دکتر جواد نظری روز سه شنبه در همایش روزجهانی بدون دخانیات در اراک افزود: اطلاع رسانی در زمینه فعالیت رایگان این مراکز در استان انجام نشده و لازم است برای آگاهی عمومی از فعالیت درمانی و تاثیرگذار کلینک های ترک سیگار آگاهی بخشی عمومی صورت گیرد.
وی اظهار کرد: داوطلبان ترک سیگار در این کلینیک ها، به صورت انفرادی و با کمک مشاوران و کارشناسان اقدام به ترک تدریجی سیگار می کنند.
وی گفت:در این کلینیک ها نیروهای آموزش دیده حضور دارند و با استفاده از روش های علمی روز برای ترک سیگار مبتلایان فعالیت می کنند.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: نحوه تجویز دارو و روش های ترک دخانیات در این مراکز برای فرد با توجه به میزان وابستگی به نیکوتین متفاوت است و پس از اندازه گیری میزان نیکوتین موجود در بدن متقاضیان نسخه ترک دخانیات تجویز می شود.
دکتر نظری، مهمترین راهکار مبارزه با مصرف مواد دخانی را آموزش و فرهنگ سازی دانست و تاکید کرد: این آموزش ها باید به صورت مداوم باشد و رسانه ها هم می توانند به عنوان بازوی قوی در این ارتباط ما را یاری دهند.
وی اظهار کرد: قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات در سال 85 توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن تدوین شد تا در کاهش مصرف سیگار اثرگذار باشد.
وی گفت: در صورت کم توجهی به مقوله فرهنگ سازی در کاهش مصرف سیگار در 40 سال آینده ایران یکی از کشورهای پرمصرف سیگار می شود.
وی بیان کرد: تصور اشتباه در کشور مبنی بر ایجاد واحدهای تولیدی سیگار به جای واردات و جنبه اشتغالزایی باعث شده تا با رواج پدیده شوم قاچاق سیگار مواجه باشیم.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سیاست های نادرست در تایوان در افزایش واحدهای تولید به منظور اشتغالزایی باعث شد تا میزان مصرف سیگار 10 درصد افزایش پیدا کند.
وی اظهار کرد: ممنوعیت مصرف سیگار در اتحادیه اروپا باعث شده تا به میزان 70 درصد تقاضا مصرف سیگار کاهش پیدا کند.
در این نشست کارشناسان درباره اثرات سوء مصرف سیگار مطالبی برای کارشناسان بهداشت محیط، کارشناسان مبارزه با بیماریها و آموزش بهداست استان مرکزی ارایه کردند.
برنامه های هفته مبارزه با دخانیات امسال 10 تا 16 تیر در سطح کشور برگزار و برنامه های فرهنگی و اجتماعی بسیاری در استان مرکزی برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده نکردن از دخانیات اجرا می شود.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.