مصطفی عرب دبیر شورای اطلاع رسانی استانداری اظهار کرد: مردم با حضور در انتخابات راه اعتدال را برگزیدند و آرای معنا داری را در صندوق های رای ریختند که پیام روشنی داشت.
دبیر شورای اطلاع رسانی استانداری با تحلیل آرای انتخابات سال 92 و سال 96 ، اظهار کرد: در سال 92 دکتر روحانی، 323 هزار و 631 رای معادل 44 و 28 صدم درصد آرا را در استان مرکزی به دست آورد و پنج رقیب دولت یازدهم(ولایتی، قالیباف، جلیلی، رضایی، غرضی) با 57 هزار و 129 رای بیشتر 380 هزار و 760 رای را به خود اختصاص دادند.
وی افزود: این در حالی بود که با توجه به شرایط سال 92 احتمال انتخاب دکتر روحانی بعنوان رئیس جمهوری کمتر بود و مثل امروز تخریب و بد اخلاقی علیه ایشان وجود نداشت .
مصطفی عرب گفت: امسال دکتر روحانی تعداد ٣٧٦ هزار و ٩٠٥ رای برابر با ٤٨ و ٩٦ صدم درصد و حدود پنج درصد بیشتر از رای سال 92 را به خود اختصاص داد و حجت الاسلام رئیسی ٣٧٧ هزار و 51 رای معادل ٤٨ و ٩٨ صدم درصد را به خود اختصاص داده است.
مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان با بیان اینکه مجموع رای اصولگران در سال 96 نسبت به سال 92 به میزان 7 هزار و 740 رای افزایش داشته است، گفت: میزان رای اصولگران در سال 92 در استان مرکزی 380 هزار و 760 رای و در سال 96 مجموع آرای حجت الاسلام رئیسی و میر سلیم به میزان 388 هزار و 500 رای بود.
وی با اشاره به اینکه رای اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در سال 96 نسبت به سال 92 به میزان 57 هزار و 711 رای افزایش داشته است، گفت: در سال 92 دکتر روحانی 323 هزار و 631 رای کسب کرد و در سال 96 مجموع آرای دکتر روحانی و هاشمی طبا به میزان 381 هزار و 342 رای بود.
مصطفی عرب ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال 95 یک میلیون و ٥٣ هزار و ٩٥٦ نفر واجد شرایط رای دادن در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد ٧٨٨ هزار و ١٣٠ نفر برابر با ٧٤ و ٧٨ صدم درصد در پای صندوق های رای حاضر شدند.
دبیر شورای اطلاع رسانی استانداری بیان کرد: میزان مشارکت واجدین شرایط شرکت در انتخابات در شهرستان اراک 64 و 26 صدم درصد بود که این میزان 10 و 52 صدم درصد پائین تر از میانگین استانی است.
وی ادامه داد: در شهرستان اراک دکتر روحانی 149 هزار و 507 رای و حجت الاسلام رئیسی 133 هزار و 98 رای کسب نمودند این در حالیست که از 458 هزارو 842 نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات در این شهرستان 163 هزارو 994 نفر در انتخابات شرکت نداشتند که حضور آنها در انتخابات می توانست در آرای کل و نهائی دکتر روحانی در شهرستان اراک و استان تاثیر چشمگیری داشته باشد.
مدیر کل روابط عمومی استانداری گفت: استان مرکزی دارای ساختاری صنعتی و کارگری است که باید آثار تحریم ها ، سوء مدیریتها، رکود و... که از سالیان پیش شروع شده بود و متاسفانه در دولت یازدهم نتایج آن بیشتر نمایان شد، را در میزان مشارکت مردم در انتخابات بویژه در شهر اراک مد نظر قرار دهیم.
مصطفی عرب تصریح کرد: صنایع و واحدهای تولیدی استان در اثر شرایط حاکم بر کشور با مشکلات بسیاری روبرو شدند که در این میان می توان به واگذاری برخی از شرکتها اشاره کرد که بدون کار کارشناسی و بررسی لازم انجام شد و بر شرایط واگذاری و مدیریت آن شرکتها نظارت لازم صورت نگرفت و به همین دلایل این شرکتها با مشکلاتی روبرو شدند که نمی توان از تاثیر آن در حضور و مشارکت شهروندان در انتخابات خصوصاً در شهر اراک چشم پوشی کرد.
وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد حدود سه تا چهار میلیون نفر در کل کشور موفق نشدند آرای خود را به صندوق رای بریزند که اگر در این زمینه تمهیدات لازم برای اخذ رای در ساعات پایانی اندیشیده می شد چه بسا اعداد و ارقام استان نیزکمی با شرایط فعلی متفاوت بود، که ضمن عذر خواهی ستاد انتخابات از مردم تجربه ای شد تا در انتخابات آتی تعداد شعب اخذ رای را افزایش دهیم و یا نیروی انسانی بیشتری را برای شعب پر تردد در نظر بگیریم.
مدیر کل روابط عمومی استانداری ضمن اعلام بی طرفی هیات های اجرائی و ارکان دولت درخصوص انتخابات و با اشاره به برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان، بیان کرد: در استان مرکزی خصوصاً در شهر اراک از دیرباز سکان شورای اسلامی شهر در دست حامیان دولت (به معنی امروزی) نبوده است و در اکثر انتخابات برگزار شده از زمان شروع به کار شوراها جریان های دیگری مدیریت شهری را بر عهده داشته اند، لیک در انتخابات اخیر و پس از چهار دوره ، شورای اسلامی کلان شهر اراک در دست حامیان دولت قرار گرفت .
وی افزود: این موضوع از طرفی نشان از عملکرد نسبتاً مناسب و علاقه مردم به دولت بود و از سوی دیگر اقبال مردم و رای دادن به لیست بارقه های امید را برای نهادینه شدن فرهنگ حزبی و تشکیلاتی تقویت کرد.
مصطفی عرب افزود:یکی از مهمترین کارکردهای دولت تدبیر و امید در استان ایجاد فضای رقابت بین احزاب، جریانات و لیست های مختلف بود که در نهایت یک لیست خاص در شهر اراک در صدر قرار گرفت و در اینجا به دوستانی که سعی می کنند عملکرد دولت در این چهار سال را تخریب نمایند باید گفت اگر اینگونه بود چگونه مردم خصوصاٌ در مرکز استان به فهرست نزدیک به دولت اعتماد کردند؟
وی ادامه داد: پیروزی حامیان دولت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در شهرستان های محلات، تفرش و دلیجان و .. نیز در ادامه همین شرایط و اعتماد مردم به دولت و عملکرد دولت می باشد که امیدواریم این اعتماد از سوی منتخبین شوراها به خوبی پاسخ داده شود.
مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان توجه شهروندان به فهرست گروه های مختلف سیاسی را از دیگر ویژگی های این دوره از انتخابات شوراها دانست و گفت: ارائه فهرست از سوی جریان های مختلف سیاسی باعث جلوگیری از سردرگمی مردم و رای به فهرست و برنامه ها، کاهش هزینه ها ، کاهش تخریب محیط زیست ، افزایش نظارت و قدرت ارزیابی و... می شود که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نیز این روند را شاهد بودیم.
مصطفی عرب ادامه داد: اگر چه ممکن است مثلا درانتخابات شورای شهر تهران بیش از 50 درصد مردم به لیست ها رای داده باشند لیک در شهر اراک برآورد می شود که بین 5 تا7 درصد مردم به لیست های ارائه شده رای داده اند یعنی اگر کل رای مردم شهر اراک را در انتخابات حدود 250 هزار نفر و کف آرای آخرین نفر شورا را هم 12 تا 14 هزار نفر در نظر بگیریم نشان می دهد که حدود 5 تا 6 درصد کل مردم شهر اراک که در انتخابات شرکت کرده اند به لیست پیروز رای داده اند ولی اگر میزان رای دکتر روحانی در شهر اراک را 134 هزار نفر در نظر بگیریم، درصد رای این افراد به لیست پیروز انتخابات شوراها حدود 9 تا 10 درصد برآورد می گردد لذا مقوله رای دهی به فهرست و برنامه ها در شهر اراک نهالی نوپاست که می بایست برای تقویت مردم سالاری دینی در جهت تقویت این نهال تلاش کرد.
مدیر کل روابط عمومی استانداری گفت: رؤسای همه ستادها همکاری و تعامل مناسبی با ستاد انتخابات استان و شهرستانها داشتند که جا دارد مجدداً از همه آنها تشکر و قدردانی نمایم.
دبیر شورای اطلاع رسانی استانداری بیان کرد: رئیس ستاد دکتر روحانی نیز بعنوان ستاد پیروز انتخابات قبل، حین و خصوصاً بعد از انتخابات منشاء تاثیرات فراوان بود و با حضور ایشان دستگاه ها برای برگزاری انتخابات در استان بهترین فضا را شاهد بودند و امیدواریم این تعامل همچنان تداوم داشته باشد.
مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان تصریح کرد: رقابت های انتخاباتی تمام شده و از این پس باید فضای وحدت و همدلی در جامعه حاکم باشد و همه باهم در راستای توسعه استان و کشور تلاش کنیم.
مصطفی عرب با اشاره به بیان نظرات و دیدگاه های متفاوت درخصوص انتخابات اخیر در استان ، تصریح کرد: مطالبی که در اینجا مطرح شد بعنوان موضع رسمی و دیدگاه استانداری در خصوص انتخابات است و هر گونه اظهار نظر یا مصاحبه ای که از هر فرد یا جریانی با عنوان استانداری منتشر شود بعنوان نظرات شخصی تلقی می گردد و صرفاً مطالبی که از طریق پایگاه اطلاع رسانی و کانال تلگرامی استانداری منتشر می شود مورد تائید استانداری است.
مدیر کل روابط عمومی استانداری درخصوص وضعیت مشاورین استانداری نیز گفت: در حال حاضر تنها 2 پست مشاور رسمی ، قانونی و با تصدی در استانداری وجود دارد که مشاور در امور روحانیون و مشاور در امور ایثارگران می باشد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 686719
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.