به گزارش ایرنا، جواد مهرعلی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شهرستان فراهان به دلیل بافت روستایی و افزایش جمعیت روستایی نسبت به شهری، ضریب بالایی در افزایش احتمالی این بیماری دارد که در تعامل انجام شده با مرکز بهداشت در خصوص اجرای واکسیناسیون و آموزش گروه هدف این بیماری سیر نزولی داشته است.
وی بیان کرد: امید است با تسهیل و تسریع امور مدیریت تب مالت تکمیل شده و به زودیفراهان از حیث بیماری تب مالت، پاک اعلام شود.
مهرعلی عنوان کرد: با همکاری مرکز بهداشت، طرح ملی و هدفمند مبارزه با بیماری تب مالت (بروسلوز) در دستور کار قرار دارد که به صورت استانی در حال پیگیری است و شناسایی افراد مبتلا و ارائه راهکارهای لازم از جمله اهداف اجرای این طرح است.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان فراهان تصریح کرد: این طرح از زمستان پارسال کلید خورده و همچنان ادامه دارد که پیشگیری 100 درصدی مقابله بابیماری تب مالت با اجرای واکسیناسیون و قراردادهای منعقد شده در بخش خصوصی در این راستا از جمله اهداف شبکه دامپزشکی شهرستان در سال جاری است.
مهرعلی اظهار کرد: تب مالت یک بیماری واگیردار عفونی مشترک بین انسان و دام است که عامل بیماری مشترک است و از طریق حیوان آلوده گاو، گوسفند، بز و حتی شتر به انسان قابل انتقال می باشد.
وی خاطرنشان کرد: این بیماری با توجه به ویژگی ها و تظاهرات بالینی متعدد که از خود نمایان می کند به بیماری هزار چهره معروف است زیرا عامل این بیماری می تواند در هر جای از بدن انسان رخنه کند و عوارض زیادی دهد.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان فراهان، درد مفاصل، تب، لرز، بی اشتهایی، عرق شبانه، سر درد، درد بدن، کاهش وزن، درد زانو و سستی بدن را از علائم و نشانه های این بیماری در انسان و سقط جنین، زایمان نوزاد ضعیف و ناتوان، کم شدن شیر دام و عقیم شدن دام های نر را از علائم و نشانه های این بیماری در حیوان عنوان کرد.
مهرعلی ادامه داد: به دلیل مشترک بودن این بیماری بین انسان و دام، واکسیناسیون این بیماری به صورت رایگان انجام می شود و این مهم یک امتیاز مثبت است که دولت یازدهم در اختیار دامداران قرار داده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص شیر دام ها گفت: به دلیل اینکه عامل تب مالت از طریق شیر محلی قابل انتقال است بر همین اساس نیاز است شیر بعد از اینکه به دمای جوش رسید به مدت پنج دقیقه در حالت جوش باقی بماند.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان فراهان افزود: توصیه می شود در صورت استفاده از شیر خام برای تهیه پنیر نیاز است پنیر تولید شده به مدت سه ماه در آب نمک 17 درصد نگهداری شود و پس از آن مورد مصرف قرار گیرد.
جمعیت دام سبک شهرستان فراهان حدود 50 هزار راس و تعداد دام سنگین حدود 14 هزار راس است.
شهرستان فراهان از توابع استان مرکزی است که دارای 2 بخش مرکزی به مرکزیت فرمهین و خنجین به مرکزیت شهر خنجین با 28 هزار و 994 نفر جمعیت است.
7114/6013/خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.