مجتبی مومن روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: شهرستان تفرش از نظر تعداد گونه های گیاهی و حجم برداشت جز برترین مناطق رویش گیاهان دارویی و صنعتی در استان مرکزی و حتی کشور به شمار می رود.
وی افزود: گیاه باریجه مهمترین گیاه و از ذخایر صنعتی و دارویی کشور است که مناطق و اراضی بسیاری از شهرستان به کشت و بهره برداری این گیاه اختصاص دارد و از هر هکتار اراضی و رویشگاه در حدود یک کیلوگرم باریجه برداشت می شود.
مومن اظهار کرد: برداشت باریجه در قالب چهار طرح بهره برداری از طریق مزایده و عقد قرارداد برداشت به متقاضیان واگذار می شود و با توجه به زمان رویش آن از اواخر فروردین ماه تا اواسط خردادماه، فصل تابستان فرصت برداشت و بهره برداری از این گیاه صنعتی و دارویی در شهرستان است.
وی بیان کرد: عملیات بهره برداری از محصولات فرعی مراتع همچون گیاهان دارویی با توجه به دستورالعمل سازمان و در قالب طرح های بهره برداری انجام می شود در غیراین صورت هرگونه برداشت غیرمجاز و ممنوع است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش گفت: اکثر بهره برداران این گیاه در تفرش غیر بومی هستند، بخشی ازمحصول استحصالی در کشور فرآوری و بخشی نیز به خارج از کشور صادر می شود.
وی توضیح داد:این گیاه در صنایع داروسازی، تولید عطر و چسب کاربرد دارد اما، به دلیل نبود تجهیزات و کارخانه مجهز در شهرستان فرآوری آن در تفرش انجام نمی شود.
وی تاکید کرد: با توجه به پتانسیل رویش این گیاه در شهرستان می توان با سرمایه گذاری امکان فرآوری درتفرش را مهیا کرده اما تاکنون سرمایه گذار و متقاضی در این راستا مراجعه نداشته است.
مومن، رویش طبیعی گیاه آویشن در تفرش را به عنوان یکی دیگر از گیاهان دارویی این شهرستان معرفی کرد و افزود: به دلیل شرایط اقلیمی و کوهستانی در تفرش رشد آویشن به خوبی انجام می گیرد و از این نظر و با توجه به وسعت 10 هزار هکتاری رویش این گیاه جز شهرستان های مطرح استان مرکزی محسوب می شود.
وی تصریح کرد: رویش گیاه آویشن به صورت خودرو است و بهره برداری از آن در قالب طرح انجام نمی گیرد در بهار شمار بسیاری از مردم اقدام به چیدن برگ آویشن در نقاط کوهستانی و اراضی مرتعی می کنند و اگر کسی اقدام به کندن ریشه این گیاه کند برخورد قانونی با آن صورت می گیرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش علاوه بر آویشن و باریجه ،بومادران و چاه کوهی نیز از دیگر گونه های دارویی نفرش استو بیش از 200 نوع گیاه صنعتی و دارویی در تفرش رویش دارد که هر سال پس از برداشت و بهره برداری از این گونه به مدت سه تا پنج سال به منظور ترمیم و بازسازی گیاهان منطقه و رویشگاه گیاه قرق می شود.
مومن بیان کرد: توسعه، کاشت و بهره برداری از گیاهان دارویی از راهکارهای مهم کاهش نیاز به واردات، افزایش اشتغال، استفاده از تولید داخلی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
تفرش با جمعیت بیش از 24 هزار نفر به عنوان یکی از شهرستان های استان مرکزی در 85 کیلومتری اراک واقع شده است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.