شهردار نراق در گفت و گو با خبرآنلاین مرکزی با بیان این خبر تصریح کرد: با اجرای این طرح ویژه شهر نراق در افق پنج ساله به الگویی موفق از نظر برنامه ریزی شهری با حفظ ساختار طبیعی، تاریخی و فرهنگی به سمت توسعه و عمران پیش می رود و می توان آن را به عنوان یک نمونه موفق بین المللی در حوزه مدیریت شهری با اصالت معرفی کرد. محمود مرادی ادامه داد: بافت تاریخی منحصر به فرد ، ویژگی های خاص اقلیمی و اجتماعی، بهره گیری از آداب و رسوم خاص مردمان و کالبد بکر معماری سنتی از جمله شاخصه های مهم نراق به عنوان تنها شهر ویژه کشور است.

وی با اشاره به اینکه تصویب شهرهای ویژه کشور در سال 87 مطرح شد که پس از کارشناسی های انجام شده، تهیه ضوابط طرح برای پنج شهر کشور در استان های مختلف در دستور کار شورای عالی شهرسازی قرار گرفت افزود: طرح ویژه شهرسازی نراق فرایند 6 ساله تهیه ی طرح های مطالعاتی توسط مشاوران فنی و نشست های مختلف طی کرده که در سال 94 در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور تصویب نهایی شد و در روزهای اخیر به استانداری مرکزی ابلاغ شد.

شهردار شهر نراق متذکر شد: قبل از صدور این ابلاغیه ، متولی اجرای طرح جامع شهر نراق فقط شهرداری بود اما با ابلاغ مذکور تمامی واحدهای تابعه وزارتخانه ها شامل وزارت کشور، راه و شهرسازی، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفظ ویژگی هایی که نراق را واجد چنین شرایطی کرده است، اعتبارات مناسب دریافت می کنند و بر امور تکلیفی آن ها نظارت می شود.

مرادی در ادامه ی این گفت و گو بیان کرد : حفظ تاریخ و تمدن شهر نراق در سال های اخیر باعث شد که نراق تنها شهر تاریخی در کشور باشد که بتواند یکی از تهدیدهای اصلی شهرها (بافت فرسوده) را به فرصتی ارزشمند تبدیل کند.

وی تصریح نمود: موقعیت جغرافیایی نراق و استقرار آن در مجاورت جاذبه های گردشگری محلات و دلیجان ظرفیت مناسبی را برای توسعه و احیای صنعت گردشگری در استان مرکزی فراهم کرده است که در همین راستا تلاش کردیم در سال های اخیر ویژگی های تاریخی و بافت خشت و گلی و فرسوده این شهر را حفظ کرده و با تغییر شکل شهرسازی مدرن ، از هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی این شهر محافظت کنیم.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 714115
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.