کیانوش امینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: ضربه هایی که همواره از اعتیاد و مواد مخدر سنتی و صنعتی متنوع به بدنه جامعه و جوانان وارد می شود به واسطه به روز بودن و تغییرات مداوم چرخه قاچاق است و زمانی می توان از این چرخه جلوتر بود که با پژوهش ترسیم منطقی از رخدادهای پیش رو داشت.
وی افزود: اتاق فکر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان مرکزی در 2 سال اخیر فعالیت بررسی سیستم قاچاق، وضعیت اعتیاد و نوع اعتیاد را آغاز کرده است تا بتواند اتفاقات جدید چرخه قاچاق را رصد و پیش بینی کند.
امینی بیان کرد: یکی از شکاف های اصلی در مدیریت و کاهش آسیب اعتیاد نبود اقدامات برنامه محور پژوهشی است و تاکنون پژوهش جامعی در این راستا صورت نگرفته است و حتی مسئولان نیز از ماده های مخدر جدید شناخت کافی ندارند.
وی عنوان کرد:ایجاد مرکز تحقیقات تخصصی اعتیاد به منظور پژوهش و بررسی این حوزه در استان ضروریست.
وی تصریح کرد: مباحث پژوهشی در اعتیاد برای نخستین بار در استان مرکزی به صورت سازمان یافته و منسجم با برگزاری کارزار شیشه به انجام رسید که نتایج مثبتی برای روند کنترل و کاهش مصرف در اختیار اتاق فکر معاونت پیشگیری قرار داد.
امینی توضیح داد: نتایج این کارزار حاکی از آن است که اکثر مردم شیشه را ماده اعتیاد آور نمی دانند و این باور تخریب های بالایی برای مصرف کنندگان به همراه دارد و البته نقشه راه برای مواجهه با این باور نیز پیش رو قرار داد.
معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزیدر خصوص ماده توهم زا و اعتیاد آور گل به کشور گفت: آگاه سازی جامعه از عوارض این مخدر صنعتی خطرناک حیاتی است چرا که مصرف آن همراه با الکل نابودکننده است و ظرف سه تا چهار ماه تخریب های فراوانی را متحمل مصرف کننده می کند و در این راستا زدودن باور بی خطری آن امری ضروریست و کارزاری راه اندازی شده تا به مردم گفته شود که مصرف گل اعتیاد آور است و این مهم با محوریت اقدامات پژوهشی پیش می رود.
وی تاکید کرد: اهمیت شرایط کنونی و مواد اعتیاد آور جدید لازم است که اقدامات پژوهشی با انسجام و سازماندهی بیشتری نسبت به گذشته دنبال شود به همین دلیل راه اندازی مرکز تحقیقات اعتیاد در دستور کار قرار گرفته است که به صورت رسمی کار خود را در هفته بهزیستی(25 تیرماه) آغاز می کند.
امینی توضیح داد:دفتر پیشگیری از معلولیت ها، انجمن اترک از جمله موسساتی هستند که در راه اندازی این مرکز دفتر پیشگیری از اعتیاد را همراهی می کنند که با هم افزایی مسائل را به صورت بنیادی و ریشه ای دنبال کرده و از یافته های نوین پژوهشی را در طراحی برنامه های جدید و اجرای فعالیت های پیشگیرانه پیش می برند.
وی عنوان کرد: سن مصرف گل به نوجوانی رسیده است و به دلیل باور نادرست درخصوص اعتیاد زا نبودن این ماده و طبیعی بودن آن، افراد تحصیل کرده نیز گرایش بالایی به آن پیدا کرده اند و به تازگی ترکیبی از مشروب و گل وارد بازار شده است که برچسب صدردرصد طبیعی روی آن وجود دارد و این امر افراد به اشتباه می اندازد در صورتی برای تولید این ماده در خاک این گیاه موادی تزریق می شود که با شاهدانه متفاوت است و THC (ماده توهم زا)آن بسیار بالاتر از شاهدانه است.
معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: شرایط کنونی، نوع مصرف و باورهای نادرست جامعه نسبت به مواد مخدر جدید و چرخه قاچاق مخدرها، ضرورت وجود مرکز تحقیقات اعتیاد را نشان می دهد و باید با تلاش فراوان بتوان هم قدم و حتی پیش تر از چرخه قاچاق پیش رفت.
استان مرکزی با جمعیت بیش از یک میلیون و 99 هزار نفر در مرکز کشور واقع شده است که سال گذشته هفت تن و 117 کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف و 28 باند تهیه و توزیع موادمخدر متلاشی شد.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.