به گزارش ایرنا، این نمایشگاه در فضایی به وسعت 10 هزار متر مربع و با حضور 104 شرکت کننده از استان های مرکزی، اصفهان، تهران، قم، کردستان، یزد، خراسان، گلستان، آذربایجان شرقی و غربی برپا شده و تا 20 شهریورماه جاری ادامه دارد.
شرکت کنندگان در این نمایشگاه از برترین تولید کنندگان و توزیع کنندگانصنعت فرش دستباف و تابلو فرش کشور هستند که تولیدات خود را به معرض دید عموم گذاشته اند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: تقویت هنرهای اصیل ایرانی به ویژه فرش دستباف راهکار مهم برای افزایش اشتغال پایدار به ویژه در مناطق روستایی است.
سید مهدی مقدسی افزود: فرش ایران ظرفیت های زیادی در امر صادرات دارد اما چند سالی است که رونق این بازار به دلایل مختلفی از جمله تحریم ها دستخوش تغییر شده است.
وی بیان کرد: دولت اعتبارات ویژه ای برای اشتغال در روستاها اختصاص داده که بخشی از این اعتبارات برای تقویت صنعت فرش و هنرمندان و صنعتگران این حوزه هزینه می شود.
مقدسی گفت: طرحی در مجلس شورای اسلامی برای هنرمندان صنایع دستی به تصویب رسیده است که امید است در سایه آن بسیاری از موانع و مشکلات این قشر حل شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این آیین گفت: 32 هزار قالی باف در این استان شناسایی شده اند که از این تعداد 12 هزار نفر دارای بیمه قالی بافی هستند.
محمدرضا حاجی پور افزود: 68 کارگاه فرش بافی متمرکز فعال در استان مرکزی وجود دارد که سالانه 12 تا 15هزار متر مربع تولید فرش دارند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: صادرات فرش کشور در دوران پسابرجام رونق چشمگیری داشته است.
وی اظهار کرد: رویکرد در آموزش های فرش بافی باید تغییر کند و این آموزش ها بیشتر در بخش های چله کشی و بهبافی بوده که باید به سمت و سوی طراحی، رنگرزی و بازاریابی پیش رود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: فرش ساروق سال گذشته به ثبت جهانی رسید و فرش چند منطقه دیگر این استان برای ثبت در بازار جهانی با جدیت دنبال می شود.
حاجی پور گفت: پژوهشکده فرش دستباف در استان مرکزی به تصویب رسیده و شورای مزد و ارزش گذاری فرش نیز ایجاد شده است.
در حاشیه برپایی این نمایشگاه برنامه های جنبی مختلف از جمله کلاس های آموزشی با عناوین آشنایی با بازار تجارت فرش در اروپا، طراحی و آشنایی با نقوش فرش، شناخت طرح و نقشه استان مرکزی، روش های نگهداری فرش دستباف، آشنایی با روش های بهره گیری از تجارت الکترونیک در تجارت فرش، آموزش انواع گره ها، نوآوری و خلاقیت در طراحی فرش، برگزار می شود.
در آیین گشایش این نمایشگاه از شناسنامه الکترونیکی فرش (NFC) و تمبر یادبود فرش سارق رونمایی شد.
دهمین نمایشگاه سراسری تابلو فرش و فرش دستباف ایران با هدف ایجاد فرصتی مناسب برای تامین نیاز شهروندان به دستبافته های هنر ایرانی تا
20 شهریورماه از ساعت 16 تا 22 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اراک جریان دارد.
شرکت نمایشگاه های بین المللی استان مرکزی به عنوان بزرگترین نمایشگاه غرب کشور بیش از 10 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی دارد.
3005/3075/ خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.