سرهنگ منصور بهزادی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این مراتع در هشت فقره آتش سوزی سوخته و پوشش گیاهی آن به صورت کامل از بین رفته است.
وی ادامه داد: شهرستان های اراک، شازند و کمیجان به ترتیب بیشترین آتش سوزی مراتع استان مرکزی در این مدت را به خود اختصاص داده اند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: علاوه بر تلاش و کمک مردم و دستگاه های اجرایی در مهار این آتش سوزی ها، 16 گروه از یگان حفاظت منابع طبیعی این استان متشکل از 48 نفر از افراد این یگان این آتش سوزی را مهار و از بروز خسارت های بیشتر به اراضی طبیعی استان جلوگیری کردند.
سرهنگ بهزادی افزود: آتش سوزی در مراتع و منابع طبیعی علاوه بر خسارت 50 میلیون ریالی به هر هکتار از این اراضی، نابودی پوشش گیاهی منطقه، از بین رفتن میزان زیادی علوفه مورد نیاز دام ها، کاهش جذب ذخیره نزولات آسمانی در مناطق مورد حریق، آسیب رساندن به محیط زیست، مساعد شدن زمینه فرسایش های آبی و بادی و شیوع آفات و امراض گیاهی در این مناطق می شود.
وی اظهار کرد:95 درصد آتش سوزی مراتع استان و کشور عامل انسانی دارد و بر اساس مطالعات انجام شده 85 درصد آتش سوزی مراتع غیر عمدی و بر اثر رها کردن آتش های ایجاد شده در طبیعت برای بحث پخت و پز، پرتاب سیگار روشن به اطراف جاده ها، مراتع و آتش زدن پس ماند کشاورزی و 15 درصد به صورت عمدی و بر اثر اختلاف ها و سرگرمی رخ می دهد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان مرکزی افزود: پنج درصد آتش سوزی های مراتع نیز به صورت طبیعی و بر اثر برخورد رعد و برق با مراتع، گرم شدن هوا و ذره بینی عمل کردن شیشه های رها شده در طبیعت ایجاد می شود.
سرهنگ بهزادی از مردم خواست: ضمن رعایت مسائل ایمنی برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در مراتع در صورت مشاهده هرگونه دود و آتش سوزی در مراتع استان با شماره 1504 اداره کل منابع طبیعی تماس گرفته و بازرسان این اداره کل را در جریان آن قرار دهند.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.