چرا جوامع امروز به اخلاق اجتماعی نیازمند است؟ متاسفانه در جوامع امروز مساله افت اخلاق قابل مشاهده است، موارد غیراخلاقی فراوانی از قبیل دروغ، غیبت و تهمت که از گناهان کبیره محسوب می شوند در جامعه دیده می شود و این در حالیست که جامعه ای خواهد توانست راه سعادت و خوشبختی را پیدا نماید و با موفقیت طی کند که بر مبنای یک الگوی تعریف شده مبتنی بر ارزش های اخلاقی استوار گردیده باشد و مناسباتش را عیان کند.
برای این مهم اگر 2 منبع و سرچشمه را بتوانیم قائل شویم یکی علم و دانش است و دیگری ادیان الهی، علم و دانش موجب رشد فضیلت های انسانی شده و نقش عمده ادیان و پیامبران نیز تامین اخلاق جامعه است.
اخلاق را مجموعه ای از صفات روحی و باطنی انسان تعریف کرده اند که به صورت اعمال و رفتاری که از خلقیات درونی انسان ناشی می شود، بروز ظاهری پیدا می کند بدین سبب است که گفته می شود اخلاق را از روی آثارش می توان تعریف کرد.
در مکتب اسلامی دستورهای متعددی وجود دارد که از مجموع آنان می توان به چند دیدگاه در خصوص اخلاق اجتماعی اشاره نمود.
رفع فقر و تامین نیاز اجتماعی نیازمندان، کار و تلاش فقر را دفع می کند و کسب درآمد سبب می شود فرد بتواند به دیگران کمک کند و در بعد اجتماعی مفید و موثر باشد.
دیدگاه کلی اسلام درباره کار مشخص است به طوری که کار اقتصادی ذاتا مطلوبیت دارد و مومن حتی اگر درآمد کافی داشته باشد نباید دست از کار بکشد.
عامل کلیدی تمام موفقیتها (عمل کردن) است پس هر کدام از ما به عنوان انسانی مسلمان خواهیم کوشید تا اخلاق نیکوی اسطوره های معنویمان به عنوان الگوی عالی در جای جای میهن عزیزمان مبنا قرار گیرد.
زندگی 2 گانه نامداری و مثل یک تینیتوس از دیگر عنوان های خبری این شماره روزنامه وقایع استان است.
7114/3075/خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.