به گزارش خبرگزاری مهر، هوشنگ ملایی متوسط بارش استان هرمزگان تا ۱۵ فروردین را ۳۴۵ میلی‌متر اعلام کرد و ادامه داد: متوسط بارش هرمزگان نسبت به متوسط ۵۲ ساله و سال آبی گذشته به ترتیب ۱۱۵ و ۸۶ درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: بیشترین میزان بارندگی در ایستگاه‌های سرخون در بندرعباس و سرکم در رودان به ترتیب ۵۶۳ و ۵۳۵ میلی‌متر ثبت و کمترین میزان بارندگی نیز در ایستگاه‌های دژگان و بندرلنگه با ۲۲۲ و ۲۰۳ میلی‌متر ثبت شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان در حال حاضر مخزن سد جگین با ۲۱۰ میلیون مترمکعب ظرفیت، ۱۰۰ درصد پر است، ابراز داشت: در بارش‌های سال آبی جاری (مهرماه ۹۸ تا کنون) بالغ بر ۵۵۰ میلیون مترمکعب آورد به این سد وارد شده است که ۴۹۰ میلیون مترمکعب آن در ۶ ماهه اول سال آبی (اول مهرماه تا پایان اسفند ماه) و ۶۰ میلیون مترمکعب آن در فروردین ماه جاری به این سد وارد شده است.

وی با ذکر این نکته که در ابتدای سال آبی (مهرماه) ۱۶۹ میلیون مترمکعب معادل ۸۰ درصد مخزن سد جگین پر بوده است، ادامه داد: به منظور مدیریت سیلاب و تخلیه رسوبات کف مخزن سد جگین ۴۵۱ میلیون مترمکعب از سیلاب ورودی به مخزن توسط سرریز و تخلیه گر تحتانی تخلیه شده است.

ملایی با ذکر این نکته که سد شمیل و نیان با ۹۸.۵ میلیون متر مکعب ظرفیت کاملاً پر است، تصریح کرد: در سال آبی مجموع سیلاب‌هایی که وارد این سد شد ۲۳۵ میلیون متر مکعب بود که ۱۳۰ میلیون متر مکعب از آن از طریق دریچه‌های تحتانی سد یا به دلیل سرریز رها سازی شد.

وی با ذکر اینکه آب سدها به گونه‌ای رها سازی خواهد شد که سفره‌های زیر زمینی و دشت‌های تغذیه و بهره‌مند شوند، بیان داشتت: در حال حاضر ۷۰ درصد (۴۳ میلیون متر مکعب) از حجم مخزن سد سرنی میناب با ۶۰ میلیون مترمکعب پر است.

در پی بارندگی‌ها در یک سال آبی، ۷۵ درصد (۴۴ میلیون متر مکعب) از سد سرنی که پیش از عید نوروز ۹۹ به بهره‌برداری رسیده بود پر شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: مجموع سیلاب‌های بالادست سدهای استقلال میناب، سرنی و شمیل و نیان مجموعاً یک میلیارد و ۱۳۵ میلیون متر مکعب بود که ۴۵۲ میلیون متر مکعب از آن پشت سدها ذخیره شد و ۶۸۳ میلیون متر مکعب از این مقدار رها شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1413271
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.