دومین روز از برگزاری کنگره ۱۵۰۰ شهید استان هرمزگان با محوریت پاس‌داشت مقام شهیدان دانشجویی، دانش‌آموزی و فرهنگیان این استان با ویژه برنامه‌های مختلفی در بخش‌های سرود، نمایش، مداحی، تجلیل از خانواده شهدا و رونمایی کتاب همراه بود.

اجرای گروه‌های‎‌ سرود "سقای حسین" بسیج دانش‌آموزی شهید صدوقی روستای حکمی میناب و سرود پایگاه قمربنی‌هاشم بندرلنگ با موضوع "گام دوم انقلاب" از بخش‌های جانبی این اجلاسیه بود.

در بخش سخنرانی این اجلاسیه نیز سردار اباذر سالاری فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان، فریدون همتی استاندار هرمزگان و سردار نعمان غلامی معاون هماهنگی کننده بسیج مستضعفین کشور سخنرانی کردند.

نمایشی با محوریت دفاع مقدس توسط سه نفر از بازیگران فیلم سینمایی اخراجی‌ها اجرا شد.

تجلیل از خانواده‌های شهیدان دانش‌آموز و دانشجو و فرهنگی به ترتیب شهیدان علی اکبرسالاری، علی اکرامی، حسن ذاکری قشمی، حسین الله‌پرست(شهیدان دانش‌آموز)، سید علی اصغر جاهد، حسن دانشمند امیدرضا گنجی‌پور، محمد دژله(شهیدان دانشجو) و سید ابوالفضل عمرانی، علی رضایی و ابوالقاسم رشن(شهیدان فرهنگی) از دیگر بخش‌های امروز اجلاسیه دانشجویی، دانش‌آموزی و فرهنگیان کنگره ملی ۱۵۰۰ شهید استان هرمزگان بود.

شهید ابراهیم تنیده

شهید ابراهیم تنیده اول اردیبهشت ماه ۱۳۴۶ در روستای سرخنگی از روستاهای بخش شمیل در ۶۵ کیلومتری شرق بندرعباس به دنیا آمد.
وی تا پایان دوره ابتدایی در روستا و پس از آن به دلیل نبود مدرسه راهنمایی در روستای سرخنگی برای ادامه تحصیل به بندرعباس آمد و تا زمان شهادت نزد برادر بزرگش موسی زندگی کرد.
شهید تنیده دوران راهنمایی را در مدرسه بیهقی می گذراند که با مسجد امیرالمومنین علیه السلام محله ششصد دستگاه بندرعباس آَشنا شد و از آن پس در نماز جماعت و مراسم های مسجد شرکت فعال داشت و اوقات فراغتش را با حضور در کتابخانه مسجد و شرکت در کلاس های تابستانی سپری می کرد و در کنار این فعالیت ها به ورزش فوتبال نیز می پرداخت.
او در انجمن اسلامی مدرسه عضو بود و در تهیه روزنامه دیواری و مقالات با دوستانش همکاری می کرد، به کتاب و کتابخوانی علاقه زیادی داشت و آثار دکتر «علی شریعتی»، «استاد شهید مرتضی مطهری» و «آیت الله دستغیب» را زیاد مطالعه می کرد.

شهید ابراهیم دوره متوسطه را در رشته تجربی در دبیرستان «ابن سینا» می گذارند که با دوستان محله الشهدا آشنا شد و فعالیت های فرهنگی خود را در مسجد صاحب الزمان(عج) این محله ادامه داد.
با شروع جنگ تحمیلی و پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتی ۲۳ خرداد ۱۳۶۱ راهی منطقه های جنگی شد و تا سال ۱۳۶۵ چندبار در جبهه های جنگ حضور یافت.
وی در سال ۱۳۶۳ پس از اخذ دیپلم در کنکور سراسری شرکت کرد و در مرکز تربیت معلم « شهید باهنر» بندرعباس پذیرفته شد.
شهید تنیده حقوق دوره تربیت معلم خود را به مادرش می داد تا صرف اداره زندگی خود کند و تابستان ها به جبهه می رفت.
شهید تنیده دوره های تکمیلی « تخریب و انفجار» و « غواصی» را در جبهه گذراند و در منطقه های عملیاتی «فاو»، «شلمچه»، « خرمشهر» و « کوشک» حضور داشت.
سرانجام پنجم دی ماه ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۴ از ناحیه صورت، سینه و پا، مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهید حسین دانشمند

شهید حسن دانشمند فرزند چهارم خانواده محمد دانشمند، ۱۵ شهریور ۴۴ در بندرعباس به دنیا آمد، پدرش در ژاندارمری کار می کرد و پس از بازنشستگی در درمانگاه مهدیه بندرعباس مشغول به کار شد.

شهید دانشمند پس از پیروزی انقلاب وارد دبیرستان «شهید چمران» شد و با تشکیل انجمن های اسلامی؛ فعالیت های خود را محیط مدرسه ادامه داد و همراه دیگر دوستانش شبانه شعارهای ضد انقلابی را از در و دیوار شهر پاک می کرد و با خط زیبایش شعارهای اسلامی و مذهبی را به جای آن ها می نوشت.
این شهید دوران دفاع مقدس مسوول قسمت سمعی و بصری و تبلیغات « حزب جمهوری اسلامی» در شهر بندرعباس بود و با «ستاد نمازجمعه»، «نهضت سواد آموزی»، گروه های هنری «توحید» و «کمیته انقلاب اسلامی» همکاری می کرد.
وی رشته «اقتصاد و علوم اجتماعی» را تا سال چهارم دبیرستان ادامه داد و پس از پایان امتحانات در سال ۶۲ همراه با همرزمش «نادر انصاریان» از بسیج بندرعباس به پادگان «امام حسین(ع) استان کرمان» اعزام شد و از آنجا با قطار راهی اهواز شدند.
شهید دانشمند چون در پادگان «خراسان ۷۷» آموزش نظامی دیده بود به خط مقدم اعزام شد؛ در عملیات «خیبر» شیمیایی شد و پس از مداوا در تهران به بندرعباس بازگشت و در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته «داروسازی» دانشگاه تبریز قبول شد، اما جبهه را ترجیح داد و دوباره به عازم منطقه های جنگی شد.
وی که در جبهه مسوولیت اطلاعات-عملیات در لشکر ثارالله را برعهده داشت، فاصله بین عملیات «والفجر۸» تا «کربلای ۴» در منطقه «فاو» باقی ماند و با آغاز شناسایی عملیات «کربلای ۴» راهی خرمشهر شد.
شهید دانشمند برای شناسایی خط دشمن فاصله «خرمشهر» تا جزیره «ام الرصاص» عراق را بارها غواصی کرد.

این شهید دوران دفاع مقدس سرانجام پس از ۳۰ ماه حضور در جبهه در سن ۲۱ سالگی روز ۱۷ دی ماه ۶۵ از ناحیه سر مورد اصابت ترکش قرار گرفت و در آب های خروشان اروند به شهادت رسید.
پیکر شهید حسن دانشمند ۱۵ روز بعد در آب های خلیج فارس شناسایی و پس از انتقال به زادگاهش در گلزار شهیدان بندرعباس به خاک سپرده شد.

شهید جاهد

شهید سید علی اصغر جاهد یادگار سید باقر و بلقیس نهم اسفند ۱۳۴۴ در بندرعباس به دنیا آمد، پدرش فرش‌ فروش بود و مادرش خانه‌دار.

سید علی اصغر در سن ۸ سالگی وقتی کلاس سوم دبستان بود به طور کامل قرآن را فرا گرفت و به سرعت دوران تحصیلی ابتدایی و راهنمایی و متوسطه را در شهر بندرعباس ادامه داد.

وی سال دوم دبیرستان بود که جنگ تحمیلی شروع شد و از همان موقع پایش به جبهه باز شد ولی همراه با تحصیل به تعلیم و قرائت قرآن هم مشغول بود.

سید علی اصغر دوران دبیرستان را نیز به پایان رسانید و مدرک دیپلم گرفت عشق علم حساب و ریاضی او را به سمت دانشگاه کشاند و خانواده نیز دوست داشتند پسرشان افتخارآفرین علم و دانش باشد و به همین دلیل در کنکور ریاضی شرکت کرد.

سال ٦٤ ریاضی کاربردی دانشگاه تهران را برای مقطع کارشناسی انتخاب کرد، اما درس و دانشگاه نمی‌توانست او را از عشق‌اش به جبهه‌ و جنگ بکاهد.

وی البته از سال ۶۰ هم با بسیج به همکاری پرداخت و در سال ۶۱ در عملیات والفجر شرکتی فعال داشت.

سید علی اصغر بین درس و دانشگاه و جبهه در رفت و آمد بود و در کنار واحدهای فلسفه علم ریاضیات و هندسه دانشگاه، دلاورانه خاکریزهای جنگ و جبهه را نیز می‌کاوید.

این دانشجوی دفاع مقدس سرانجام هفتم بهمن ۶۵ بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر در پاسگاه زید یکی از محورهای مهم عملیات بیت المقدس شهید شد.

شهید محمددژله

شهید محمد دژله که در نخستین روز از فروردین سال ۴۹ در بندرعباس به دنیا آمد، در کودکی «ابراهیم» نام داشت اما مدتی به بعد به «محمد» تغییر نام یافت.
پدرش احمد دژله شغل کشاورزی داشت و خرما و نارنگی را به دبی می برد و می فروخت.
شهید دژله تابستان ها به همراه شیخ علی مریدی در مکتب خانه قرآن یاد می گرفت و بعد از اتمام دوران دبستان، راهنمایی را در مدرسه «آیت الله شهید مدنی» گذراند.

وی درحالی که ۱۳ سال بیشتر نداشت با دست کاری در شناسنامه به همراه شیخ علی مریدی و شهید حسین مریدی در بسیج ثبت نام کردند و اوایل مهرماه ۶۳ به آموزش اعزام شد؛ ۴۰ روز در بندرعباس و ۳ ماه در کرمان آموزش دید.
شهید دژله پس از اعزام به جبهه به عنوان تخریب چی در لشکر ۴۱ ثارالله فعالیت کرد و در عملیات های «کربلای۴ و ۵» و «والفجر ۸ »حضور داشت.

شهید محمد دژله این دانش آموز شهید سرانجام پس از ۲ سال و ۲ ماه حضور در جبهه در سن ۱۶ سالگی در عملیات کربلای پنج در «شلمچه» بر اثر اصابت تیر مستقیم دشمن به گردن شهید شد.

بخش پایانی این اجلاسیه با رونمایی از کتاب‌های شهاب(شهید حسن دانشمند)، در آن شهر تاریکی(شهید سید علی اصغر جاهد)، از نیمکت تا آسمان و حسین غواص(شهید حسین الله‌پرست) همراه بود.

ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش‌آموز را تقدیم اسلام کرده که از این تعداد، ۱۷۱ شهید متعلق به استان هرمزگان است.

اجلاسیه به اجلاسیه ملی شهدای زن و زنان ایثارگر هرمزگان روز گذشته یکم دی‌ماه در اولین روز از آغاز رسمی کنگره ملی ۱۵۰۰شهید این استان، با حضور جمع زیادی از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و رزمندگان زن و مرد در مسجد جامع بندرعباس برگزار شد.

کنگره ملی ۱۵۰۰ شهید هرمزگان استان هرمزگان فردا با اجلاسیه روحانیان در مسجد جامع بندرعباس برگزار می‌شود.

این کنگره تا پنجم دی‌ماه ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.