با وجود فقر مالی حاکم در شهرستان خمین و اوضاع معیشتی نامناسب ناشی از خشکسالی و بیکاری ،هزینه های بالای درمانی یکی از دغدغه های مردم این شهرستان بود اما، تدبیر دولت یازدهم توانست با گام های اساسی در بخش درمان و بهداشت امید در دل بیماران و خانواده های آنان را زنده نگه دارد.
اقدامات تحول سلامت چهره خدمات درمانی و بهداشتی در بیمارستان امام خمینی (ره)و مراکز بهداشتی و درمانی خمین را دگرگون کرده و با جذب پزشکان متخصص ، ساماندهی پرداختی بستری و نظام دارویی و ده ها خدمات در بخش های مختلف مه تنها مردم این شهرستان از سرگردانی در مراکز درمانی سایر شهرها رها شدند بلکه بیمارستان خمین به کانون خدمات به بیماران مناطق مجاور نیز تبدیل شده است.
ارتقای شبکه بهداشت و درمان به دانشکده علوم پزشکی، ساخت و راه اندازی درمانگاه تامین اجتماعی، راه اندازی سه پایگاه سلامت و 2 مرکز جامع سلامت، راه اندازی کلینیک های ویژه درمانی و بازسازی بخش های مختلف تنها مرکز درمانی و بستری شهرستان خمین با تجهیزات مدرن از اقدامات ماندگاریست که در دولت تدبیر و امید برای شهرستان خمین رقم خورده است.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی خمین گفت: تحول بزرگی در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان با اجرای کارهای زیر بنایی در دولت تدبیر و امید روی داده است، به طوری که زادگاه امام راحل به قطب درمانی با کیفیت تبدیل شده است.
دکترجواد جواهری افزود: ارتقای شبکه بهداشت و درمان به دانشکده و برخورداری از اعتبار ملی و شاکله سازمانی در تابستان امسال باعث تحول حوزه بهداشت و درمان خمین می شود و به عنوان سرمایه ای در بخش سلامت این خطه می توان از آن نام برد.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی خمین گفت: 115میلیارد ریال اعتبار در دولت یازدهم در قالب برنامه تحول نظام سلامت در حوزه های بهداشت و درمان این شهرستان هزینه شده است.
دکترجواهری افزود: این اعتبار برای کاهش سرانه درمانی شهروندان، ترغیب و ترویج زایمان طبیعی، افزایش ماندگاری پزشکان بومی، نوسازی و بازسازی مراکز درمانی و هتلینگ بیمارستانی،خرید تجهیزات پزشکی و کیفی سازی خدمات هزینه شده است.
وی بیان کرد: 15 میلیارد ریال نیز به زودی در این راستا در خمین تخصیص می یابد که برای ارتقای سطح بهداشت و درمان شهرستان خمین سرمایه گذاری خواهد شد.
دکتر جواهری ادامه داد: نوسازی فضای بیمارستان امام خمینی (ره) با قدمت 40 ساله از دستاوردهای ارزشمند برنامه تحول نظام سلامت است که رضایت مندی شهروندان را در پی داشته است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین افزود: تجهیز بخش آی سی یو، رادیولوژی پیشرفته، تجهیز اتاق عمل به دستگاه های نوین، تجهیز آزمایشگاه و نوسازی بخش های زایشگاه، آزمایشگاه و اتاق عمل تنها بیمارستان این شهرستان در دولت تدبیر و امید اجرایی شده است.
دکتر جواهری افزود: کلینیک تخصصی شهرستان خمین به عنوان نخستین کلینیک ویژه بیمارستانی در استان مرکزی است که دهه فجر امسال تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
وی اظهارکرد: کلینیک تخصصی ویژه بیمارستانی خمین در زمینی به مساحت یک هزار و 400 مترمربع با زیر بنای 750 متر در جوار بیمارستان امام خمینی (ره) این شهر ساخته شده است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین ادامه داد: برای عملیات اجرایی این کلینیک 13 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که در بازه زمانی 10 ماه تکمیل شد.
جواهری اظهار کرد: با راه اندازی کلینیک تخصصی ویژه بیمارستان امام خمینی (ره) پزشکان متخصص در زمینه جراحی، پوست، ارتوپدی، زنان، چشم، اطفال، متخصص توانبخشی، روانپزشکی و گوش و حلق و بینی در آن مستقرمی شوند.
وی گفت: این کلینیک مجهز به امکانات پیشرفته پزشکی برای ارایه خدمات هرچه بهتر به مراجعه کنندگان است.
دکتر جواهری افزود: مرکز غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان در سطح استان مرکزی نیز در حال ساخت است.
وی افزود: مجوز مرکز غربالگری سرطان در سطح استان مرکزی به شهرستان خمین داده شده که جنب بیمارستان امام خمینی (ره) این شهر در حال ساخت است.
دکتر جواهری ادامه داد: مرکز غربالگری سرطان در 2 طبقه با 700 متر زیر بنا ساخته می شود که در طبقه اول آن بخش های معاینه ،آندوسکوپی، سونوگرافی و ماموگرافی با تجهیزات کامل و در طبقه دوم نیز بخش مغز، اعصاب و روان راه انداز ی می شود.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی خمین گفت: پوشش خدمات درمانی دندانپزشکی نیز برای کاهش هزینه های این بخش، از اولویت های دیگر برنامه تحول سلامت در خمین بوده است.
جواهری اظهارکرد: امسال 9 پزشک متخصص در خمین جذب شده و به جز متخصص جراح مغز و اعصاب، سایر تخصص های پزشکی در این شهرستان مستقر شده و به مردم خدمات درمانی ارایه می دهند.
وی ادامه داد: با تجهیز بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان به امکانات تشخیصی و درمانی پیشرفته ،بازسازی بخش اورژانس، اتاق عمل، زایمان، آی سی یو ،سی سی یو، آزمایشگاه تمامی مراحل درمان به جزء جراحی مغز و اعصاب در این شهرستان انجام می شود.
وی گفت: ارتقای مرکز بهداشتی و درمانی شماره یک و سه این شهر به مرکز سلامت جامع و راه اندازی پایگاه سلامت در منطقه احمد آباد، سایت مسکن مهر و عباس آباد، از دیگر طرح های اجرایی در راستای برنامه های تحول سلامت در دولت تدبیر و امید در این شهرستان است.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشکده علوم پزشکی خمین نیز گفت: با اجرای برنامه نظام تحول سلامت در دولت تدبیر و امید نرخ رشد جمعیت در این شهرستان افزایش یافت.
دکتر حشمت الله رضایی افزود: قبل از دولت تدبیر و امید رشد جمعیت این شهرستان 87 صدم درصد بود که با اجرایی شدن بسته های حمایتی دولت در قالب برنامه تحول نظام سلامت این شاخص به یک و هشت صدم درصد افزایش یافته است.
وی گفت:اگر چه این شاخص از میانگین کشوری کمتر است اما امیداست تا کمتر از یک سال آینده نرخ رشد جمعیت این شهرستان به شاخص کشوری یک و هشت دهم درصد برسد.
دکتر رضایی ادامه داد: ارتقای شاخص‌های سلامت مادران و نوزادان از طریق کاهش عمل سزارین و ترغیب مادران به زایمان طبیعی، کاهش پرداختی و افزایش رضایت‌مندی مادران باردار با بهینه سازی فضای فیزیکی اتاق های زایمان از مهمترین اهداف اجرای این بسته حمایتی دولت بود که باعث افزایش نرخ جمعیت این شهرستان شد.
وی بیان کرد: رایگان شدن تعرفه کلاس‌های آمادگی برای زایمان و رسیدگی به شکایات مردم در حوزه بیمارستان از جمله برنامه‌های بسته ترویج زایمان طبیعی اجرایی شده در راستای برنامه تحول نظام سلامت است.
دکتر رضایی بیان کرد: بهره مندی خمین از یک بیمارستان دولتی، شمار مراجعه کنندگان متقاضی زایمان طبیعی در این بیمارستان را افزایش داده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع ادامه داد: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت، زایمان طبیعی در این شهرستان 20 درصد افزایش یافته است.
وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید با اجرای این گام حمایتی و همچنین مشارکت مالی خیران بلوک زایمان بازسازی و نوسازی شد.
دکتر رضایی گفت: طرح بازسازی بلوک زایمان در تنها بیمارستان خدمات درمانی و بستری شهرستان خمین در راستای برنامه تحول سلامت و ارتقاء فرهنگ زایمان طبیعی در محیطی استاندارد و زیبا در این دولت انجام شده است.
وی بیان کرد: بلوک زایمان در بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان در فضای فیزیکی 400 متر بازسازی شده که دارای چهار اتاق زایمان خصوصی، حوضچه زایمان و امکانات زایمان بی درد است.
دکتر رضایی گفت: چهار میلیارد ریال برای بازسازی و استاندارد سازی این بخش از بیمارستان امام خمینی هزینه شده است.
سرپرست معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: اجرای برنامه تحول سلامت در این شهرستان ضریب اشغال تخت بیمارستانی را از 61 درصد به 77 درصد رساند.
دکتر شهرام فاضلیان افزود: علت افزایش مراجعه و ضریب اشغال تخت بیمارستانی در این شهرستان، حضور جراح متخصص، افزایش شمار اتاق عمل، بهبود تجهیزات و امکانات بستری درمانی و جذب بیمار از شهرستان های اطراف است.
وی ادامه داد: با اجرای برنامه تحول سلامت، رضایتمندی و کیفیت خدمات در تنها بیمارستان این شهرستان و مراکز درمانی افزایش یافته به طوری که جذب بیمار از شهرستان های اطراف رو به افزایش می رود.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان مرکزی گفت: شهر خمین به عنوان زادگاه امام راحل(ره) از جایگاه ویژه ای برخوردار است و سازمان تامین اجتماعی در دولت تدبیر و امید در امر صدور مجوز و ساخت مرکز درمانی این شهر را در اولویت ویژه قرار داد.
دکتر بابک عدلی افزود: در سال ١٣٩٠ مرکز درمانی خمین در یک محل استیجاری و تنها با 2 پزشک فعالیت داشت و در طول سال به ٥٣ هزار نفر خدمت ارائه می داد.
وی ادامه داد: با تمهیدات لازم و جذب 2 پزشک عمومی، 2 دندانپزشک و یک داروساز در سال ١٣٩٤، بار مراجعه به این مرکز درمانی به ١٣٦ هزار بار نفر افزایش یافت.
وی افزود: امسال با راه اندازی مرکز درمانی جدید در زمینی به وسعت یک هزار و ٦٠٠ متر مربع ،در 2 طبقه با واحدهای درمانی عمومی و متخصص، آزمایشگاه، مامایی،دندانپزشکی، اورژانس سرپایی، تزریقات و پانسمان امکان درمان رایگان برای حدود ٥٩ هزار بیمه شده خمین که بیش از ٦٠ درصد جمعیت شهرستان خمین را شامل می شود فراهم شده است.
وی گفت: سرمایه گذاری این طرح 31 میلیارد ریال است و این درمانگاه از لحاظ تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، خدمات فنی برق و امور زیرساختی از تجهیزات پیشرفته و نوین برخوردار است.
وی، از استقرار چهارپزشک عمومی و 2 داندانپزشک در درمانگاه خمین در سال جاری خبر داد و افزود: با تمهیدات اندیشیده شده در آینده نزدیک استقرار پزشک متحصص داخلی و اطفال نیز در دستور کار قراردارد.
وی گفت: مدیریت درمان استان مرکزی سعی خود را در ساخت و تجهیز مناسب و در خور شان و منزلت مردم شهرستان خمین به کار گرفته است و به عنوان دومین تامین کننده درمان کشور یکی از همراهان در تحقق برنامه تحول نظام سلامت در کنار دولت بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد با فعالیت واحدهای آزمایشگاه و مامایی به جمعیت بیشتری از مراجعه کنندگان بیمه ای خدمات داده شود.
رئیس اداره بیمه سلامت خمین گفت: بیمه سلامت به 50 درصد از جمعیت این شهرستان خدمات درمانی ارائه می دهد.
سیده رویا شریفی افزود: 57 هزار و 641 نفر از جمعیت 110 هزار نفری خمین تحت پوشش بیمه سلامت هستند.
وی بیان کرد: 15 هزار و 233 هزار نفر از این جمعیت تحت پوشش صندوق بیمه همگانی سلامت هستند.
شریفی ادامه داد: هشت هزار و 813 نفر از افراد تحت پوشش بیمه کارمندی ، 28 هزار و 698 نفر بیمه روستایی و بقیه ی نیز بیمه سایر اقشار هستند.
رئیس بیمه سلامت خمین ادامه داد: عزم راسخ دولت یازدهم برای تحقق برنامه نظام سلامت، حمایت همه جانبه و زیادی را برای تامین و پایداری منابع آن انجام داده است.
وی، ایجاد آرامش و آسایش برای مردم را مهمترین هدف بیمه سلامت عنوان کرد و یادآور شد: نقش این سازمان حمایتی، حفاظت از مردم در برابر هزینه های مالی درمان است و سعی دارد با تحت پوشش بیمه قرار دادن افراد، هیچ ایرانی را بدون پوشش بیمه ای قرار ندهد.
این مسئول، حفاظت از مردم در برابر هزینه های سلامت، ایجاد بیمه همگانی برای جمعیتی که بدون هرگونه پوشش بیمه ای باشند، دسترسی یکسان، بهره مندی و برخورداری براساس نیاز برای بیمه شدگان و نیز ایجاد یک فضای اطمینان و تضمین برای ارائه خدمات کمی و کیفی سلامت با استفاده از استراتژی خرید راهبردی را چهار محور اصلی و اساسی در حوزه بیمه سلامت اعلام کرد.
وی گفت: برنامه نظام تحول سلامت مزایایزیادی را با خود به همراه داشته و نماد این دستاوردها، رضایتمندی مردم است.
وی ادامه داد: 100 درصد گروه های محروم، آسیب پذیر و فقیر که هیچ نوع بیمه ای را دارا نبوده اند به برکت این برنامه تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار دارند.
وی گفت: طبق قانون مکلف هستیم گروه های آسیب پذیر را به صورت رایگان بیمه کرده و این عملیات تداوم دارد.
طرح تحول نظام سلامت با زنجیره ای از خدمات، به عنوان راهکار و دستاوردی مهم از سوی دولت از 15 اردیبهشت ماه سال 93 با هدف کاهش هزینه های درمان با محوریت اقشار آسیب پذیر، از طریق ساماندهی تامین خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت سهم بیماران در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا شد.
خمین زادگاه امام راحل و از شهرستان های 12گانه استان مرکزی است که در جنوب این خطه واقع شده است.
7277/6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.