سیدمحمد حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌ فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌ فرهنگی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌ کشور در فهرست آثار ملی، مراتب ثبت این اثر بعد از گذراندن تشریفات قانونی به‌ شماره 31862 مورخ 96/8/10 در فهرست آثار ملی ایران، ابلاغ شده است.
وی اظهار کرد: با ثبت شدن این اثر تاریخی در فهرست آثار کشوری این خانه تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.
وی توضیح داد: با اثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور همچنین کار مرمت وبازسازی آن با تایید و نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممکن خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: خانه احمد قلی‌خان حاجی‌باشی دارای یک هزار و 900 متر مربع وسعت است که قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه و دوره اول پهلوی می رسد و در ایجاد این سازه از سبک معماری ایرانی ااستفاده شده و این بنا در زمره ساختمان های موسوم به اربابی جای می گیرد.
حسینی افزود: مالک این بنا احمد قلی فردی است که موفق شد برای نخستین بار برق را به اراک منتقل کند.
وی اظهار کرد: این بنا دارای حیاط مرکزی، سرسرا، ساختمان های 2 طبقه، حوضخانه بسیار زیبا و حوض در بین حیاط است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سبک معماری طراحی و تلفیق فضای نمونه منحصر به فردی در ساخت این اثر به کار رفته است که در بین آثار تاریخی اراک نمونه ای ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بهره برداری از تاسیسات گردشگری در دولت تدبیر و امید 96 درصد رشد داشته است.
حسینی افزود: 31 واحد تاسیسات گردشگری در استان مرکزی در طول چهار ساله گذشته در سطح شهرستان های این استان افتتاح شده است.
وی اظهار کرد: طبق آمار موجود از سال 88 تا 92 در مجموع 16 واحد تاسیسات گردشگری در استان به بهره برداری رسید که این میزان در سال 93 تا 96 به 31 مورد افزایش یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی استان مرکزی گفت: یک هتل،7 هفت واحد پذیرایی بین راهی، 6 سفره خانه، چهار اقامتگاه بوم گردی، 6 مجتمع تفریحی و گردشگری و 2 مجتمع خدماتی و رفاهی از ابتدای سال 93 تاکنون در استان به بهره برداری رسیده است که 23 واحد آن در سال های 95 و 96 آغاز به کار کرده است.
حسینی افزود: پنج خانه مسافر نیز در 2سال گذشته افتتاح شده و 47 واحد نیز ساماندهی و مراحل صدور پروانه انجام شده است.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.