محمدرضا رضافرح روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایجاد اشتغال و درآمد، تمرکز جمعیت در روستاها و جلوگیری از مهاجرت فزاینده، بهبود سطح و کیفیت زندگی روستائیان، تقویت و تنوع بخشیدن به اشتغال از اهداف ایجاد صنایع کارگاهی در نواحی کمتر برخوردار و روستایی است.
وی اظهار کرد: در این راستا هفت قطعه زمین در خمین، 9 قطعه در اراک، پنج قطعه در ساوه و 13 قطعه در محلات در نظرگرفته شده است.
وی گفت: تجارب کشورهای پیشرفته و درحال توسعه بیانگر آن است که استقرار شهرک‌های صنعتی و کارگاه‌های کوچک تولیدی و صنعتی در نزدیکی نواحی روستایی دگرگونی‌های اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و زیست ‌محیطی در مقیاس‌های کوچک و بزرگ به ‌دنبال داشته و مدیریت کارآمد توسعه همه ‌جانبه در این نواحی را فراهم می کند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: این بنیاد به منظور ساماندهی کالبدی سکونت گاه های روستایی به منظور توسعه هماهنگ و موزون فعالیت ها از جمله فعالیت صنایع کارگاهی روستایی با توجه به نیاز و اقتصاد و سرانه روستا و در راستای استقرار بهینه خدمات در محیط های روستایی این نوع کاربری را در طرح هادی روستایی مصوب کرده است.
رضافرح افزود: یکی از وظایف بنیاد مسکن در این حوزه تملک اراضی ملی و دولتی در محدوده و حریم روستاها براساس موازین قانونی است.
وی گفت: اراضی تملکی پس از تهیه طرح تفکیکی طبق ضوابط طرح هادی و آماده سازی اولیه اولویت بندی شده و به مرور زمان کاربردهای تعریف شده صنایع کارگاهی روستایی به متقاضیان واجد شرایط برای ساخت مسکدر ن واگذار می شود.
وی افزود: منابع عظیمی در روستا ها وجود داردو به عنوان کانون های مولد مطرح هستند و باید بستر کارآفرینی پایدار این کانون های تولید تقویت شود.
وی اظهار کرد: معضلات روستاها ناشی از کمبود امکانات اجتماعی و ضعف زیرساخت ها و کمبود درآمد است که اگر برای آن چاره اندیشی نشود اجازه نمی دهد طرح توسعه روستایی به نتیجه برسد و در نتیجه همین عامل مهاجرت های روستائیان به شهررا مضاعف می کند.
23 درصد جمعیت استان مرکزی در روستاها ساکن هستند.
6991/6013/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.