میلاد مشایخی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: ماده توهم زای گل از خانواده مواد گیاهی و طبیعی به شمار می رود اثرگذاری آن را در گذشته می توان به مواد گراس و حشیش دانست.
وی افزود: گل از مشتقات و ضمغ گیاه شاهدانه گرفته می شود که دیگر مشتقاتی مختلفی همچون گراس، ماری جوآنا و حشیش را می توان از این گیاه تهیه کرد.
مشایخی بیان کرد: چرخه قاچاق هیچ گاه منفعل نکرده بلکه با گذر زمان تحولاتی را در مواد مخدر ایجاد کرده است.
وی در ادامه فزود: در ایران ماده گراس و حشیش وجود داشته است که وجه اشتراک همه آنها تتراهیدروکانابینول‌ها (THC) به عنوان یک توهم زای طبیعی است.
مشایخی تصریح کرد: در همه مشتقات گیاه شاهدانه حالت تواهم زایی و اعتیاد روانی بالایی وجود دارد که یکی از عوامل گول زننده است چرا که خماری جسمانی برای فرد به همراه ندارد و مصرف کننده خود را معتاد قلمداد نمی کند اما THC از سه تا 30 واحد در کلیه مشتقات گیاه شاهدانه وجود دارد که بیشترین اثر را در ماده گل دارد.
این کارشناس اعتیاد اظهار کرد: سه سال از عمر ماده مخدر گل در کشور می گذرد و ترک آن به شدت مشکل است چرا که با ایجاد تاثیرات مخرب بر روی مناطقی از مغز فرد را به سمت اعتیادهای سنگین تر همچون شیشه و آمفتامین سوق می دهد.
وی افزود: مصرف ماده مخدر گل عوارض شدید کوتاه مدت و بلند مدت در پی دارد که در کوتاه مدت پرخونی در مغز، چشم های قرمز، توهمات آنی شدید، استرس و بی خوابی را به دنبال دارد و در به دلیل اینکه به صورت سیگاری استفاده می شود استرس همیشگی و سندورم بی انگیزگی را در مصرف کننده ایجاد می کند.
وی گل عنوان کرد: یکی از پیامدهای مصرف این ماده مخدر تلاش در جهت از بردن بردن قبح اجتماعی آن است به طوری که افراد از مصادیق این ماده همچون برگ این گیاه را در بر روی ماشین، زیور آلات و حتی خالکوبی استفاده می کنند.
این کارشناس اعتیاد بهزیستی استان مرکزی تاکید کرد: عواقب و اثرات مصرف این ماده در حدی خطرناک است که اتاق فکر پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصمیم بر فعالیت در این راستا در هفته مبارزه با مواد مخدر گرفت و پویشی به این مبنا در تدارک هستند.
وی افزود: اکثر مواقع پویش ها در زمان بروز خطر فعالیت خود را آغاز می کنند و با توجه به شرایط موجود بهزیستی استان مرکزی و معاونت پیشگیری از اعتیاد تصمیم گرفت در هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر با محوریت این ماده مخدر در اراک، ساوه و دلیجان به عنوان شهرهای خطرپذیر در امر اعتیاد فعالیت های پژوهشی خود را دنبال کند.
دبیر اجرایی پویش پیشگیری از مصرف ماده مخدر گل در استان مرکزی بیان کرد: براساس این پویش و کارزار دو هزار نوجوان به عنوان جامعه هدف با همکاری بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد و فضای مجازی مورد ارزیابی، آموزش قرار می گیرند.
مشایخی تاکید کرد: تاکنون فعالیت پژوهشی در زمینه ماده مخدر گل در استان مرکزی انجام نشده است و اجرای این پویش در کشور برای نخستین تجربه می شود که می تواند ارزیابی و پژوهشی قابل تاملی را در حوزه میزان گرایش و مصرف گل در بین نوجوانان رقم بزند.
در سال 1987 کنفرانس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از تاریخ 17 تا 26 ژوئن در شهر وین به منظور اعلام تصمیم ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان ‌سوز و شوم مواد مخدر تشکیل شد و در آن سندی با عنوان C.M.O به تصویب کشورهای شرکت‌کننده رسید.
این سند خط مشی همه‌جانبه اقدامات در امر کنترل مواد مخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص و آنان را متعهد کرده است تا اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال کنند و 26 ژوئن (پنجم تیرماه) با تصویب این سند به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام گرفت و در ایران نیز پنجم تا 12 تیرماه هفته مبارزه با موادمخدر نامگذاری شده است.
استان مرکزی با جمعیت بیش از یک میلیون و 99 هزار نفر در مرکز کشور واقع شده است که سال گذشته هفت تن و 117 کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف و 28 باند تهیه و توزیع موادمخدر متلاشی شد.
6992/3075/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.