سعید مویدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مصوبه اختصاص اعتبار برای ادامه عملیات خاکبرداری این دستکند و حفاری شهر زیرزمینی دریافت شده و با توجه به اهمیت موضوع ین مهم با اولویت در دست پیگیری است
وی بیان کرد: رقم اعتبار مورد نظر برای انجام اقدامات پژوهشی در این راستا 500 میلیون ریال است و تاکنون 400 میلیون ریال در این راستا هزینه شده است.
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تفرش گفت: در چریان عملیات انچام گرفته تاکنون فضای دستکند مشخص شده و 50 متر از این شهر زیرزمینی نیز از دل خاک خارج شده است اما، با توجه به ارزش تاریخی این شهر زیرزمینی و دستکند تمایل بر محفوظ ماندن آن در زیر خاک است چراکه با خروج کامل آن از زیر خاک احتمال بروز هر گونه آسیب و تخریب وجود دارد.
وی اظهار کرد: بخشی از شهر زیرزمینی مذکور پی از خروج از دل خاک، مرمت شده و برای ادامه کار اختصاص اعتبار مرمتی و پژوهشی ضروریست و به هر میزان که بودجه اختصاص یابد کار پیش می رود.
مویدی تصریح کرد: این دستکند ها بدون استفاده از مصالح انسان ساخت و فقط با ابزارهای کندمان در قالب مسیرهای تنگ و تاریک با شاخه های متعدد ایجاد شده و ارتفاع آن با توجه به سراشیبی طبیعی محل به شکل پایین رونده ، در طول مسیر ارتفاع خود را با سطح زمین حفظ کرده است.
وی ادامه داد: تفرش از شهرهای تاریخی استان مرکزی به شمار می رود و در منابع ادوار اسلامی از این شهر با عناوین طبرش و، تبرش نام برده شده است،.
وی اظهار کرد: فم از برزن های قدیمی شهر تفرش محسوب می شود، به طوری که در اعماق محله مذکور چاه ها، دالان ها و حجره ها و اتاق ها و انبارک های متعددی با ابزارهایی همچون بیل، کلنگ، تیشه و چکش کندمان شده است که از آن ها می توان تحت عنوان معماری دستکند یاد کرد.
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی تفرش گفت: بر حسب پی جویی ها و بررسی ها علمی صورت گرفته ، ژرفای این محدثات نسبت به سطح کوچه و خیابان ها اطراف از 6 متر تا 15 متر فاصله دارد.
وی افزود: به منظور دسترسی به این دستکند پس از پیمودن یک حلقه چاه عمودی می توان به دالان رسید و از این دالان با توجه به اختلاف کفی که در زیر زمین قائل شده اند راه دسترسی به دالان ها دیگر هویدا می شود و در بدنه این دالان ها نقاط طاقچه مانند کوچک تراشیده شده که در آن ها آثار حرارت، داغی و آتش هویدا است و این اماکن جایگاه پی سوز چراغی بوده است.
مویدی اظهار کرد: در طول دالان ها با توجه به موقعیت و وجه تشخیصی که در زمان کندمان صورت گرفته، اتاق های بزرگ و کوچکی تعبیه شده است که بین چهار تا هفت نفر ظرفیت داشته است.
وی اضافه کرد: تعداد و تنوع این دالان های زیرزمینی به عنوان شاهراه های دسترسی، به ضرورت تلاقی گاه هایی همانند سه راه و چهار راه را به وجود آورده است که از هر یک از آن ها می توان به چهار جهت اصلی جغرافیایی طی طریق کرد.
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی تفرش تصریح کرد: عرصه پژوهش های معماری دستکند ناتمام مانده و از این روی در حال حاضر به برخی از پرسش های مطرحه همانند ابعاد و اندازه های واقعی مجموع این دستکند، زمان کندمان و استفاده و تعیین گاهنگاری، قدمت اشیایی همچون سفال ها، ابزارهای سنگی و استخوان های متعدد نمی توان به دقت پاسخ داد.
مویدی عنوان کرد: به نظر می رسد برخی از نقاط، از 2 طبقه (دو اشکوب) کندمان شده تشکیل شده و در معماری آن ها هیچگونه ملات، آجر و یا سنگ به کار نرفته است اما، عواملی نظیر فاضلاب خانگی به آثار باستان مذکور آسیب هایی وارد کرده است.
شهرستان تفرش با جمعیت بیش از 24 هزار نفر در 85 کیلومتری شمال شرقی اراک واقع شده است که قدمت این منطقه به دوران پیش از اسلام باز می گردد و کندوکاو جهت شهر زیرزمینی تفرش از سال 92 آغاز شده است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.