به گزارش ایرنا، در رها سازی این پرندگان جمعی از مسئولان زیست محیطی، اعضای تشکل های زیست محیطی و شماری از کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری و کودکان استان مرکزی و دوستداران محیط زیست حضور داشتند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در حاشیه رها سازی این پرندگان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: 2 سارگپه فرم تیره، 2 سارگپه پا بلند و چهار دلیجه پرندگانی بودند که پس از تیمار در تالاب میقان رها سازی شدند.
سعید محمودی افزود: این پرندگان از مدت ها قبل در حالیکه مجروح یا بیمار بودند توسط مردم در سطح طبیعت شناسایی و با آمبولانس حیات وحش به کلینیک مخصوص حیوانات و پرندگان منتقل شدند و مراقبت های بالینی و سلامت برای آن انجام گرفت.
وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 40 گونه پرنده شکاری مجروح و بیمار توسط مردم و دوستداران محیط زیست و طبیعت به اداره محیط زیست این استان تحویل شده که تاکنون 20 گونه آن به دل طبیعت برگشته و 20 گونه دیگر نیز مراحل درمانی را می گذرانند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: پرندگان شکاری مجروح شده را باید پس از تیمار در اسرع وقت به دل طبیعت بازگردند و همه تلاش ها برای بهبودی و بازگرداندن سایر گونه ها در دست اقدام است.
محمودی عنوان کرد: حضور کودکان و نوجوانان در برنامه های رها سازی پرندگان و حیوانات وحش نقش موثری در آشتی و نزدیکی آنان با طبیعت و محیط زیست دارد و درک و اهمیت حراست بهینه از ارزش های زیستی را در نهاد آنان ماندگار می کند.
وی گفت: اداره محیط زیست استان مرکزی در بحث آموزش های زیست محیطی در زمره استان های پیشگام است و تاکنون در این راستا گام های بلندی برداشته و برنامه های ویژه ای نیز در دستور کار دارد.
تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرق اراک دارد و با سطح آبگیری 12 هکتار، یکی از زیستگاه های مهم پرندگان کشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، تاثیر مستقیمی بر مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
تالاب میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شوند.
تالاب میقان در مسیر کریدورهای پرندگان مهاجر قرار دارد و هر ساله پذیرای انواع مرغان مهاجر از جمله درنای زیبای خاکستری، کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.