به گزارش ایرنا، عباس قاسمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: جرایم مرتبط با مواد مخدر از قبیل ساخت، نگهداری، توزیع، حمل و اعتیاد با تشکیل یک هزار و 903 پرونده، توهین به اشخاص عادی با تشکیل یک هزار و 682 پرونده دیگر مصادیق جرم است که برای بیش از 80 درصد از این جرم ها منع تعقیب صادر و تنها 20 درصد به عنوان جرم کیفر خواست صادر می شود.
وی سرقت مستوجب تعزیر با تشکیل یک هزار و 284 پرونده را چهارمین جرم در شهرستان اراک دانست و گفت: این جرم سرقت های خرده و مرتبط با مواد مخدر را شامل می شود و بیشتر معتادان برای تامین هزینه مواد مخدر اقدام به این نوع سرقت می کنند و تا کنون سرقت مسلحانه در استان مرکزی و شهرستان اراک گزارش نشده است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک ایراد صدمه بدنی غیر عمدی بر اثر تصادف را با یک هزار و 137 پروند پنجمین فراوانی جرم در شهرستان اراک دانست و گفت: این جرم با فرهنگ سازی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی دستگاه های مسئول و همچنین نصب دوربین های کنترل سرعت قابل کنترل است.
وی تهدید با تشکیل یک هزار و 30 پرونده، تخریب با 680 پرونده، افترا با 530 پرونده، کلاهبرداری با 393 پرونده و مفقودی چک با 340 پرونده را از دیگر مصادیق جرم عنوان کرد.
قاسمی با بیان اینکه تنها 75 درصد از این جرایم به کیفر خواست منتهی می شود، بیان کرد: در استان مرکزی نیز به ترتیب جرایم مرتبط با مواد مخدر، ضرب و جرح، توهین به اشخاص عادی، سرقت مستوجب تعزیر، ایراد صدمه غیر عمدی بدنی بر اثر تصادف، تهدید، تخریب به ترتیب بیشترین فراوانی جرم را به خود اختصاص داده اند.
وی ادامه داد: در مورد ایراد صدمه غیر عمدی بدنی باید شرکت های بیمه، ساز و کاری را تدوین کنند به طوری که بیمار از مراکز درمانی به شرکت های بیمه ای معرفی و هزینه بیمارستان و طول درمان خود را به صورت مستقیم دریافت کند و دیگر در سامانه ثبت تخلفات دستگاه قضا ثبت نشود.
دادستان عمومی و انقلاب اراک تاکید کرد: بر اساس قانون حتی اگر کسی در حادثه رانندگی فوت کند، بیمه موظف است بدون هیچ گونه دموکراسی انتظامی و قضایی دیه متوفقی را به خانواده وی پرداخت کند و این فرآیند هیچ نیازی به حکم دادگاه ندارد.
وی اضافه کرد: در سال 95 در راستای حفظ حقوق بیت المال 2 هزار و 924 هکتار از اراضی دولتی و ملی به ارزش حدود 103 میلیارد ریال خلع ید شد.
قاسمی بیان کرد: در سال گذشته در راستای حفظ اراضی کشاورزی و باغات نقاط مختلف استان، 379 مورد قلع و قمع ساخت و سازهای غیر مجاز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شد.
وی گفت: در سه ماه نخست سال جاری نیز 222 هکتار از اراضی ملی و دولتی در نقاط مختلف استان مرکزی خلع ید شد و 44 مورد نیز بر اساس تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ اراضی زراعی و باغات از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری و 115 مورد نیز از ساخت و سازهای غیر مجاز قلع و قمع شد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک مهمترین اقدامات شورای سیاستگذاری حفظ حقوق بیت المال در استان مرکزی را تصویب 11 مصوبه در نشست های شورا، 50 مورد کشیک در 24 ساعت در تمام روزهای سال به خصوص ایام تعطیلات، ساخت کمربند حفاظتی و کانال سبز در مناطق حساس به طول 100 کیلومتر، رشد قابل توجه اجرای حکم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، انجام گشت های ویژه اطفاء حریق، افزایش 90 درصدی پیشگیری از بروز تصرفات در سال 95 در مقایسه با سال 94، تشکیل یگان حفاظت از اراضی، اجرای احکام تغییر کاربری عنوان کرد.
وی در خصوص فعالیت های دادستانی اراک در بخش بهداشت و درمان نیز گفت: بازدید های دوره ای از کارخانجات تولید، انبار و توزیع آرد به عنوان یکی از مهمترین کالای سبد خانوار، فروشگاه های مواد عذایی، داروخانه ها، کشتارگاه های دام و طیور، نانوایی ها و کارخانه های شیر پاستوریزه انجام و واحد های متخلف مهر و موم و به تعدادی از افراد نیز تذکر داده شد.
قاسمی اضافه کرد: بسیاری از اصناف استان مرکزی در سال گذشته مورد بازدید میدانی قرار گرفتند که در نهایت 14 عطاری، 37 قهوه خانه و کافی شاپ، 12 فروشگاه وسایل دخانی، 9 مرکز آریشگاه زنانه، 21 باشگاه ورزشی، هشت واحد مکمل فروش همراه با کشف بیش از یک هزار قرص و 10 کیلوگرم مواد نیروزا مهر و موم شد.
وی ادامه داد: بسیاری از پارکینگ های خودرو در مراکز شهرهای بزرگ استان به خصوص شهرستان اراک از امنیت قابل توجهی برخوردار نبود که با بازدید های سرزده، سازو کارهای خاصی برای فعالیت این پارکینگ ها در نظر گرفته شده و مشخصات مسئول پارکینگ نیز دریافت شد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک، بازدید از بیمارستان ها، بازدید از 18 خوابگاه خودگردان دانشجویی، بازدید از مطب پزشکان و الزام این قشر از جامعه در نصب منشور حقوق بیمار، بازدید از 23 مهد کودک، بازدید از 45 مرکز ترک اعتیاد و مهر موم 25 مرکز ترک اعتیاد از دیگر فعالیت های دستگاه قضا استان مرکزی در سال گذشته است.
وی ساماندهی زنان آسیب دیده را یکی از مهمترین دغدغه های دستگاه قضا در استان مرکزی دانست و گفت:مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی باید در این خصوص دادگستری را حمایت کنند.
قاسمی در خصوص کشفیات انواع مواد مخدر در سال 1395 نیز گفت: در این مدت چهار هزار و 511 کیلیوگرم تریاک، 259 کیلوگرم حشیش، 105 کیلوگرم هروئین، 31 کیلوگرم شیشه، 2 هزار و 183 کیلوگرم گراس و 26 کیلوگرم سایر مواد مخدر در نقاط مختلف استان کشف شد.
وی بیان کرد: در این فرایند 211 قاچاقچی، 421 نفر توزیع کننده، یک هزار و 785 خرده فروش، 235 حمل کننده و سه هزار و 956 نگهدارنده مواد مخدر دستگیر شدند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک اظهار کرد: در سال گذشته 41 هزار و لیتر مشروبات الکلی داخلی و 14 هزار و 900 لیتر مشروبات الکلی خارجی در نقاط مختلف استان کشف شد که در این مهم سه باند قاچاقچی مشروبات الکلی متلاشی و 89 نفر نیز دستگیر شدند.
وی ادامه داد: در سه ماه نخست امسال نیز 848 کیلوگرم تریاک، پنج کیلوگرم هروئین، 100 کیلوگرم حشیش، حدود یک کیلوگرم شیشه و 42 کیلوگرم گراس در نقاط مختلف استان مرکزی کشف شد.
قاسمی گفت: در این راستا یک هزار و 627 معتاد و 2 هزار و 867 قاچاقچی دستگیر شدند.
وی اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال، 14 هزار و 837 لیتر مشروبات الکلی کشف و در این راستا پنج باند قاچاق مشروبات الکلی متلاشی و 67 نفر نیز دستگیر شدند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک ورودی پرونده های بازپرسی در دادسراهای استان را 13 هزار و 71 مورد دانست و گفت: خروجی پرونده های دادسراهای استان نیز 13 هزار و 807 مورد بود.
قاسمی همچنین ورودی پرونده های شعب دادیاری استان را 24 هزار و 313 فقره، پرونده های خروجی این بخش را 24 هزار و 127 فقره و پرونده های ورودی اجرای احکام را 11 هزار و 498 فقره و خروجی پرونده های این بخش را نیز 11 هزار و 405 فقره عنوان کرد.
وی تعداد ابلاغیه های الکترونیکی در سه ماه سال جاری را 17 هزار و 669 مورد عنوان کرد و گفت: 40 درصد از ابلاغیه های دستگاه قضا به صورت الکترونیکی ابلاغ می شود و تا پایان امسال این مهم به 80 درصد خواهد رسید.
وی در خصوص تخلفات انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز گفت: در مجموع 50 تخلف در جریان تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری در استان گزارش شد که از این تعداد 34 مورد در اراک و مابقی از دیگر حوزه های انتخاباتی استان مرکزی است.
دادستان عمومی و انقلاب اراک افزود: در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز هشت مورد تخلف انتخاباتی در اراک و 23 مورد نیز از دیگر حوزه های انتخاباتی استان گزارش شده است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک در خصوص اقدامات پیشگیرانه از وقع جرم دستگاه قضا استان مرکزی نیز گفت: در این راستا کمیته های فرعی با سه هدف ارتقاء امنیت جامعه، پیشگیری از وقع جرم و استرداد اموال به ما باختگان تشکیل شد.
وی برخورد با نمایشگاه داران خودرو و پارک خودرو در پیاده روها، برخورد قاطع با خریداران اموال مسروقه و مهر و موم انبارهای این افراد، نظارت دقیق بر فعالیت طلا فروشی ها و مشاغل حساس با متمرکز کردن این مشاغل در مرکز شهر و ارائه ساعات کاری محدود در شبانه روز به آنها، مهر موم طلا فروشی های خریدار اموال مسروقه، حفاظت از خودروهای حامل پول از مهمترین اقدامات دستگاه قضا استان مرکزی در راستای پیشگیری از وقوع جرم در سال گذشته است.
وی در ادامه سخنان خود دادستانی شهرستان اراک را نسبت به مقابله با صنایع و عوامل آلاینده این شهر مسئول دانست و گفت: هر یک از صنایعی که نسبت به حقوق زیست محیطی مردم بی تفاوت باشند، محکوم به تعطیلی است.
دادستان عمومی و انقلاب اراک بیان کرد: صدور دستورالعمل به کارخانه ایرالکو نسبت به نصب فیلتر در سر راه دود کش ها، خارج نمودن خط فرسوده پنج ایرالکو از مدار تولید، نظارت دقیق و مستر بر معادن استان به خصوص معدن سولفات سدیم تالاب میقان در جلوگیری از برداشت غیرقانونی و تبدیل سوخت کوره های آجرپزی اراک از مازوت به گاز و ملزم کردن نیروگاه حرارتی شهرستان شازند در استفاده از سوخت گاز مهمترین افدامات دادستانی شهرستان اراک در سال گذشته و سه ماه نخست امسال است.
212 شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه های عمومی، 137 شعبه حل اختلاف و 170 موسسه داوری به جمعیت یک میلیون 414 هزار نفری استان مرکزی خدمات قضایی ارائه می کنند.
3017/3075/ خبرنگار: مصطفی مجللی** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.