هر ساله با پایان یافتن سال تحصیلی، آموزش و پرورش برای آماده سازی، بازسازی و تجهیز مدارس، آموزش کتاب های نونگاشت به معلمان و تهیه کتاب های درسی در قالب طرح ستاد تمهیداتی را پیش بینی می کند.
در این طرح مدارسی که نیازمند تعمیر و تجهیز هستند شناسایی و با مشارکت اولیا دانش آموزان و منابع آموزش و پرورش مورد بازسازی و تنگناهای آنان برطرف می شود.
به گفته مسئولان آموزش و پرورش در این طرح، بخش عمده ای از مشکلات مدارس برطرف و آموزش های لازم برای آمادگی هرچه بیشتر معلمان در سال تحصیلی جدید به آنان ارایه می شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی در این خصوص گفت: ستاد طرح مهر هر ساله فعالیت خود را برای آماده سازی مراکز آموزشی از نیمه دوم تیرماه در سطح نواحی استان آغاز می کند.
مجتبی حیدری افزود: این ستاد از پنج کارگروه از جمله کارگروه ساماندهی نیروی انسانی و آموزش معلمان برای آشنایی هرچه بیشتر آنان با کتاب های نونگاشت، کارگروه تعمیر و تجهیز برای ساماندهی فضاهای آموزشی، تعمیر و تجهیز واحدها و خارج کردن وسایل مازاد از سطح مدارس تشکیل شده است.
وی ادامه داد: کارگروه ارزیابی، نظارت، کارگروه تایید صلاحیت برای انجام فرآیند انتصاب مدیران و کارشناسان حوزه ستادی و کارگروه اطلاع رسانی برای برگزاری آیین شکوفه ها و زنگ مهر از دیگر کارگروه های ستاد طرح مهر برای آمادگی مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: در این ستاد مدارسی که نیاز به تعمیر و تجهیز دارد، شناسایی و با مشارکت اولیا و منابع موجود آموزش و پرورش بازسازی و تجهیز می شوند.
معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: 2 میلیون و 145 هزار جلد کتاب امسال در بین مدارس این استان توزیع شده است.
بهرام حسین آبادی افزود: 84 هزار جلد کتاب درسی امسال در دوره ابتدایی، 84 هزار جلد پیش دانشگاهی، 160 هزار جلد در دوره های کار و دانش و فنی و حرفه ای و یک میلیون و 210 هزار دوره متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش استان مرکزی توزیع شده است.
وی ادامه داد: کتاب های تازه تالیف شده نیز تنها مربوط به پایه یازدهم است که در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.
معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار اراک نیز در خصوص فعالیت سرویس مدارس همزمان با آغاز فعالیت مدارس در ابتدای مهر گفت: در راستای تعیین قیمت سرویس مدارس در شهر اراک، چهار شرکت که توسط تاکسیرانی تایید صلاحیت شده‌اند تامین سرویس مدارس این شهرستان را بر عهده دارند.
حسن بی‌غم افزود: براساس قانون، برای ارایه هر چه بهتر خدمات به دانش آموزان سرویس‌ مدارس باید به شرکت‌های معتبر واگذار شود که این مهم باید در دستور کار مدارس و مراکر آموزشی قرار گیرد.
وی با یادآوری افزایش 15 درصدی هرساله قیمت سرویس مدارس ادامه داد: امسال با اعمال این افزایش قیمت، سرویس مدارس سواری با ظرفیت چهار نفر از 621 هزار ریال تا 782 هزار ریال برای هر نفر در داخل شهرتعیین شده است.
معاون برنامه‌ ریزی و امور عمرانی فرماندار اراک گفت: همچنین قیمت سرویس مدارس از شهرک ها به داخل شهرنیز از 780 هزار ریال تا 930 هزار ریال تعیین شده است که این رقم در سال گذشته بیشترین قیمت برای هر نفر در داخل شهر 680 و شهرک ها 810 هزار ریال بوده است.
بی‌غم گفت: امسال مبلغ سرویس مدارس ون با ظرفیت 10 نفر در داخل شهر از 540 هزار ریال برای هر نفر تا 632 هزار و 500 ریال و در شهرک‌ها از 630 هزار ریال تا 690 هزار ریال تعیین شده است که بیشترین مبلغ این سرویس ها برای سال گذشته 550 هزار ریال داخل شهر و 600 هزار ریال در شهرک‌ها بوده است.
وی خاطر نشان کرد: همچنین امسال بیشترین قیمت برای سرویس های مدارس مینی‌بوس با ظرفیت 18 نفر 471 هزار و 500 ریال در داخل شهر و 540 هزار ریال در شهرک‌ها تعیین شده است.
معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار اراک ادامه داد: بیشترین هزینه سرویس مدارس برای اتوبوس‌های 40 نفره نیز امسال در داخل شهر471 هزار و 500 ریال و 540 هزار ریال از شهرک‌ها می باشد.
بی‌غم گفت: نیاز است برچسب ویژه سرویس مدارس از سوی تاکسیرانی تا نیمه مهرماه انجام شود تا از هرگونه سوء استفاده در این زمینه جلوگیری و خدمت رسانی به مردم با نظم بیشتری صورت گیرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: والدین از سرویس مدارس خارج از شبکه ساماندهی استفاده نکنند.
سرهنگ ابوالفضل امیدی افزود: همچنین داشتن کارت سرویس مدارس برای رانندگان این سرویس ها و وجود تجهیزات ایمنی از جمله کپسول آتش نشانی برای آنها لازم و نیاز است این افراد نسبت به تهیه این موارد اقدام کنند.
وی یاد آور شد: سال گذشته برخی ازرانندگان سرویس مدارس تا نیمه سال تحصیلی بدون برچسب اقدام بودند که نیاز است امسال با توزیع این برچسب ها تا نیمه مهر ماه ساماندهی انجام شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: در صورتی سرویس مدرسه ای پس از نیمه مهرماه بدون برچسب تاکسیرانی اقدام به جابه جایی دانش کند برابر قانون با متخلفان برخورد می شود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اراک در این خصوص گفت: امسال چهار شرکت برای تسهیل در ارایه خدمات و ساماندهی شبکه سرویس مدارس وظیفه جابه جایی دانش آموزان را برعهده دارند.
رضا علی‌نقی‌پور ادامه داد: بر اساس تفاهم های صورت گرفته با این شرکت ها مقرر شده است هر شرکت 300 دستگاه خودرو را در اختیار مدارس قرار داده وهرکدام وظیفه خدمت رسانی به 10 مدرسه شامل 5 مدرسه در ناحیه یک و 5 مدرسه در ناحیه 2 آموزش و پرورش اراک را برعهده گیرند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اراک خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه کارگروه ماده 18 استان مرکزی 2 درصد از مبلغ دریافتی هزینه سرویس به عوامل سازمان‌ دهنده مدارس و پنج درصد به شرکت و بقیه این مبلغ به رانندگان تعلق ‌گیرد.
علی نقی پور گفت: با توجه به لزوم ارائه برچسب سرویس مدارس به رانندگان مقرر شده است برای همسان‌سازی این مهم در سطح استان مرکزی این برچسب ها توسط آموزش و پرورش طراحی و به سازمان تاکسیرانی تحویل شود.
وی یاد آورشد: هم اکنون 2 هزار و 500 دستگاه تاکسی در شهر اراک فعال هستند که برای تامین نیاز مدارس 154 دستگاه ون و 400 دستگاه تاکسی به این بخش اختصاص یافته است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اراک افزود: امکان تامین یک هزار و 200 خودرو نیز برای ارایه خدمات هرچه بیشتر به خانواده ها برای جابه جایی خانواده ها توسط شرکت های تاکسیرانی وجود دارد.
ناهید مظفری مادر یکی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در این خصوص گفت: بهره گیری از رانندگان با صلاحیت برای سرویس مدارس همواره یکی از دغدغه های اولیا دانش آموزان است.
وی ادامه داد: بهره گیری از بانوان با مهارت در رانندگی و با صلاحیت برای سرویس مدارس دختران یکی از خواسته های اولیای دانش آموزان این دانش آموزان می باشد که امید است مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
مظفری افزود: نیاز است مسئولان، سرویس مدارس دانش آموزانی را به گونه ای باشد که دانش آموزان هم مسیر در یک سرویس قرار گیرند تا زمان انتقال دانش آموزان به مدرسه و خانه کاهش یابد و از خطرات احتمالی در مسیر کاسته شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: هم اینک آموزش و پرورش این استان نسبت به تعداد دانش آموزان، با کمبود 77 هزار ساعت نیروی انسانی در هفته معادل سه هزار نفر معلم برای تدریس در مدارس استان رو به رو است.
شهریار فولادوند افزود: این کمبود نیروی انسانی متخصص با بهره گیری از نیروهای حق التدریسی، استفاده از معلمان در نوبت های بعدی کاری و استفاده از خدمات نیروهای بازنشسته بر اساس قانون جبران می شود.
وی ادامه داد: نبود تناسب نیروهای خروجی از آموزش و پرورش استان مرکزی با تعداد نیروهای ورودی و مهاجرت مهمترین عوامل کمبود نیرو انسانی آموزشی در آموزش و پرورش این استان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی، سهم این استان را در جذب نیروی انسانی در آزمون استخدامی امسال را 310 نفر عنوان کرد.
فولادوند یاد آور شد: هم اکنون یک هزار و 950 فضای آموزشی با 9 هزار و 900 کلاس درس در استان مرکزی وجود دارد که 35 درصد آن ها از استحکام کافی برخوردار بوده و 45 درصد نیازمند تعمیر و مقاوم سازی است.
وی افزود: 38 طرح نیمه تمام با 250 کلاس درس در استان مرکزی در حال بازسازی است و تعمیرات اساسی مدارس در مناطق 15 گانه نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: 22 مرکز آموزشی در ابتدای آستانه سال تحصیلی امسال به فضاهای آموزش و پرورش این استان افزوده می شود.
فولادوند ادامه داد: 19 طرح آموزشی در مجموع این مدارس با 124 کلاس درس و 21 هزار و 74 متر مربع زیر بنا توسط خیران و بقیه توسط اداره کل نوسازی مدارس ساخته شده است و ابتدای مهر ماه به آموزش و پرورش تحویل می شود.
وی، تبدیل مدارس 2 نوبته به تک نوبته را از اولویت های آموزش و پرورش استان عنوان کرد و گفت: 9 درصد فضاهای آموزش و پرورش استان شامل 124 مدرسه ابتدایی، 32 مدرسه متوسطه اول و چهار مدرسه متوسطه دوم به صورت 2 نوبته اداره می شوند.
فولادوند افزود: کمبود فضای آموزشی یکی از مهمترین عوامل مهم ارایه خدمات آموزشی به صورت 2 نوبته در مدارس استان مرکزی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی یاد آور شد: امسال بر اساس آمارهای ثبت احوال استان 22 هزار و 670 دانش آموزان به پایه اول ابتدایی آموزش و پرورش این استان وارد می شوند که این رقم نسبت به سال گذشته که 21 هزار و 977 دانش آموز بود بیش از 600 هزار نفر افزایش یافته است.
فولادوند با یادآوری اعطای 500 مرکز پیش دبستانی در سا لجاری به متقاضیان بخش خصوصی گفت: با توجه به ضرورت آموزش دانش آموزان در دوره های پیش دبستانی و بدو ورود به مدارس امسال 17 هزار نفر در دوره های پیش دبستانی استان مرکزی ساماندهی شده و بر اساس برنامه ریزی، حضور 80 درصدی دانش آموزان در مراکز پیش دبستانی در سال تحصیلی آینده در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال های گذشته 100 درصد هزینه سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی توسط آموزش و پرورش تامین می شد که به دلیل کمبود هزینه سال گذشته، 50 درصد این اعتبار توسط آموزش و پرورش پرداخت شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: در هماهنگی با دستگاه های اجرایی امسال تلاش شده است که سهم آموزش و پرورش در پرداخت هزینه سرویس مدرسه دانش آموزان استثنایی افزایش یابد.
فولادوند اظهار کرد: بر اساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش بیش از 800 دانش آموز بازمانده از تحصیل و یا تارک تحصیل در استان مرکزی وجود دارد که هر سال کمیته ای با دستور شورای آموزش و پرورش و با مشارکت سایر دستگاه ها تشکیل و بحث بازگشت به تحصیل این افراد دنبال می شود.
وی ادامه داد: سال گذشته زمینه بازگشت به تحصیل بیش از 200 نفر از این افراد به کلاس های آموزشی آموزش و پرورش فراهم شد و 20 نفر نیز خارج از لیست ارایه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش شناسایی و چرخه آموزش بازگردانده شده است.
وی خاطر نشان کرد: 100 میلیون ریال در سال تحصیلی جدید برای برای آموزش معلمان قرآنی توسط کمیسیون عمومی اختصاص یافته است که 50 میلیون این اعتبار توسط آموزش و پرورش توسط وزارت آموزش و پرورش، 30 میلیون کمیسیون عمومی و 30 میلیون ریال توسط سازمان تبلیغات اسلامی تامین می شود.
227 هزار دانش آموز در 2269 مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
1955/3075/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.