یوسف یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بادشکن ها در مناطق بحرانی کویرمیقان اراک ( مناطق در معرض فرسایش بادی) با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال و با هدف جلوگیری از حرکت ریزگرد ها و ایجاد گرد و غبار در منطقه تا پایان سالجاری اجرایی می شود.
وی ادامه داد: بادشکن های غیر زنده بر اساس مطالعه های انجام شده با ارتفاع حدود یک متر و فاصله 10 متری از یکدیگر در مناطق مختلف کویر میقان مستقر می شوند.
مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: این بادشکن ها تا 10 برابر ارتفاع خود بر روی سرعت باد تاثیر داشته و سرعت آن را کاهش و از فرسایش بادی جلوگیری و در واقع فرصتی برای رشد گیاهان بومی در این منطقه را فراهم می کنند.
یوسفی افزود: بادشکن های غیر زنده از جنس نی و کنف در 20 کارگاه نی بافی در شهرهای داود آباد، مرزیجران و مالک آباد تولید می شوند که این مهم ضمن اینکه هیچ تخریب زیست محیطی را به همراه ندارند، زمینه اشتغال برای 120 نفر از مردم این منطقه را نیز فراهم آورده اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: در منطقه کویر میقان اراک ضمن ایجاد بادشکن های غیر زنده برای مقابله با حرکت ریزگردها و گرد و غبار در این منطقه انواع گیاهان مقاوم در برابر شوری از جمله آتریپلکس، قره داغ، تاغ و بره داغ نیز کاشته می شود.
کویر میقان به وسعت 120 کیلومترمربع در شمال شرقی اراک واقع است و در ساله ای اخیر گسترش زیادی داشته است که در بخشهای شرقی آن اقداماتی در جهت جلوگیری از پیشروی کویر به عمل آمده است و اکنون از بخش های مرکزی آن سولفات سدیم استخراج می شود.
تالاب کویری میقان آخرین حلقه اکولوژیک حوزه آبریز دشت اراک است که آب های سطحی مسیل های فصلی را جذب می کند. گیاهان دشتی اطراف دریاچه آن از گونه خشکی پسند و شورپسند هستند و در عرصه بیابانی آن شرایط اکولوژیکی کویر حاکم است.
مساحت دریاچه میقان با توجه به آب های ورودی آن از حدود 100 تا 110 کیلومترمربع متغیر است.
سطح 12 هزار هکتار از عرصه های منطقه کویر میقان اراک به دلیل شوری بالا فاقد پوشش گیاهی است که ایجاد بادشکن های غیر زنده برای جلوگیری از حرکت گرد و غبار در این منطقه ایجاد می شود.
تا کنون در سطح 10 هکتار از نقاط بحرانی کویر میقان با انجام مطالعه های کارشناسی بادشکن غیر زنده و غیر متراکم ایجاد شده است.
1955/3075/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.