در حالی که مدیر جهاد کشاورزی خوی از پیش بینی برداشت ۸ هزار تن محصول از باغات شهرستان خوی خبر می دهد انگور خنداب در استان مرکزی به دلیل نبود هلدینگ بازار خود را در کشورهای عربی از دست می دهد.

به گزارش ایلنا مهران زینال زاده با بیان اینکه سطح زیر کشت محصولات هسته دار باغی در این شهرستان 1700 هکتار است، گفت: امسال پیش بینی می‌شود ۸ هزار تن محصول از باغات این شهرستان برداشت و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود.

وی ارقام محصولات هسته دار باغی شهرستان را بیش از ۱۰ نوع رقم اعلام و اضافه کرد: آلبالو، انواع گیلاس، انواع هلو و زردآلو و شلیل از جمله این محصولات است که ۶۰ درصد آن در خود شهرستان و بقیه به استانهای دیگر کشور صادر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خوی، ارزش تولید محصولات هسته دار باغی را بیش از ۳۷۰میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: شهرستان خوی با تولید سالانه ۳ هزارتن رتبه اول تولید محصول آلبالو در استان را به خود اختصاص داده است.

امسال تاکنون بیش از ۶۰۰ تن از محصولات هسته دار باغی بصورت تازه خوری و خشک کرده به کشورهای همسایه صادر شده است. در بخش باغبانی و باغداری شهرستان خوی بیش از ۶ هزار خانوار بهره بردار فعال هستند.

  نبود هلدینگ علت اصلی

انگور

رئیس جهاد کشاورزی خنداب نیز در خبری دیگر  گفت: به دلیل خلاءهای زیرساختی و نبود هلدینگ، بازار کشورهای عربی محصول انگور خنداب در استان مرکزی  از دست رفته و ترکیه بازار را در اختیار گرفته است.

محمد شمسی عنوان کرد: وسعت باغات انگور خنداب به پنج هزار هکتار می‌رسد، اما از بین این باغات تنها تعداد محدودی به صورت مدرن و داربستی انگور تولید می‌کنند.

به گفته وی در باغداری سنتی که خوشه انگور بر روی سطح زمین تولید می‌شود محصولات خطر بیشتری را همچون سرمازدگی متحمل می‌شوند.

شمسی بیان کرد: استفاده از تکنولوژی روز و روش داربستی در تولید انگور عملکرد بهتر، هزینه کمتر کارگر، کیفیت بیشتر محصول و استفاده از سم کمتری را در پی دارد و محصول کیفی با ماندگاری بیشتری خواهد داشت که البته کمتر دچار سرمازدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمازدگی حدود 70 درصد از باغات انگور شهرستان را دچار خسارت کرد، گفت: شهرستان خنداب سالانه به طور متوسط 20 تن در هر هکتار تولید انگور دارد و سال گذشته نیز رکورد برداشت با 30 تن در هر هکتار و در مجموع 100 هزار تن شکسته شد و سال طلایی خنداب رقم خورد، اما سرمازدگی امسال تولید انگور را به یک سوم کاهش داده است.

تنها 800 هکتار از باغات شهرستان مجهز به سیستم نوین آبیاری هستند و امسال نیز 100 هکتار دیگر به این سیستم مجهز می شود، اما با توجه به میزان باغات و اراضی کشاورزی باید تلاش بیشتری در این راستا صورت گیرد.

در شهرستان خنداب کشاورزی تک‌محصولی رایج است و انگور تولیدی تنها به تولید کشمش اختصاص می‌یابد که اغلب به صورت تیزآبی خشک می‌شود، اما باید به منظور برندسازی کیفیت محصولات را ارتقا بخشیم. الگوی کشت فعلی و داربستی نبودن تولید انگور مشکلاتی همچون مشکلات قارچی برای انگور در پی دارد، همچنین به دلیل استفاده از چندین مرحله سم‌پاشی کیفیت محصول از دست می‌رود و در عمل نیز از عرصه رقابت و صادرات نیز جا می مانیم./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.