مهین علی بخشی رئیس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی به مناسبت 26 مهرماه روز تربیت بدنی به سوالات خبرنگار ایرنا پاسخ داد.
س. چند بانوی ورزشکار به صورت سازمان یافته در استان مرکزی فعالیت ورزشی دارند؟
ج.20 هزار و 58 نفر از زنان ورزشکار در این استان در 37 رشته مختلف ورزشی به صورت سازمان یافته ورزش می کنند که 567 نفر آنان در مناطق روستایی فعالیت دارند.
س. آیا بانوان ورزشکار روستایی هم کسب مدال قهرمانی داشته اند؟
ج.خیر، اما برنامه های ویژه ای برای پرورش استعدادهای ورزشی در بانوان روستایی اندیشده شده است و به طور کلی ورزش روستایی در حوزه بانوان نوپاست و همه تلاش در این مقطع بر این مقوله گذاشته شده که اهمیت ورزش بر سلامت برای زنان روستایی تشریح شود و این قشر به تحرک جسمانی و مشارکت در فعالیت های هدفمند ورزشی ترغیب شوند.
س. مهمترین مشکلات زنان روستایی در ورزش چیست؟
ج. زنان روستایی به دلیل ضعت در ساختار امکانات ورزشی تاکنون در سطح محدودی ورزش می کردند و یا فعالیتی به نام ورزش سازمان یافته نداشته اند و کم تحرکی تاثیر زیادی بر ساختار اسکلتی آنان داشته و برخی بیماری ها نظیر مشکلات آرتروز زانو، کیفوز، لوردوز و داشتن زانوهای پرانتزی در بین آنان شایع است که در صورت تقویت فرهنگ مشارکت در فعالیت های ورزشی اثرات مثبت تحرک جسمانی بر سلامت زنان ملموس خواهد بود.
س. چه برنامه هایی برای ارتقا سلامت و افزایش گرایش بانوان در روستاهای استان مرکزی دارید؟
ج. دولت تدبیر و امید و حوزه مدیریت امور زنان و خانواده استان توسعه ورزش روستایی برای این قشر را اولویت کاری قرار داده اند و تاکنون همایش و ویژه برنامه های مختلفی برای شناسایی مشکلات جسمانی بانوان و فرهنگ سازی در زمینه گرایش این قشر به رشته های مختلف ورزشی تدارک شده و شیوه های صحیح حرکات ورزشی، ارزش تحرک جسمانی مستمر بر سلامت جسم و روان برای آنان بیان شده و همه تلاش بر این است که حساسیت و رغبت کافی برای مشارکت زنان در ورزش با هدف تعدیل مشکلات جسمانی جامه عمل بپوشد.
س.بانوان ورزشکار استان مرکزی در سال جاری چند عنوان قهرمان کشوری و برون مرزی کسب کرده اند؟
ج. حوزه وزرش بانوان این استان در سال جاری موفق به اخذ 86 مدال رنگی در سطح قهرمانی کشور و 6 مدال در مسابقات بین المللی شده است که مدال های به دست آمده قابل مقایسه با قبل نیست.
س. چه تعداد از بانوان استان مرکزی در سال جاری به اردوهای تیم ملی دعوت شده اند؟
ج. زنان ورزشکار استان مرکزی در رشته های مختلف ورزشی افتخار آفرین هستند و در سال جاری 33 دعوت از زنان ورزشکار این استان برای حضور در به اردوهای تیم ملی صورت گرفته که سال گذشته در این مدت 11 ورزشکار زن برای حضور در اردوهای تیم ملی پذیرفته شده بودند و روند رو به رشد آمار در این زمینه نشانگر صحیح بودن راهبردها و سیاست ها در حوزه تربیت بدنی است.
س. چه تعداد از بانوان دعوت شده به اردوهای مختلف به عضویت تیم ملی جمهوری اسلامی درآمده اند؟
ج. از مجموع 33 ورزشکار زن دعوت شده به اردوی تیم ملی، 11 بانوی ورزشکار استان مرکزی در رشته های کبدی، سپک تاکرا، تیراندازی با کمان، اسکواش، فوتبال، آلیش، اسکیت، کوه نوردی، قایقرانی، والیبال، دارت و جانبازارن و معلولان به عضویت تیم های ملی درآمده اند که این مهم سرمایه ارزشمندی برای حوزه ورزش بانوان این استان است.
س. استان مرکزی در سال جاری میزبان چند مسابقات قهرمان کشوری بوده است؟
ج. استان مرکزی در سال جاری میزبان 15 مسابقات قهرمانی کشوری بود در حالیکه در مدت یک سال 95 هفت میزبانی بانوان کشور در این استان برگزار شد.
س. بفرمایید که علت موفقیت و کسب عنوان قهرمانی بانوان استان مرکزی در سال جاری را چه می دانید؟
ج. بحث قهرمانی و نخبه پروری ورزشی از ابتدای سال در دستور کار جدی ورزش بانوان استان مرکزی قرار گرفته و در این راستا حدود 100 کلاس و کارگاه آموزشی و 25 نشست تخصصی برگزار شده و تیم حمایت از مستعدان ورزشی در استان تشکیل شده است و حوزه ورزش استان با اعتقاد راسخ و برنامه های هدفمند آموزشی کوشیده که زنان ورزشکار را توانمند کند و این مهم عاملی اساسی در موفقیت های حوزه قهرمانی استان است.
س. بیشترین امید ورزش بانوان در استان مرکزی به چه رشته هایی است؟
ج. ورزش بانوان استان مرکزی در رشته های مختلف پتانسیل و توانمندی های زیادی دارد اما در رشته های بسکتبال، آلیش، کبدی، سپک تاکرا، قایقرانی و اسکواش حرف برای زدن بسیار دارد.
رشته ورزشی تیراندازی نیز در سال جاری برای بانوان استان مرکزی راه اندازی شد و با وجود اینکه رشته ای نوپا است اما با استقبال چشمگیری همراه بوده و هم اکنون دارای 70 ورزشکار سازمان یافته است.
س. نگاه دولت تدبیر و امید به ورزش حرفه ای و ورزش قهرمانی بانوان چیست؟
ج. دولت تدبیر و امید نگاه ویژه و خاصی به ورزش قهرمانی و حرفه ای بانوان داشته و افتخارآفرینی بانوان ورزشکار کشور و استان مرکزی در دولت های یازدهم و دوازدهم نسبت به قبل گواه این مدعاست ، نگاه به ورزش قهرمانی نباید جنسیتی باشد و بانوان ورزشکار در همه عرصه ها و رشته های ورزشی ثابت کرده اند که چیزی کمتر از آقایان ندارند و در بسیاری از رشته ها موفق تر و پیشگام تر از آنان بوده اند و بانوان ورزشکار استان مرکزی با کوشش و اراده قوی رشد خود را روز به روز محسوس تر می کنند.
س. چه مشکلاتی در اعزام ورزشکاران به مسابقات برون مرزی وجود دارد؟
ج. در گذشته مشکلات اعزام بانوان برای مسابقات برون مرزی بسیار بود اما، با تلاش های ویژه دولت و وزیر ورزش و جوانان بسیاری از مشکلات حل شده و بانوان جمهوری اسلامی با پوشش اسلامی در بیشتر رشته های ورزشی حضور پیدا می کنند و در حال حاضر با وجود حل شدن مشکل رشته های توپی و غیر توپی هنوز موانعی برای ورزشکاران زن برای حضور در میدان های رقابت برون مرزی در رشته های آبی وجود دارد.
س. نگاه به بخش مدیریتی ورزش بانوان در استان مرکزی چگونه است؟
ج. این نگاه نیز در دولت تدبیر و امید به شدت تغییر کرده و هم اکنون 6 رئیس هیات در شهرستان های مختلف استان مرکزی توسط بانوان اداره می شود و به کارگیری این قشر در بخش های مختلف در حال افزایش است.
س. مهمترین مشکلات بخش ورزش بانوان استان مرکزی را چه می دانید؟
ج. استان مرکزی از قطب های مهم صنعتی است اما حمایت صنعت از ورزش بانوان کمرنگ و ضعیف است، نداشتن سالن اختصاصی بانوان، کمبود بودجه، بحث 27 صدم درصد معافیت مالیاتی و ارزش افزوده و نبود فرهنگ مناسب برای گرایش بانوان به برخی در رشته های ورزشی از دیگر مشکلاتی است که حوزه ورزش بانوان را رنج می دهد.
س. مهمترین نقش ورزش در جامعه به ویژه برای قشر بانوان چیست؟
ج. ورزش نقش موثری در افزایش شادابی و نشاط در جامعه به ویژه برای قشر بانوان دارد و این مهم پیشگیرانه ترین عامل در برابر هنجارها و آسیب های اجتماعی است و باید به سمتی حرکت کرد که همه اقشار مختلف جامعه ورزش دوست و ورزشکار شوند.
از 26 مهرماه تا 2 آبان ماه به عنوان هفته تربیت بدنی نامگذاری شده است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.