به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اراک ،افزود: در گردشگری داخلی نیز 305 هزار مسافر در مراکز اقامتی استان مرکزی پارسال پذیرش شدند.
وی اظهار کرد:130 طرح سرمایه گذاری و اشتغال در حوزه مدیریتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در چهار سال اخیر انجام شده که از مهمترین فعالیت های این مجموعه با همکاری بخش خصوصی بوده است.
وی گفت: در دولت تدبیر و امید 150 میلیارد ریال اعتبارعمرانی برای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با جذب 90 درصد محقق شده و اعتبار پارسال این حوزه 40 میلیارد ریال با تخصص 60 درصد بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: افزایش 200 درصدی عملیات مرمت و رفع خطر 133بنای تاریخی و فرهنگی استان مرکزی اقدامی ماندگار در کارنامه دولت تدبیر و امید است درحالیکه در دولت گذشته فقط 45 مورد مرمت بناهای تاریخی ارزشمند انجام شده بود.
وی اظهار کرد: هر سال برای محافظت و استحکام بخشی بناهای تاریخی این استان به 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که این اعتبار با وجود دامنه گسترده فعالیتها و محافظت از ابنیه تاریخی به حدود 40 میلیارد ریال کاهش یافته است.
وی گفت: 860 اثر استان مرکزی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که یک سوم این آثار شامل محوطه و تپه های تاریخی است که نیاز به مرمت ندارند اما بقیه آن ها باید ترمیم و نگهداری شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در ادامه گفت: قنات ابراهیم آباد به عنوان اثر تاریخی ارزشمند سال گذشته در فهرست جهانی به ثبت رسید و با معرفی در سایت های خبری تعداد قابل توجهی جهانگرد تاکنون از این اثر جذاب دیدن کرده اند.
حسینی افزود: ساماندهی موزه های استان نیز با افزایش فعالیت و راهبری 80 درصدی همراه بوده است.
وی اظهار کرد: موزه ها از عناصر تاریخی محسوب می شوند و در جذب گردشگر اثرگذار هستند و نیاز به مرمت، بازسازی و بهسازی دارند.
وی افزود: سهمیه اشتغالزایی حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پارسال 229 شغل بود که این میزان موفق به ایجاد و تثبیت 300 شغل مستقیم و 800 شغل غیرمستقیم برای افراد جویای کار شده ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: چهار میلیارد ریال برای کمک به سرمایه گذاری در اقامت گردی و بوم گردی و نیز توسعه گردشگری روستایی استان تسهیلات پرداخت شده است.
حسینی افزود: گردشگری از محورهای توسعه استان مرکزی است که در صورت توجه به ایجاد زیر ساخت ها، امکان توسعه مشاغل در حوزه گردشگری و درآمد برای مردم ممکن است.
وی گفت: مجموعه تاریخی بازار اراک به عنوان اثر برجسته تاریخی برای ثبت در فهرست جهانی مورد توجه میراث فرهنگی استان مرکزی است اما به لحاظ برخی اقدامات هنوز انجام این مهم انجام نشده و نیاز است حذف تابلوهای ناهمگون، یکسان سازی درب مغازه ها و اصلاح شبکه های خدماتی صورت بگیرد.
وی افزود: برای ثبت بازار اراک در فهرست جهانی به 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا ظرف سه سال آینده در فهرست جهانی به ثبت برسد.
حسینی، ساماندهی 100 درصد محوطه های تاریخی، افزایش 11 درصدی کاوش و باستان شناسی، کشف اسکلت هفت هزار و 500 ، احیای بناهای تاریخی، راه اندازی خانه گردشگری، افزایش 10 درصدی صدور مجوز گردشگری، ایجاد خانه صنایع دستی و اشتغال برای 150 نفر، صدور 2 هزار و 810 مجوز صنایع دستی و متلاشی شدن 46 باند قاچاق با دستگیری 153 قاچاقچی از دیگر فعالیت های مجموعه میراث استان در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/ 6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی*** انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.