به گزارش خبرآنلاین، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت : متوسط نرخ جرم در استان مرکزی در کشور از همه استان ها بیشتر است و در میان 10 اتهام اول که در سطح کشور توهین به اشخاص عادی ، ضرب و جرح ، سرقت ، تصادفات ، تهدید ، تخریب اموال ، افترا ، کلاهبرداری و چک است ، استان مرکزی دومین استان کشور بعد از سمنان می باشد.
حجت الله درودگر افزود : در رابطه با پرونده های حقوقی که مستقیم وارد دادگاه خانواده می شود نرخ استان 4 و 695 هزارم در صدهزار نفر و رتبه دوازدهم کشور است که در این مورد یزد با 6 و 227 هزارم رتبه اول و استان سیستان و بلوچستان با یک و 522 هزارم پایین ترین نرخ را در کل کشور داراست .
اجرای طرح مصلحین برای ایجاد صلح و سازش زوجین
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان مرکزی بیان این که قوه قضائیه 45 برنامه مختلف برای این معاونت تعریف کرده که باید اجرایی شوند گفت : یکی از برنامه ها در بحث کاهش آمار طلاق است که در اجرای این برنامه تاکنون دو اقدام با تشکیل سه مرکز مشاوره در اراک و اجرای پایلوت طرح مصلحین در شازند انجام شده است .
درودگر با بیان این که توسعه مراکز مشاوره در برنامه های سال جاری گنجانده شده و طرح مصلحین نیز پس از ارزیابی میزان موفقیت در کل استان به مرحله اجرا در می آید افزود : در سال گذشته پس از تشکیل مراکز مشاوره در اول آبان ماه لزوم ارجاع درخواست های طلاق توافقی پیش از اقدام قضایی به مراکز مشاوره اجباری شد و در این مدت 491 پرونده طلاق توافقی به سه مرکز فعال در این شهر ارجاع شد که 17 درصد آنها منجر به صلح شده است .
وی خاطرنشان کرد : در اجرای ماده 27 و 28 طرح داورین که از دو طرف زوج و زوجه یک نفر برای حل مشکل به داوری می نشینند ، برای اولین بار در استان طرح مصلحین در شازند به عنوان پایلوت انجام شده و افراد داور آموزش های لازم را دیده اند که قرار است امسال آموزش این طرح در کل استان آغاز شود .
اجرای پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در مدارس
درودگر از تنظیم برش استانی سند ملی نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان خبر داد و گفت : یکی از اقشاری که باید در جامعه توانمند شوند دانش‌آموزان هستند که باید به آنها توجه ویژه داشت و به‌ همین منظور براساس سند ملی برش استانی با مشارکت آموزش و پرورش تنظیم شده تا با استفاده حداکثری از توان و ظرفیت خدمتی، حمایتی، اجرائی، نظارتی و تامینی اقدامات پیشگیری از آسیب ها در مدارس محقق شود که در این راستا امسال بناست در 12 مدرسه در ناحیه دو اراک این برنامه انجام شود و به تدریج در دیگر مدارس توسعه داده شود .
وی با بیان این که اجرای این برنامه آموزشی در سه گروه دانش آموزان ، والدین و مربیان و معلمان انجام می شود افزود : اجرای کار به این شکل است که ابتدا چند نفر از استان برای فراگیری آموزش های لازم در دوره های آموزشی تهران شرکت می کنند و سپس در یک دوره آموزشی مربیان جدید آموزش می گیرند و به مدارس اعزام می شوند .
درودگر متذکر شد: مقدمات کار فراهم است و در طول سال جاری این برنامه اجرا خواهد شد .
وجود 28 هزار تبعه بیگانه در استان مرکزی
تنظیم سند ساماندهی اتباع بیگانه موضوع دیگری است که معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان از آن خبر داد و گفت : در استان مرکزی بیش از 28 هزار تبعه بیگانه سکونت دارند که تعدادی از آنها کارت اقامت ندارند. در برش استانی سند جامع ساماندهی اتباع که در سال گذشته تهیه شده وظایف دستگاه ها مشخص شده که امیدواریم با اجرای صحیح این سند شاهد کاهش آمار اتباع بیگانه غیرمجاز و آسیب های ممکن ناشی از این موضوع باشیم .
آماربالای جمعیت کیفری استان
کاهش جمعیت کیفری استان را با ابزار تغییر مجازات و ظرفیت های در نظر گرفته شده برای قضات به عنوان مجازات جایگزین حبس در برنامه داریم . درودگر با بیان این مطلب گفت : جمعیت کیفری در کشور و در استان مرکزی بالاست و با برنامه مجازات های جایگزین جرم برای جرائم سبک امیدواریم حبس زدایی شده ومجازات حبس در استان تقلیل یابد .
به گزارش خبرآنلاین ، معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان مرکزی در تشریح اقدامات پیشگیرانه در استان ساماندهی و نظارت بر پارکینگ ها، تقویت گشت های انتظامی باهمکاری نیروی انتظامی برای شناسایی و جمع آوری اماکن خرید اموال مسروقه و شناسایی مالخران ، برنامه ریزی در کاهش تلفات رانندگی در مسیرهای برون شهری با شناسایی نقاط حادثه خیز و اعلام به ادارات مربوطه برای اقدام عاجل ، ساماندهی متکدیان و برنامه های هم افزایی دستگاه ها با دادسرای عمومی و انقلاب در ارتباط با کودکان کار و خیابانی و کاهش تصرف اراضی را بخش دیگر از 45 برنامه پیش بینی شده برای این معاونت که در سال گذشته اقداماتی پیرامون آنها انجام شده در راستای کاهش وپیشگیری از جرم در استان ادامه خواهد داشت ، برشمرد .

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 680920
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.