته رفته علاوه بر کشاورزی ،دامنگیر حیات مردم در روستاها نیز شده و هم اکنون بیش از 150 روستای هرمزگان شبکه آب لوله کشی نداشته و با تانکر آب رسانی می شود که این مساله زندگی در این مناطق را به شدت سخت کرده است.
در این شرایط به اعتقاد بسیاری از کارشناسان استفاده از ظرفیت شیرین سازی آب دریا تنها راه نجات استان هرمزگان از کم آبی است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.