رضا عظیمی روز یک شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سالانه بر اثر بارندگی ها 82 میلیون متر مکعب در 12 هزار سازه آبخیزداری استان مرکزی در سدها، بندهای سنگی ملاتی و خاکی ذخیره سازی، آبگیری و کنترل می شد که امسال با افزایش بارندگی ها هشت میلیون متر مکعب به میزان این ذخیره سازی ها افزوده شد.
وی ادامه داد: افزایش ذخیره آب در این سازه ها افزایش سطح آب های زیر زمینی، آبگیری قنوات و دبی چاه های استان مرکزی و تاثیر در ورودی آب تالاب میقان آراک را به همراه داشته است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: آبگیری این سازه ها از بروز سیلاب، فرسایش و تخریب اراضی زیر دست جلوگیری کرده و این بارندگی ها خسارتی در سازه ها، اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی پایین دست به همراه نداشته است.
عظیمی، با یادآوری آبگیری کلیه سازه های آبخیزداری دره گردو افزود: با آبگیری این سازه ها دربی آب چاه ها و قنات های سطح شهر اراک افزایش یافته و جاری شدن آب در سطح معابر و خیابان های سطح شهر کاهش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری تولید پایدار محصولات کشاورزی، اشتغالزایی در روستایی، کنترل و کاهش خسارت سیل، فرسایش خاک و احیاء عرصه های منابع طبیعی استان را به همراه دارد.
بیش از 12 هزار سازه آبخیزداری با ظرفیت 86 میلیون متر مکعب در استان مرکزی وجود دارد.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.