سید محمد حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نامه ای توسط معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی در روز دهم خرداد امسال در این خصوص به استاندار مرکزی ارسال شده است.
سید محمد حسینی افزود: در اجرای ماده 1 از قانون تشکیل سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری مصوب سال 1382 و مواد 11 و12 از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌ فرهنگی ناملموس مصوب سال 1384 و مواد 2و 3 آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور و با رعایت مقررات این آیین‌نامه، میراث فرهنگی ناملموس با عنوان مراسم نخل‌برداری در نیم‌ور به‌شماره 1382 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور و آیین قوچ‌کُدار در نیم‌ور به شماره 100 در فهرست ملی نیازمند پاسداری فوری به ‌ثبت رسیده است.
وی اظهار کرد: هر گونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود از سوی تصمیم سازان محلی مورد تأکید است و استانداری مرکزی باید مراتب این نامه را برای اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی ربط ابلاغ کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مراسم نخل برداری نیم ور از آیین های کهن عزاداری سید و سالار شهیدان در این شهر است با توجه به پیشینه کهن و آیین بکر تاریخی، مورد توجه سازمان قرار گرفته است.
حسینی گفت: آیین قوچ گدار نیز که مورد توجه سازمان قرار گرفته، از دو واژه قوچ به معنای گوسفند نر و واژه گدار به معنای سینه کش و سر بالایی تپه تشکیل شده است.
قوچ گدار نمادی از فراوانی، افزایش نعمت و ازدیاد نعمت پروردگار برای آدمی است در این آیین صاحب گله محلی را در نظر گرفته که دارای شاخصه های مورد نیاز است، سپس همزمان قوچ ها نیز در این آئین رنگ شده و آنها را با نوارهای مشکی در حضور بازدیدکنندگان آراسته می شوند.
در ادامه این آیین نیز پس از موسیقی و پایکوبی، انارهای سرخ پس از آرزو کردن بر سر قوچ ها می زنند، بعد ازآن دامداران انتظار می کشند تا در اسفندماه بره هایی سالم زاده شوند و روزنه جدیدی از رزق و روزی بر روی آنها گشوده شود، این آیین دارای سبقه ای طولانی است که در کتب تاریخی نیز به آن اشاره شده است.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.