به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی محمدرضا حاجی پور افزود: با توجه به اینکه توسعه صادرات تنها راه بالندگی اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود، تنظیم سند راهبردی تجارت خارجی در قالب برنامه های ششم توسعه در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی قرار گرفت.
وی ادامه داد: بررسی عملکرد گذشته و تبیین شرایط موجود، چشم انداز و ماموریت های سازمان و مقایسه استان با استان های منطقه 6 از لحاظ شاخص های مهم بخش تجارت خارجی، عملکرد صادرات غیر نفتی و تعیین اهداف کمی در طول برنامه ششم از مهمترین محورهای این سند محسوب می شود.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: این سند با برش استانی تهیه شده و در این میان برنامه های راهبردی و عملیاتی توسعه صادرات غیر نفتی و برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی و بر اساس برنامه ششم استان ، تدوین و به تصویب کارگروه توسعه صادرات نیز رسیده است.
وی اظهار کرد: توسعه زیرساخت های تجارت خارجی، حمایت از تولید صادرات محور، شناسایی، حفظ و گسترش بازارهای هدف با اولویت کشورهای همسایه، ارتقای فرهنگ صادراتی، تقویت دیپلماسی تجاری استان( برنامه اعزام و پذیرش بازرگانان و تجار خارجی )، گسترش پژوهش و تحقیق و آموزش در حوزه تجارت، افزایش سهم صادرات، خدمات و محصولات با فناوری بالا، هدایت واردات کالاهای سرمایه ای و تامین مواد اولیه صادراتی، تقویت سرمایه گذاری خارج در استان از مهمترین اهداف این سند است.
وی، کمبود اعتبار مورد نیاز، نبود شرکت های بزرگ صادراتی، اتکای بخش مهمی از صادرات استان به محصولات پتروشیمی و صادرات کالاهای کمتر فرآوری شده، عدم استقبال صادرکنندگان به شیوه های نوین بازاریابی، بالابودن قیمت تمام شده کالاهای صادراتی و رقابت پذیری کالاها در بازارها، بالابودن نرخ تعرفه گمرکی برای مواد خام وارداتی، کمبود منابع مالی بنگاه های تولیدی صادراتی را از جمله مشکلات فعلی در حوزه صادرات عنوان کرد و گفت: راهکارها و پیشنهادات رفع این مشکلات در سند توسعه صادرات استان عنوان شده است.
حاجی پور یادآوری کرد: 876 میلیون دلار کالا پارسال از استان مرکزی به 74 کشور صادر شد که کشورهای افغانستان، ترکیه، عراق، ترکمنستان و پاکستان بیشترین واردکنندکان کالاهای استان مرکزی بودند.
وی بیان کرد: شرایط صادرات کالاهای ایرانی به خصوص استان مرکزی در دولت یازدهم و پس از توافق برجام تغییر چشمگیری داشته است به طوری که تعداد صادرکنندگان استان از 176 شرکت در گذشته به 266 شرکت در سال 95 رسید.
بیش از 2 هزار و 800 واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کند.
3017/6013/ خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.