عزت اله آمره ای روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 2 هزار و 750 حلقه چاه فاقد پروانه در استان مرکزی وجود دارد که یک هزار و 630 حلقه آن مربوط به چاه های شناسایی شده است که در قالب فرم شماره یک به منظور صدور مجوز بهره برداری در قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.
وی اظهار کرد: یک هزار و 120حلقه چاه غیرمجاز نیز مربوط به چاه های فرم شماره 5 است که تاکنون توسط کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه های این شرکت تعیین تکلیف شده و در راستای جبران کسری مخزن دشت های استان مرکزی، پس از گذراندن مراحل قانونی باید مهر و موم شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به اینکه بیشترین برداشت چاه های فاقد پروانه و غیرمجاز مربوط به مصارف کشاورزی است، ادامه داد: 99 درصد از آب استحصالی از چاه های فاقد پروانه و غیرمجاز استان به مصرف کشاورزی و بقیه به مصارف صنعت و خدمات می رسد.
آمره ای افزود: براساس بررسی های انجام شده میزان کسری مخزن دشت های استان مرکزی 235میلیون مترمکعب در سال است که این کاهش و افت سطح آب های زیرزمینی ناشی از بهره برداری بی رویه منابع آب زیر زمینی است.
وی اظهار کرد: افت سطح آب زیرزمینی منجر به فرو نشست زمین، ایجاد مخاطرات برای جاده ها، خطوط راه آهن و خطوط انتقال برق، نفت، صنایع و ساختمان ها، بیابانی شدن دشت های سرسبز، افزایش گرد و غبار و ریزگردها، کاهش کیفیت آب و خاک، افزایش هزینه های استحصال آب و همچنین کاهش تولیدات محصولات زراعی و باغی می شود.
وی افزود: وزارت نیرو به منظور حفاظت از منابع آب کشور براساس مواد 1، 3، 21 و 29 قانون توزیع عادلانه آب و در راستای ایجاد تعادل بین تغذیه و برداشت از سفره های آب زیرزمینی در تمامی دشت های کشور اقدام به تصویب پروژه های طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کرده است که تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه و غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های پروانه دار از مهمترین اقدامات این بخش است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در ادامه گفت: کشاورزان باید برداشت آب از منابع زیرزمینی را مدیریت کنند و از هدر رفت آبی که ظرف هزاران سال جمع شده جلوگیری کنند.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.