به گزارش ایرنا، حجت الاسلام قاسم عبدالهی روز یکشنبه درآستانه گرامیداشت هفته قوه قضاییه (30 خرداد تا هفتم تیرماه جاری) در جمع خبرنگاران، افزود: جرایم مواد مخدر طیفی از اقدامات مجرمانه شامل خرید و فروش، نگهداری و قاچاق مواد افیونی را شامل می شود که سال گذشته میزان کشف انواع مواد مخدر در استان مرکزی 22 درصد افزایش داشته است.
وی، با بیان اینکه مصرف کنندگان مواد مخدر زندانی نمی شوند ، بیان کرد: این افراد به کمپ ها و یا مراکز ترک اعتیاد هدایتگری می شوند.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه کشفیات انواع مشروبات الکلی در سال گذشته 47 درصد افزایش داشته است، بیان کرد: میزان قابل توجهی از این کشفیات مربوط به مشروبات داخلی بوده است و مشروبات الکلی خارجی تنها پنج درصد کشفیات سال گذشته استان مرکزی را به خود اختصاص داده اند که این مهم هشداری جدی است.
وی اظهار کرد: کشفیات مواد مخدر در استان مرکزی نشان از تعدد قاچاقچیان عمده این مواد افیونی دارد، چرا که در سال های گذشته کشفیات مواد مخدر صنعتی هر یک از قاچاقچیان بین 10 تا 30 گرم بود اما، در سال گذشته از یک قاچاقچی بیش از 10 کیلیوگرم مواد مخدر هروئین کشف شد.
حجت الاسلام عبدالهی با انتقاد از لایحه حذف اعدام از جرایم مواد مخدر، گفت: حذف این قانون نه تنها جامعه را از سودگران مرگ نجات نمی دهد بلکه باعث گسترش دسترسی از راه های آسان به مواد مخدر در جامعه می شود.
وی ادامه داد: دستگاه قضایی برای قاچاقچیان مواد مخدر برنامه ریزی مدونی دارد و افراد فریب خورده و کسانی که اظهار ندامت و پشیمانی داشته باشند و همچنین نسبت به حفظ قرآن مجید اقدام کنند، مشمول رافت اسلامی در حکم قضایی می شوند.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: 130 نفر از مجرمان مواد مخدر که در ندامتگاه های مختلف استان به سر می برند در صدد حفظ قرآن کریم هستند که موفقیت در این حوزه آنان را مشمول رافت اسلامی قرار می دهد و تخفیف چشمگیری در احکام آنان در نظر گرفته می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تعداد پرونده های ورودی در دادسراها و دادگاه های عمومی استان مرکزی را 231 هزار و 960 پرونده عنوان کرد و گفت: از این تعداد 227 هزار و 96 پرنده منتهی به رای شد و بقیه نیز همچنان در دست بررسی است.
حجت الاسلام عبدالهی بیان کرد: در پایان سال گذشته 53 هزار و 247 پرونده در دادگستری استان مرکزی موجود بود و هر سال به تعداد این پرونده ها اضافه می شود.
وی افزود: پنج هزار و 995 پرونده ورودی به دادسراها و دادگاه های عمومی استانپارسال وجود داشت که نسبت به سال 1394 افزایش داشته و در همین مدت زمان میزان پرونده های تعیین تکلیف شده نیز 11 هزار و 542 پروند افزایش داشته است.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: همچنین پارسال 63 هزار و 336 پرونده در 137 شعبه حل اختلاف نقاط مختلف این استان تشکیل شد که 62 هزار و 183 فقره پرونده منتهی به رای شد و بقیه نیز در دست بررسی است.
وی بیان کرد: دادخواست های طلاق نیزپارسال به میزان 2 و 16 دهم درصد نسبت به سال 1394 کاهش داشته است که این مهم به معنای کاهش طلاق به معنای واقعی نیست و تنها دادخواست های سال گذشته با کاهش مواجه شده است.
حجت الاسلام عبدالهی، وجود زنان آسیب دیده را در جامعه یکی از آسیب های اجتماعی نگران کننده در جامعه عنوان کرد و گفت: اصحاب رسانه و خبرنگاران باید مسئولان ارشد استان را نسبت به پیامدهای وجود این قشر از جامعه حساس کنند.
وی، فقر را دلیل اصلی تعدد زنان آسیب دیده در جامعه دانست و گفت: برخی از این افراد برای مبالغ ناچیز به سمت جرم کشیده می شوند که این مهم زیبنده جامعه ایران اسلامی نیست.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: ساماندهی چالش های زنان آسیب دیده باید به یک دغدغه کلی در جامعه تبدیل شوند و افراد توانمند حمایت از این افراد را در دستور کار خود قرار دهند.
وی در خصوص جرایم انتخاباتی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی نیز گفت: 51 پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده که پنج پرونده منتهی به کیفرخواست شده و بقیه نیز در دست بررسی است.
حجت الاسلام عبدالهی با بیان اینکه تخلفات انتخاباتی از هر دو جناح سیاسی گزارش شده است، بیان کرد: در این پرونده ها از مدیران دستگاه های اجرایی تا افراد عادی شکایت شده است.
وی، دیدار با خانواده معظم شهدا، حضور در گلباران قبور مطهر شهدا، تجدید میثاق با آرمان های امام راحل و شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، برگزاری جشن گلریزان در حمایت از زندانیان شهرستان اراک، بازدید قضات از ندامتگاه های استان، ارائه خدمات مشاوره ای رایگان، برگزاری مسابقات فرهنگی و سخنرانی رئیس کل دادگستری استان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه را از مهمترین برنامه های هفته گرامیداشت قوه قضائیه عنوان کرد.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی با نکوداشت هفته قوه قضائیه، یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران باوفایش را گرامیداشت و گفت: در هفته قوه قضائیه با جدیت بیشتری وارد میدان عمل شده و مردم را نسبت به خدمات دستگاه قضایی آگاه می کنیم، زیرا پاسخگویی به افکارعمومی همتراز با خدمات ارائه شده ازسوی این قوه اعتماد عموم نسبت به این مجموعه را افزایش خواهد داد.
وی ادامه داد: نظام مردم سالار دینی ایران بر مبنای پاسخگویی شفاف به مردم بنا شده و تأکید مقام معظم رهبری نیز بر این مهم است و ذستگاه قضایی نیز از این منظر عدالت محوری و صداقت را سرلوحه کار خود دارد.
212 شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه های عمومی، 137 شعبه حل اختلاف و 170 موسسه داوری به جمعیت یک میلیون 414 هزار نفری استان مرکزی خدمات قضایی ارائه می کنند.
3017/6013/ خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.