به گزارش ایرنا، محمد بهاروند روز دوشنبه در نشست پیگیری پرداخت تسهیلات به باغداران خسارت دیده ساوجی ، افزود: در سال زراعی جاری 12 هزار و 160 هکتار از باغ های این شهرستان سرمازده شد و این درحالیست که سطح باغات بیمه شده تنها پنج هزار و 421 هکتار و کمتر از نصف عرصه های باغی خسارت دیده است.
وی اظهار کرد: این تسهیلات با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی به باغداران و کشاورزان خسارت دیده استان مرکزی پرداخت می شود.
وی ادامه داد: در سال زراعی جاری 10 هزار هکتار از باغات انار، 360 هکتار از باغات انجیر، 700 هکتاراز باغات زیتون، 600 هکتار از تاکستان ها و 500 هکتار از اراضی زیر کشت کلزا در ساوه دچار خسارت سرمازدگی شده است.
فرماندار ساوه گفت: سقف تسهیلات پرداختی پیش از این بدون محدودیت بود که با توجه به شرایط بودجه ای کشور به تازگی 150 میلیون ریال اعلام شده است.
بهاروند افزود: همزمان با پرداخت این تسهیلات، تلاش می شود سقف آن نیز افزایش یابد تا ضریب بهره مندی باغ های بزرگ شهرستان نیز از این مبالغ افزایش یابد.
از مجموع 10 هزار هکتار باغ سرمازده انار نیز چهار هزار و 321 هکتار دارای بیمه محصول و تنها 640 هکتار بیمه تنه درخت است و پرداخت خسارت اصلی نیز شامل 640 هکتار می شود.
بیش از پنج هزار بهره بردار انار در ساوه وجود دارد که حدود 2 هزار نفر محصول خود را بیمه کرده اند و صدور بیمه نامه ها نیز از 20 روز گذشته آغاز شده است.
میزان خسارت ریالی سرمازدگی باغ های ساوه بیش از پنج هزار و 326 میلیارد ریال برآورد شده است.
در مجموع 137 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی شامل 20 هزار هکتار باغ، 50 هزار هکتار زراعت و 67 هکتار زراعت آیش در ساوه وجود دارد که سالانه در مجموع 700 تا 800 هزار تن محصول از آن برداشت می شود.
تسهیلات جبران بخشی از خسارت های سرمازدگی باغات ساوه قرار است از ابتدای تیرماه پرداخت شود.
7269/6013/خبرنگار: الهام بابایی***انتشاردهندهکمژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.