به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز یکشنبه در کارگروه میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: تحقق این مهم نیازمند تشکیل کمیته ای با حضور میراث فرهنگی، شهردرای، اتاق بازرگانی و اصناف و تدوین سند عملیاتی در اولویت های مرمتی بنا های مذکور است.
وی اظهار کرد: بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای مرمت بناهای تاریخی می تواند مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را در حفظ و نگهداری بناهای ارزشمند تاریخی یاری دهد و باید بر آن تمرکز کرد.
فیلی گفت: رونق گردشگری یکی از سیاست های اساسی در برنامه های دولت است و ترمیم بناهای تاریخی با هدف تغییر کاربری و با نگاه اقتصادی و اشتغالزا در اراک از موضوعات با اهمیت است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مدیریت گردشگری و میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند از بناهای تاریخی نگهداری کند و کمک شهرداری و بخش خصوصی در این زمینه ضروری است.
سیدمحمد حسینی افزود: تجربه در سایر شهرهای تاریخی کشور نشان داده کمک بخش خصوصی برای مرمت، نگهداری و تعمیر آثار تاریخی در جذب گردشگر موثر است.
وی در ادامه اظهار کرد: استان مرکزی دارای یک هزار و 65 روستا است که 25 روستا به دلیل داشتن ویژگی های خاص به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب و معرفی شده اند.
سیدمحمد حسینی افزود: 10 روستای استان از طرف هیات دولت و 15 روستا از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان هدف گردشگری برجسته سازی شده اند.
وی اظهار کرد: ویژگی های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی از جمله شاخصه هایی است که در معرفی و انتخاب این روستاها به عنوان روستاهای هدف گردشگری دخیل بوده است.
وی گفت: علاوه بر 25 روستای هدف گردشگری، 10 روستای استان مرکزی با داشتن شاخصه مورد نظر به سازمان میراث فرهنگی معرفی شده اند و ظرف 2 ماه آینده به این فهرست افزوده می شوند.
وی، جذب گردشگر را از جمله مشکلات میراث فرهنگی استان عنوان کرد و افزود: از سال 85 که طرح جامع گردشگری استان تهیه و موارد سرمایه گذاری آن مشخص شده است، اعتبار مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت های در این حوزه تامین نشده است.
حسینی گفت: در برنامه ششم توسعه و بودجه امسال برای روستاها ارقام قابل توجه به منظور توسعه مناطق روستایی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: طرح ضربتی اشتغال برای 500 روستا کشور در نظر گرفته شد که در نهایت 73 روستا انتخاب و در استان مرکزی 2 روستا هزاوه در اراک و روستای آهو در آشتیان تعیین شدند.
لغو موافقت نامه مجوز فعالیت شرکت عقاب بختیاری کویر در منطقه گردشگری سد 15 خرداد از مصوبات این نشست بود.
در این نشست بررسی مسائل و مشکلات هتل پیام در خصوص کاربری و بررسی مشکلات ساخت سرویس های بهداشتی مورد رسیدگی قرار گرفت.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/ 6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی*** انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.