سید ابوالفضل نصرالهی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این دامهای مهاجر که از استان های همجوار به مراتع دلیجان کوچانده شده بودند، پس از ورود به مراتع روستاهای قالهر و هستیجان شناسایی و با عاملان آن برخورد شد.
وی اظهارکرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب سال زراعی و علوفه تولید شده، شماری از دامداران سودجو از استان‌های مجاور به ورود دام غیر مجاز به این شهرستان اقدام کردند که برای جلوگیری از خسارت مراتع با آنان برخورد قانونی شد.
وی ادامه داد: ورود بیش از حد دام به مراتع، پوشش گیاهی را از بین برود و زمین عاری از پوشش گیاهی و مستعد فرسایش است.
نصرالهی افزود:برای جلوگیری از افزایش خسارت و آسیب به مراتع طرح جلوگیری از چرای بی‌رویه دام در مراتع دلیجان را در دستور کار قرارداده است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان گفت: از مجموع 220 هزار هکتار اراضی ملی مرتعی این شهرستان، 66 هزار هکتار مراتع درجه یک، 66 هزار هکتار مراتع متوسط و بقیه فقیر و بسیار فقیر است.
وی، با بیان اینکه یک هزار و 600خانوار دامدار دراین شهرستان پروانه چرا دارند، افزود: در شرایطی که 38 هزار و 200 واحد دامی مجاز می توانند در این مراتع چرا کنند، درحال حاضر سه برابر ظرفیت مجاز دام در مراتع منطقه وجود دارد.
نصرالهی گفت: اجرای ممیزی، تجدید ممیزی، قرق مراتع، جلوگیری از دام غیر مجاز و خروج دام غیر مجاز از اقداماتی است که برای حفظ، اصلاح و احیای مراتع این شهرستان در دستور کار است.
شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی 50 هزار نفر جمعیت و دارای 220 هزار هکتار عرصه های طبیعی است.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.