رقیه یادگاری، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در گفت وگو با خبرآنلاین، افزود: صادرات بخش کشاورزی این استان در دولت یازدهم با رشد ۴۶ درصدی همراه بوده که این مهم بیانگر هدایتگری موثر محرک های اقتصادی و برنامه های اثربخش در این حوزه است.
وی افزود: صادرات بخش کشاورزی این استان از ۲۸ میلیون دلار در ابتدای فعالیت دولت یازدهم به ۴۱ میلیون دلار در سال ۹۵ رسید.
وی بیان کرد: ظرفیت جذب مواد خام کشاورزی از ۶۶۶ هزار تن در ابتدای سال ۹۲ به یک و هشت میلیون تن در سال ۹۵ ارتقاء یافته است که رشد این شاخص نیز نوید از تحرک در حوزه کشاورزی استان در سال های اخیر دارد.
یادگاری ادامه داد: ضریب بهره وری تولید محصولات کشاورزی در دولت یازدهم از ۲ هزار و ۳۰۰ تن به بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ تن افزایش یافت و این رشد ۲۰ درصدی که ناشی از سیاست های کارآمد است باید هوشمندانه ادامه یابد تا جایگاه حوزه کشاورزی در اثربخشی اقتصادی استان ارتقا یابد.
وی اظهار کرد: خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان مرکزی به عنوان یکی از سیاست های راهبردی در دولت ها همواره مد نظر بوده است و در این راستا با برنامه های حمایتی مناسب در دولت تدبیر و امید این شاخص از ۲۲۵ هزار تن در سال ۹۲ به ۳۷۵ هزار تن در سال ۹۵ رسید و رشد ۶۷ درصدی داشت.
وی عنوان کرد: حفظ منابع آبی و ارتقای بهره وری آب در کشاورزی از موضوعات مهم برای کشور ایران است که در ناحیه نیمه خشک واقع شده و در این راستا دولت یازدهم توانست با اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و نوین به میزان ۲ هزار و ۸۳ هکتار، چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب را رقم بزند و این مهم خود سرمایه ای بزرگ در کنار تولید ثروت و تامین محصولات و مایحات غذایی است.
یادگاری اضافه کرد: توسعه کشت در محیط های گلخانه ای با سرمایه گذاری حدود یکهزار و ۴۴۰ میلیارد ریال در این مدت از دیگر خدمات دولت یازدهم در این استان است به طوریکه ۹۶ هکتار سطح زیرکشت توسعه پیدا کرده و ۶۵ هکتار از گلخانه های موجود اصلاح و بهسازی شده است.
وی بیان کرد: بخش صنعت استان مرکزی نیز در دوران فعالیت دولت یازدهم با توفیق خوبی همراه بود و در این مدت ۹۱۹ پروانه بهره برداری با سرمایه ای بالغ بر ۴۰هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال ۱۱ هزار و ۶۹۰ نفر صادر شده است.
یادگاری گفت: صدور ۲۱۵ پروانه بهره برداری در بخش معدن با سرمایه گذاری حدود ۸۹۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال یکهزار و ۵۵۵ نفر در دولت تدبیر و امید از موضوعاتی است که اثربخشی مستقیم در زنجیره اقتصادی استان داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی افزود: در این مدت ۷۸۱ هکتار زمین به متقاضیان در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان واگذار شده و این در حالی است که از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۲ مجموع واگذاری ها یکهزار و ۲۰۰ هکتار بوده است و علاوه بر آن نیز کنسرسیوم صادراتی خوشه سنگ محلات نیز تشکیل شده است.
وی یادآورشد: استقرار و حمایت از ۱۴۶ طرح فناور و ۳۸ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری از دیگر تلاش های دولت یازدهم تا پایان سال ۹۵ در زمینه شرکت های دانش بنیان در این استان است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی بیان کرد: در دولت یازدهم همچنین هشت هزار متر مربع فضای مناسب برای استقرار شرکت های فناور در این استان اختصاص یافته است و این مهم از مسائلی است که در دامن زدن به پویایی صنعت و تولید اثر مستقیم می گذارد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 695258
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.