علی بابایی روز پنجشنبه درنشست بررسی مشکلات کشاورزی شهرستان خمین افزود: توسعه هدفمند حوزه کشاورزی از راهبردهای اصلی دولت تدبیر و امید است که در این راستا حمایت و همراهی اصولی با بهره بردارن خمین در توسعه سیستم آبیاری تحت فشار، افزایش ضریب مکانیزاسیون و مشاغل خانگی و تامین اعتبارات مورد نیاز صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در سال زراعی جاری سیستم آبیاری تحت فشار در 480 هکتار از اراضی کشاورزی خمین با 34 میلیارد ریال اعتبار اجرا شده است که این سطح تا یک هزار هکتار نیز افزایش می یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: در بسته تشویقی دولت در حوزه کشاورزی اعطای تسهیلات ویژه به منظور افزایش ضریب مکانیزاسیون دیده شده که با تدابیر خاص و تسهیلات ویژه بهره برداری از مزارع باغی و زراعی از سنتی به مکانیزاسیون در حال تبدیل است.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: یکهزار و 20 میلیارد ریال در سفر هیات دولت به استان مرکزی برای اجرای آبیاری تحت فشار به این استان اختصاص یافت که 500 میلیارد ریال آن پارسال جذب شد و پیگیری جذب بقیه این اعتبارات در سال جاری ادامه دارد.
بابایی گفت: کشاورزی استان رو به رونق است و تولید کنونی محصولات کشاورزی و دامی استان درحال حاضر2 برابر نیاز منطقه است.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف گندم استان 150 هزار تن در سال است اضافه کرد:گندم تحویل شده به سیلوهای استان امسال بیش از 300 تن بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه حمایت از حوزه کشاورزی تاثیرات فراوانی در بخش تولید و توزیع مواد غذایی دارد، ادامه داد: با تقویت بخش کشاورزی به ایجاد اشتغال، افزایش درآمد خانوارها و رونق اقتصادی کمک می شود.
فرماندار خمین نیز در این نشست از بلا تکلیفی مجتمع گلخانه ای این شهرستان انتقاد کرد و افزود: در دهه اخیر تنها هشت گلخانه در این مجتمع راه اندازی شده است.
ساداتی، نبود زیر ساخت های لازم برای نگهداری محصولات باغی نظیر سیب درختی را مشکل دیگر بخش کشاورزی خمین بیان کرد و افزود: سالانه 6 هزار تن سیب درختی در این شهرستان تولید می شود که به دلیل ضعف امکانات سردخانه ای توان نگهداری طولانی مدت آن نیست و بهره برداران مجبور هستند دسترنج خود را با کمترین قیمت عرضه کنند.
فرماندار خمین گفت: 52 درصد از جمعیت این شهرستان در بخش کشاورزی فعال هستند و می طلبد حمایت از این بخش به صورت اصولی باشد تا اثربخش آن در کاهش مهاجرت، افزایش تولید و اشتغال نمایان شود.
ساداتی بیان کرد: خشکسالی در سال های اخیر ضربه مهلکی به بخش کشاورزی خمین وارد کرده و حمایت های ویژه ای باید در این بخش اعمال شود تا بهره برداران زمین نخورند.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی با 105 هزار نفر جمعت دارای 14 هزار خانوار کشاورز است.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.