9 اثر طبیعی ومعنوی استان مرکزی در نوبت ثبت ملی میراث فرهنگی کشور قرار دارد که این پرونده‌ها مختص مراسم آیینی و میراث طبیعی استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با اعلام این خبر، گفت: روند ثبت 9 اثر معنوی و طبیعی در فهرست میراث ملی در حال پیگیری است و تا پایان سال به انجام می رسد. 4اثر از میان مراسم و آیین‌های استان و 5 اثر طبیعی مهم در این لیست جای خواهند داد.

سید محمد حسینی ادامه داد: روند ثبتی آثار در فهرست ملی کاری مطالعاتی، تحقیقی، علمی، تاریخی، زمانبر و مستلزم ارائه مستندات و پرونده کامل در خصوص هر اثر است و این روند توسط کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اداره کل اتفاق می افتد.

وی افزود: در این خصوص اهتمام اداره کل بر ایجاد پکیج‌های ثبتی مرتبط برای تسهیل روند اجرای کار است.

در همین خصوص اسماعیل شراهی، کارشناس معاونت میراث فرهنگی توضیح داد: در حال حاضر از میان مراسم آیینی 4 اثر مراسم علم گردانی روستای انجدان، مراسم علم بندان نیم‌ور، مراسم جمعه‌جار روستای خاوه دلیجان و آئین قالی بران خمین در این لیست قرار دارد.

وی ادامه داد: از میان آثار طبیعی استان نیز چشمه آب معدنی گراو تفرش، درخت چنار کهنسال بقعه ابوالعلی تفرش، چنار کهنسال روستای زر دلیجان، چنار شاه چنار روستای الویر در بخش خرقان زرندیه و درخت چنار کهنسال روستای انجدان نیز در حال پیگیری پرونده ثبتی است.

شراهی در پایان گفت: ثبت هر اثر نیازمند اعتباراتی است و از طرفی محدودیت هایی برای ثبت آثار از نظر تعداد در هر سال وجود دارد. با این همه رویکرد مثبت اداره کل میراث فرهنگی استان در خصوص ثبت آثار باعث دریافت لوح تقدیر اداره کل در سال 94 از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور شد و امید‌واریم بتوانیم این روند را ادامه دهیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.